اخبار فرش ماشینی

زمزمه های صدور فرش افغانی از طریق ایران به اروپا

سخنگوی وزارت بازرگانی افغانستان گفت: با انعقاد توافق‌نامه‌ای با ایران، افغانستان می‌تواند با استفاده از یکی از بنادر ایران کالاهایی مانند میوه و فرش به هند و اروپا صادر کند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، افغانستان امیدوار است، تا با توافق با ایران بتواند از یکی از بنادر این کشور برای تقویت صادرات خود به اروپا و هند استفاده کند و وابستگی خود به بنادر پاکستان برای تجارت کالا را کاهش دهد.

به گفته سخنگوی وزارت بازرگانی و صنایع افغانستان، ایران به کشور محصور در خشکی افغانستان اجازه خواهد داد، تا از این بندر برای صادرات کالاهایی مانند میوه و فرش به هند و دیگر کشورها استفاده کند.

وحیدالله قاضی‌خیل گفت: ما می‌خواهیم به آسیای مرکزی و اروپا صادرات داشته باشیم و هند نیز خواهان استفاده از این بندر ایران برای صادرات کالا به افغانستان است.

درحال حاضر، افغانستان برای انجام بخش اعظم صادرات دریایی خود به بندر کراچی پاکستان متکی است، اما استفاده از این بندر، تجار را نسبت به تنش‌های سیاسی میان آمریکا و پاکستان آسیب پذیر می‌سازد.

این اختلاف‌ها، تاکنون سبب شده است تا حداقل ۲ بار مرز پاکستان با افغانستان بسته شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از طریق مرز پاکستان و افغانستان به علاوه تجارت کالا، تجهیزات نظامی آمریکا به این کشور نیز ارسال می‌شود.

سخنگوی وزارت بازرگانی و صنایع افغانستان افزود: اگر روابط پاکستان و آمریکا تیره شود، این امر بر فعالیت‌های تجار ما تاثیر می‌گذارد.

در جدیدترین اختلال رخ داده در مرز افغانستان و پاکستان، شرکت‌های خصوصی ترانزیت کالا از انتقال کالاهای افغانی به کراچی منع شدند و ارسال این کانتینرها حدود ۳ ماه با تاخیر انجام شد.

قاضی‌خیل افزود: این تاخیرها نه تنها سبب فاسد شدن موادغذایی چون شیر و تخم‌مرغ شد، بلکه هزینه ۱۰ میلیون دلاری ناشی از اجاره انبار برای کانتینرهای تاخیری برای شرکت‌ها در بر داشت.

وی تاکید کرد: ما به صادرات کالا به کشورهای اروپایی تمایل زیادی داریم و بر روی راه‌های دیگر که به بنادر پاکستان نیاز نداشته باشد، کار می‌کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×