اخبار نساجی

زمزمه لغو تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران خارجی را به ایران کشاند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بلومبرگ با اشاره به حضور گسترده نمایندگان شرکت‌های خارجی در ایران برای توسعه همکاری‌ها نوشت: ایران به رغم تحریم‌ها دارای بازارهای مالی و زیرساخت های فیزیکی توسعه یافته است و این نشان دهنده وجود فرصتی است که می تواند بسیار عظیم باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بلومبرگ طی گزارشی نوشت: در یک بعد از ظهر بهاری در تهران، یک  شهروند روس با یک کت شلوار تیره به همراه مترجمش در لابی شلوغ هتل بین المللی اسپیناس خلیج فارس نشسته است و در حال مذاکره با شرکای ایرانی احتمالی اش، در مورد قیمت فیبر سویاست. به محض اینکه آنها صندلی های خود را ترک می کنند، گروه دیگری جای آنها را می گیرند. این بار دو طرف به زبان فارسی و ایتالیایی در مورد موتورهای صنعتی مذاکره می کنند.

اسپیناس، یکی از معدود هتل های مجلل تهران است که در سال ۲۰۰۹ یعنی تقریبا همزمان با وضع تحریم های پیاپی علیه اقتصاد ایران، تاسیس شده است. با تشدید تحریم ها، لابی هتل اسپیناس روزهای خلوتی را سپری می کرد. اما امروز، در میان حرف و حدیث هایی که در مورد برداشته شدن تحریم ها به گوش می رسد، یافتن یک اتاق خالی در اسپیناس کار آسانی نیست.

سروش زایوالا، یک وکیل مقیم لندن که تخصصش در مورد تحریم هاست و مکررا به تهران سفر می کند گفت: «تمام هتل های پنج ستاره مملو از نمایندگان شرکت های غربی و البته شرکت های ژاپنی و چینی هستند که به دنبال به دست آوردن موقعیتی برای شروع کسب و کار در ایران هستند.»
امیر سیروس رزاقی، رئیس  گروه اقتصادی آرا، یک موسسه ارائه دهنده تحقیقات در مورد بازار و اطلاعات اقتصادی در تهران می گوید، ایران شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد سفرهای هیئت های اقتصادی غربی بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در ماه فوریه، یک گروه متشکل از نمایندگان بیش از ۱۰۰ شرکت فرانسوی از آلستوم گرفته تا اورنج و رنو به تهران سفر کرد که بزرگترین هیئت تجاری خارجی سفر کننده به ایران پس از انقلاب لقب گرفت. گروه هایی از کانادا، اروپا و آمریکا نیز به ایران سفر کرده اند. شرکت هایی نظیر توتال و آرسلورمیتال (بزرگترین تولید کننده فولاد جهان) که زمانی در ایران فعال بودند، به صورت رسمی برای بازگشت به بازار این کشور ابراز تمایل کرده اند.

به گفته چارلز رابرتسون، اقتصاددان شرکت سرمایه گذاری رنسانس کپیتال در لندن، ایران، یکی از بزرگترین بازارهای بسته جهان است که ممکن است پس از سال ها انزوا، در آستانه بازگشایی قرار گرفته باشد.

وی می افزاید: «این آخرین فرصت مهم برای دسترسی ناگهانی و تقریبا یک شبه به بقیه جهان است.»

رابرتسون که در ماه فوریه به تهران سفر کرده، ایران را با ترکیه سال ۲۰۰۴ مقایسه می کند، یعنی زمانی که بازار نوظهور این کشور در آستانه تقریبا یک دهه رشد اقتصادی قوی قرار داشت.

آنچه امیدواری سرمایه گذاران نسبت به تجارت با ایران را برانگیخته، یک پیشرفت دیپلماتیک است که می تواند مسیر برداشته شدن تحریم ها را هموار سازد. توافق منعقد شده در ماه نوامبر گذشته، موقتا برخی تحریم ها را کاهش داده است.

بر اساس برنامه اقدام مشترک، ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شده و تحریم ها علیه صادرات پتروشیمی، تجارت طلا، خرید کالاها و خدمات مربوط به صنعت خودرو و خرید قطعات هواپیما برداشته شده است.

اقدامات آمریکا که برخی از آنها به سال ۱۹۷۹ یعنی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بر می گردد، شدیدترین تحریم ها به شمار می رود. شهروندان آمریکایی از هرگونه معامله با ایران بدون کسب مجوز از وزارت خزانه داری آمریکا محروم هستند. شرکت های خارجی ای که با ایران تجارت کنند نیز در معرض جریمه یا قطع ارتباط با بازار آمریکا قرار می گیرند.

ایران ۷۶ میلیون نفر جمعیت دارد، یعنی تقریبا برابر با جمعیت ترکیه. بر اساس آمارهای سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسائل نقلیه موتوری، تا سال ۲۰۱۱، ایران به اندازه ترکیه خودرو تولید می کرد. بر اساس آمارهای اتحادیه جهانی فولاد، این کشور سالانه بیش از انگلیس یا فرانسه، فولاد مصرف می کند. حجم سرمایه در گردش در بازار بورس تهران نیز حدود ۱۳۵ میلیارد دلار است که سه برابر ارزش بازار بورس اصلی ویتنام با جمعیتی ۸۹ میلیون نفری است.

رابرتسون می گوید، در حالی که بازار کشورهایی نظیر میانمار و لیبی زمانی که تحت تحریم بودند، از توسعه بازارهای مالی و زیرساخت های فیزیکی برخوردار نبودند، اما ایران هر دوی اینها را دارد و این نشان دهنده وجود فرصتی است که می تواند بسیار عظیم باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×