اخبار نساجی

رییس دفتر روحانی در نماز جمعه تهران: پدیده «شبه دولت» باید درمان شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رییس دفتر روحانی در نماز جمعه تهران: پدیده «شبه دولت» باید درمان شود

نهاوندیان: لازمه اصلاح ساختار اقتصادی مقابله با انحصار و رقابتی کردن بازارها است، به همین دلیل، پدیده «شبه‌دولت» را که در اقتصاد ما ایجاد شده باید درمان کرد و مردم باید در اقتصاد مشارکت داشته باشند

دنیای اقتصاد – سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری دیروز ظهر سخنران پیش از خطبه نمازجمعه تهران بود. محمد نهاوندیان برای اولین بار به نمایندگی از سوی دولت تدبیر و امید در پیش خطبه‌های نمازجمعه حضور یافت و کمافی‌سابق از اولویت‌های اقتصادی کابینه روحانی سخن گفت.

همزمان محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه گیلان بود.اعضای کابینه روحانی طی هر بار حضور خود پشت تریبون‌های مختلف به اعلام خبرهای تازه از تصمیمات اقتصادی دولت می‌پردازند و سخنرانی نهاوندیان نیز از این قاعده مستثنا نبود. نهاوندیان در سخنرانی خود تاکید کرد دولت پدیده شبه دولتی را درمان خواهد کرد، البته انتشار این خبر از سوی نهاوندیان تا حدودی با پشتوانه برخی شعارهای انتخاباتی حسن روحانی مطرح شده است. روحانی در جریان سفرهای استانی خود بارها تصریح کرد که حضور نهادهای فرا دولتی در دولت تدبیر و امید از اقتصاد محدود خواهد شد، البته رییس اتاق بازرگانی به دیگر اولویت‌های دولت نیز اشاره کرد و لازمه موفقیت عملکرد دولت را هماهنگی بین تصمیمات دولت و یاری مردم دانست.

این نماینده دولت یازدهم همچنین به تبیین معنای اعتدال به‌عنوان یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید پرداخت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گزارش «ایسنا»، محمد نهاوندیان اظهار کرد: حرکت جامعه برای رسیدن به اهداف رشد، باید با اعتدال باشد؛ چراکه با منش اعتدالی می‌توان به اهداف اعتدالی رسید و اتفاقا مفهوم اعتدال با عدالت نیز همبستگی عمیق مفهومی دارد. برای تحقق عدالت باید مشی اعتدالی را اتخاذ کرد و با روش‌های افراطی نمی‌شود به هدف اعتدال رسید. وی گفت: عدالت با شعار تند حاصل نمی‌شود؛ بلکه با فهم عمیق و صبر و بردباری حاصل خواهد شد. نهاوندیان با بیان اینکه «باید همچون دوران دفاع مقدس در اقتصاد به مردم تکیه کرد تا پیروز شد»، افزود: دولت باید وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت داشته باشد؛ اما این مردم هستند که باید در حوزه اقتصاد عهده‌دار مدیریت‌ها شوند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، بازنگری در وظایف دولت را مورد توجه قرار داد و آن را یک اصل مهم خواند و اظهار کرد: اگرچه از وظایف اصلی دولت‌، امنیت،‌ عدالت و آموزش است؛ اما در حوزه اقتصاد ساختار اقتصادی باید اصلاح شود و اصلاحاتی نیز در حوزه قوانین صورت بگیرد. وی افزود: دولت و ملت با کمک و در کنار هم می‌توانند همه چالش‌ها و مشکلات را پشت سر بگذارند؛ اما چنین پیوندی ملزوماتی دارد؛ اول این است که مناسبات دولت و ملت در حوزه اقتصاد بازتعریف جدی شود. در همین راستا در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که هشت سال پیش از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد؛ ولی کمتر به آن توجه شد، این موضوع آمده بود که باید از وظایف دولت در حوزه اقتصاد تعریف مجدد صورت بگیرد و لازم است تا به این دولت‌سالاری که از نظام گذشته به ارث مانده پایان داده شود.

اقتصاد با رشد پایدار اقتصادی است که از تولید یومیه مصرف یومیه‌اش را حاصل کند نه اینکه منابع زیرزمینی را بفروشد و آن را خرج مصرف روزانه خود کند؛ بنابراین اتکای ما به نفت در بودجه جاری باید به سمت صفر میل کند. نهاوندیان همچنین تصریح کرد: لازمه اصلاح ساختار اقتصادی، مقابله با انحصار و رقابتی کردن بازارها است. وظیفه دولت این است که هر جا امتیاز و انحصاری دید آن را به رقابت تبدیل و در مواردی که انحصار طبیعی وجود دارد و رقابت امکان‌پذیر نیست، سازوکارهای نظارتی را اعمال کند. به همین جهت پدیده شبه‌دولتی را که در اقتصاد ما ایجاد شده باید درمان کرد و مردم باید در اقتصاد مشارکت داشته باشند.

نهاوندیان گفت: «فرهنگ اقتصادی جامعه ما باید فرهنگ تولید شود و من از این تریبون اعلام می‌کنم پیام حرکت جدی گسترده اجتماعی ما در تحقق تولید ملی باید از همین سنگر نماز جمعه به همه جای جامعه برسد.» نهاوندیان توانمندسازی بخش خصوصی را از دیگر وظایف دولت خواند و اظهار کرد: هم‌اکنون وقت آن است که بخش خصوصی همچون دیگر نهادهای نظام توانمند شود.

نوبخت: بهبود معیشت مردم هدف اصلی کار دولت یازدهم

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور همچنین در اولین سفر استانی خود به گیلان در خطبه‌های پیش از نماز جمعه گفت: مقاومت اقتصادی راهبرد مقابله با تهاجم اقتصادی است و ما در این مقاومت اقتصادی مسوولیت پیدا کردیم. سخنگوی دولت بهبود معیشت مردم را هدف اصلی کار دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه در قانون بودجه امسال اضافه کردن ۳۸ درصد قیمت حامل‌های انرژی به دولت تحمیل شد، اما ریالی به آن اضافه نکردیم تا بار گرانی بر دوش مردم سنگینی نکند.وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال برای تامین منابع ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی درآمد کشور کسب نشود و ما برای جلوگیری از تحقق نیافتن اجرای پروژه‌های عمرانی لایحه اصلاحیه بودجه ۹۲ را تهیه کردیم و بودجه ۹۳ نیز برای نخستین بار قبل از آذر ماه امسال به مجلس معرفی می‌کنیم. نوبخت افزود: همه تلاشم را به کار خواهم گرفت تا خدمات دولت را به صورت عادلانه در کشور توزیع کنم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×