اخبار نساجی

رکورد تولید گاز در میدان مشترک پارس جنوبی شکسته شد

 

رکورد تولید گاز در میدان مشترک پارس جنوبی شکسته شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تولید کنونی گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را روزانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این حجم تولید بالاترین رکورد از ابتدای برداشت گاز از این میدان است.

به گزارش بی باک به نقل از سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران ؛ موسی سوری مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: از ابتدای امسال روزانه به صورت میانگین ۲۴۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک تولید شد؛ در حالی که با توجه به افزایش مصرف گاز در زمستان، مجموع تولید گاز از فازهای میدان مشترک پارس جنوبی در هفته های اخیر به ۲۹۰ میلیون متر مکعب رسید و این میزان هشت میلیون متر معکب بالاتر از تعهد شرکت نفت و گاز پارس و بیش از ظرفیت استاندارد تولید است.

وی تولید حداکثری گاز در فازهای ۶ تا ۸، تکمیل ۲۳ چاه در فازهای ۹ و ۱۰ و افزایش تولید گاز در فاز یک پارس جنوبی را از عوامل موثر در افزایش تولید گاز از این میدان مشترک اعلام و تصریح کرد: با توجه به انعطاف پذیری تولید در فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی، توان تولید تا روزانه ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در این فازها وجود دارد و هم اکنون روزانه ۵۷ میلیون متر مکعب گاز از این دو فاز تولید می شود.

وی افزود: تا پیش از دی امسال روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب گاز از چاه های فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی تولید می شد و هم اکنون با راه اندازی ۲۳ حلقه چاه، این رقم به ۵۷ میلیون متر مکعب در روز رسیده است، همچنین تولید گاز در فاز یک این میدان مشترک امسال ۲۰۰ میلیون فوت مکعب افزایش یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سوری از افزایش تولید گاز از این مشترک به روزانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب در سال آینده خبر داد و گفت: این میزان تا ۳۸۰ میلیون متر مکعب نیز قابل افزایش است، همچنین پیش بینی می شود با راه اندازی کامل فازهای جدید۱۲، ۱۵و ۱۶ و ۱۷ و۱۸، تولید گاز از این میدان به روزانه ۴۴۴ تا ۴۵۴ میلیون متر مکعب برسد.

وی درباره برنامه افزایش تولید گاز همزمان با بهره برداری از پنج فاز میدان مشترک پارس جنوبی اضافه کرد: بر اساس تصمیم گیری ها و تعهد پیمانکاران در بخش خشکی، پالایشگاه فازهای ۱۲، ۱۵و ۱۶ و ۱۷و ۱۸ میدان مشترک پارس جنوبی در سال آینده به تولید خواهد رسید و در بخش دریایی نیز با بهره برداری از یک سکو در هر فاز تولید گاز از این میدان ها آغاز خواهد شد.

به گفته سوری، فازهای ۱۲ و ۱۵و ۱۶ از پیشرفت خوبی برخوردار است و فازهای ۱۵ و ۱۶ در نیمه سال آینده به تولید خواهد رسید، ضمن آن که مجموع چاه های نخستین سکوی فاز ۱۲ حفاری شده است و بر اساس تعهد پیمانکار باید در آخر مهر ۹۱ با در سرویس آمدن پالایشگاه و یک سکو این فاز به تولید برسد، ضمن آن که سکوهای سرچاهی بخش دریایی این فاز از سوی شرکت تاسیسات دریایی در یارد خرمشهر در پایان مراحل ساخت است.

بر اساس برنامه در فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی چهار سکو باید نصب شود (دو سکوی آن اقماری و دو سکوی دیگر عملیاتی است) و ظرفیت تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش را دارد.

همه چاه های فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی حفاری شده این فازها نیز ظرفیت تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش را دارند. در فاز ۱۲ نیز با نصب سه سکوی عملیاتی و حفر ۳۶ حلقه چاه، روزانه ۷۸ میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده تولید خواهد شد که با افزایش شمار سکوها به چهار سکو توان تولید روزانه ۸۴ میلیون متر مکعب گاز (معادل سه فاز پارس جنوبی) در بزرگ ترین فاز این میدان مشترک ایجاد خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×