اخبار نساجی

رکوردهای جدید مصرف گاز در ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رکوردهای جدید مصرف گاز در ایران

با وجود افزایش ۲۰ درصدی بهای گاز مشترکان خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاهها اما سال گذشته در مجموع بیش از ۱۵۲ میلیارد متر مکعب گاز در ایران مصرف شده که در مقایسه با سال ۸۹ حدود ۰.۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، در مجموع یکسال گذشته بیش از ۱۵۲ میلیارد و ۲۴۸ میلیون متر مکعب در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌های کشور مصرف شده که بیانگر متوسط مصرف روزانه بیش از ۴۱۷ میلیون متر مکعب گاز است.
درحالی به جز مصرف گاز تاسیسات داخلی صنعت نفت و همچنین بحث تزریق گاز به مخازن نفتی و صادرات، در سال ۱۳۹۰ در کل کشور بیش از ۱۵۲ میلیارد متر مکعب گاز مصرف شده که مقایسه آن با مجموع گاز مصرف شده در سال ۱۳۸۹ گویای رشد حدود ۰.۹ درصدی است.

در مجموع سال ۱۳۸۹ در کشور ۱۵۰ میلیارد و ۸۸۸ میلیون متر مکعب گاز مصرف شده بود که این رقم در طول سال ۹۰ بیش از یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون متر مکعب افزایش را نشان می دهد.

از مجموع گاز مصرفی در سال ۹۰ حدود ۵۶.۲ درصد آن مربوط به بخش خانگی بوده است و به عبارت دیگر بخش خانگی و تجاری بزرگترین مشتری گاز دولت است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این در حالی است که سال ۱۳۸۹ بیش از ۸۵ میلیارد و ۵۹۶ میلیون متر مکعب گاز در بخش خانگی مصرف شده که نسبت به ۷۸ میلیون و ۹۸۲ میلیون متر مکعب سال گذشته از افزایش ۶ میلیارد و ۶۱۴ میلیون متر مکعبی معادل ۷.۷ درصد رشد خبر می‌دهد.

بر این اساس بیشترین گاز مصرف شده در بخش‌های خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها در سال ۱۳۹۰مربوط به ماه بهمن با ۱۵ میلیارد و ۷۲۱ میلیون متر مکعب بوده است. همچنین کمترین میزان مصرف کل گاز مربوط به خرداد با ۱۰ میلیارد و ۳۹۴ میلیون متر مکعب بوده است.

از سوی دیگر در بخش خانگی بیشترین مصرف گاز مربوط به ماه بهمن با ۱۲ میلیارد و ۵۰۸ میلیون متر مکعب و کمترین میزان مصرف گاز این بخش مربوط به تیربا ۳ میلیارد و ۶۵۶ میلیون متر مکعب بوده است.

به گزارش مهر، با اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها، بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی ۱۲ ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شد که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

مطابق با تعرفه گاز زمستانی مشترکان خانگی (از ابتدای آبان ماه اعمال شده است) محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقیلم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در بیش از ۳۶۰ شهر ایران مطابق با چهار اقلیم آب و هوایی تعیین شده که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه برای زمستان سالجاری تعرفه محاسبه گازبهای مشترکان خانگی تغییری پیدا نکرده است محاسبه قیمت گاز به ترتیب برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر متر مکعب به ترتیب ۳۰، ۵۰، ۷۰، ۹۰، ۱۱۰، ۱۶۰، ۱۹۰، ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۲۰ و ۳۵۰ تومان محاسبه می شود اما این نرخ برای دوره تابستانی دستخوش افزایش‌هایی خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×