اخبار فرش ماشینی

رکود مهمترین مشکل صنعت فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

آقای نظری یکی از فعالان در عرصه فرش ماشینی هستند و با بیش از ۳۵ سال تجربه در این زمینه فعالیت میکنند و نماینده دارایی در اتحادیه می باشند. برای کسب اطلاعاتی از وضعیت بازار فرش به فروشگاه فرش البرز رفتیم و با ایشان گفتگویی انجام دادیم.

۱- نظر شما در مورد صنعت فرش ماشینی چیست؟ و وضعیت آن را چگونه ارزیابی میکنید؟

صنعت فرش ماشینی در مجموع صنعت سختی به حساب می آید و افرادی که در این بخش فعالیت میکنند به خاطر علاقه به فرش کار میکنند، به علت سختی افراد دولتی یا افراد صاحب نفوذ در این بخش وارد نشده اند، این صنعت اسم و رسم معتبری دارد ولی در داخل از آنچه که در بیرون نشان می دهد خبری نیست و تفاوت زیادی دارد. در دورانی که فناوری جدید وارد کشور شد تحول خوبی در بازار فرش ایجاد شد ولی هم اکنون به خاطر رکود موجود شرایط سختی بر بازار فرش حاکم است.

 

۲- به نظر شما مشکل اصلی در بازار فرش چیست؟

در کل زمانی که در بازار عرضه و تقاضا باهم هماهنگ نباشد بازار دچار آشفتگی میشود. در حال حاضر رکود بازار به خاطر عرضه زیادتقاضای پایین است. همین امر باعث شده است که در بازار رکود ایجاد شود و الان رکود مهم ترین مشکل است.


۳- نظر شما درباره وضعیت صادرات و واردات چیست؟

اگر واردات در حد متعادل باشد خوب و مناسب است. به این دلیل که باعث می شود تکنولوژی های جدید وارد کشور بشود. ولی اگر از حد از رد شود باعث مشکلات زیادی میشود. صادرات که طبیعتاً هرچه بیشتر باشد که به نفع کشور است ولی در حال حاضر در بحث صادرات مسئله ای که وجود دارد مشکلات گمرکی است و اغلب از مشکلات بعد از صادرات از این کار صرف نظر میکنند.

صحبت های مسئولین و برنامه های آنها در موقع خودش انجام نمیشود و همین باعث می شود که یک تاجر نتواند با برنامه پیش برود و معادلات آن جور نشود. در حال حاضر با توجه به حجم تولید فرش میزان صادرات آن خیلی کم است.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۴- آیا فرش های وارداتی توانسته اند در بازار برای خود سهمی ایجاد کنند؟

حسن کار فرش این است که ایران در زمینه فرش بسیار مطرح است و کشورهای دیگری مثل ترکیه و چین نتوانسته اند با ایران رقابت کنند، فقط در زمینه فرش های فانتزی ترکیه در گذشته خیلی از ما قوی تر بود و واردات در این زمینه انجام میدادیم، که الان به دو علت این واردات نیز بسیار کاهش یافته است، یکی تغییرات قیمت دلار و به صرفه نبودن واردات این فرش ها و دوم اینکه الان تولید این گونه فرش ها نیز در ایران شروع شده است و نیاز رفع شده است.

  • مصاحبه های بیشتر را در اینجا مطالعه نمایید

۵- ارتباط تولید کنندگان در حال حاضر با فروشندگان چگونه است؟

در قدیم تولید کنندگان فقط کار تولید را انجام میدادند، هم اکنون تولید کنندگان کار توزیع را انجام میدهند، با این کار باعث شده اند توزیع کنندگان نتواند در کارهای خود برنامه ریزی داشته باشند و درست فعالیت کنند. همین باعث شده است که نظام عرضه درست انجام نشود. یکی از مشکلات موجود در بخش فرش هم همین مورد می باشد.

فرش البرز
۶- در حال حاضر که هایپرهای بزرگ به وجود آمده اند، رقابت شما با آنها چگونه است؟

طبیعتاً این رقابت نیست، قدرت است، رقابت زمانی است که هر دو رقیب در یک درجه باشند ولی الان با توجه به این جایزه ها و رقم های کلان قابل رقابت نیست، اگر فروشگاه های کوچک نیز بتوانند همچین جوایزی بدهند سهمی از رقابت دارند ولی این اصلا در توان فروشگاه ه نیست، به طور مثال مغازه هایی که در قلب بازار هستند نمیتواند اصلا رقابت کنند و فروشی ندارد و در اصطلاح فقط چراغ مغازه روشن است و در حال تعطیلی هستند.

 

۷- آیا شما در این رابطه با اتحادیه صحبتی داشته اید؟

بله، در طی صحبت های که داشتیم مشکل را اعلام کردیم ولی متاسفانه جواب که گرفتیم این بود سیاست دولت در راستای ایجاد هایپرها می باشد و وزارتخانه بازرگانی نیز حمایت میکند، و کاری از دست اتحادیه بر نمیاد. و واقعیت امر هم همین است که این هایپرها با حمایت دولت میتوانند اینگونه رشد داشته باشند.

فرش البرز- صنعت فرش ماشینی
۸- در حال حاضر ذائقه مشتریان به سمت چه فرش هایی است؟

خریداران بیشتر تمایل به فرش های تراکم ۱۲۰۰ و ۱۰۰۰ دارند، طرح هایی که زیبا باشند در این تراکم جلوه بسیار خوبی پیدا میکنند. اگر بخواهیم طبقه بندی برای این داشته باشیم به ترتیب ۱۲۰۰ شانه و بعد ۱۰۰۰ و ۷۰۰ و در آخر ۵۰۰ به پایین.

 

۹- به نظر شما بهترین راهکار برای حل مشکل صنعت فرش کشور چیست؟

به نظر بنده اصلاح تولید بهترین کار میتواند باشد، منظور از اصلاح افزایش تولید نیست، به این صورت که به هر فردی اجازه تولید ندهند؛ برای اجازه تولید حساب شده عمل کنند و الان عرضه ی بسیار بالایی وجود دارد، و تولیدکنندگان کوچک و بزرگ بسیار زیادی هست این باعث شده است که نتوان روی بازار مدیریت انجام دهد. با مدیریت تولید و تولیدکنندگان میتوان روی بازار مدیریت کرد و از آشفتگی جلوگیری کرد.

 

۱۰- با توجه به اینکه شما نماینده دارایی هستید، آیا طرح مسئله صندوق های مکانیزه در نظر شما کاربردی هست؟

از سال ۹۳ مصوب شده است که تمام فروشگاه ها ملزم به نصب و خرید دستگاه مکانیزه فروش هستند. و باید تمامی خرید و فروش در آن ثبت شود. مشکلی که هم اکنون وجود دارد این است که فروشندگان آشنایی با این دستگاه آشنایی ندارد و آموزش های لازم را ندیده اند. بیشتر فروشندگان هنوز هم کماکان از سیستم قدیم استفاده میکنند و توانایی استفاده از این دستگاه را ندارند.

وقتی این دستگاه ها مفید واقع می شود که مورد استفاده قرار گیرند و این ملزم به دریافت آموزش استفاده از این دستگاه می باشد. برای اجرای مناسب طرح باید آموزش به نحوی باشد که مغازه داری که روزانه یا هفتگی یک یا دو فرش میفروشد کار با این دستگاه را یاد بگیرد و متاسفانه این آموزش از طرف دارایی و دولت انجام نشده است و برنامه ای هم برای این کار وجود ندارد.

 

۱۱- نظر شما در مورد مشکلات مالیاتی چیست؟

در حال حاضر قانونی که وجود دارد این است مغازه دار باید ۸% درصد فقط سود بردارد، این در حالی است که قیمت تمام شده کالا برای مغازه دار ۱۲% هزینه دارد، حقوق کارگر ،اجاره، هزینه حمل و نقل و موارد دیگر؛ ولی وقتی این مسئله بیان می شود به طور مثال تعزیرات میگویید که قیمت تمام شده برای کارخانجات است و فروشندگان شامل این موضوع نمیشوند و از طرفی در زمانی که با اتحادیه صحبت میشود، اتحادیه میگوید شما هزینه ها را حساب کنید و سپس سود را حساب کنید، این ناهماهنگی و عدم شفاف بودن قوانین سر منشاء مشکلات است.

 

۱۲- در پایان اگر سخنی با خوانندگان دارید بفرمائید.

درحال حاضر رکود که بر تمام جامعه حاکم است و برای ما نیز هست، در حال حاضر از توزیع کنندگان بیشتر حمایت کنند نه حمایت مالی حمایت اخلاقی انجام دهند و مسائل اخلاقی توزیع نیز لحاظ شود و فقط بحث فروش در میان نباشد.

  • مصاحبه های بیشتر را در اینجا مطالعه نمایید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×