اخبار فرش ماشینی

رونق صادرات فرش ایران در دوران پساتحریم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: بافنده‌های فرش معروف ایران با امید به افزایش صادرات پس از برداشته شدن تحریمها، سخت مشغول کار هستند.

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری آمریکایی به نقل از یک صادرکننده فرش نوشت: فرش دستباف سفیر ایران است و من خوشحالم که این سفیر در آستانه ازسرگرفتن فعالیت در آمریکاست.

عرب‌زاده در ادامه افزود: فرش ایرانی همانند پرچم ایران در همه جای دنیا شناخته شده است. اجازه دهیم این پرچم به اهتزاز درآید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

توافق هسته ای تاریخی که ۱۴ ژوییه میان ایران با کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان امضا شد، زمینه ساز برداشته شدن تحریمهای بین المللی است و در همین راستا، واردات فرش ایران به آمریکا که در سال ۲۰۱۰ متوقف شد، از سرگرفته خواهد شد. فرش ایرانی در میان کالاهای غیرنفتی بیشتر آسیب را از تحریمهای بین المللی متحمل شد. بازار آمریکا یک پنجم از صادرات فرش ایران را تشکیل می‌داد.

به گفته حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران، تولیدکنندگان ایرانی به بازار آمریکا می‌اندیشند و با امید به ازسرگیری تجارت در سال آینده، فرش می‌بافند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان این صنعت شروع به بافتن فرشهای مناسب ذائقه بازار آمریکا کرده و سفارشهایی را دریافت کرده اند و با مشتریانشان مذاکراتی داشته اند. ایران از سال ۲۰۱۰ یک پنجم از صادرات فرش را به دلیل بسته شدن بازار آمریکا از دست داده است و در این مدت رقیبان جای ایران را گرفته اند؛ با این‌همه انتظار می‌رود مشتریان آمریکایی به دلیل منحصر بودن طراحی و رنگهای فرش ایرانی، مجددا از آن استقبال کنند.

بر اساس این گزارش، ایران سال گذشته به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار فرش صادر کرد که حدود دو سوم از تولید داخلی بود که اکنون به بیش از پنج میلیون متر مربع در سال رسیده است.

به نوشته این خبرگزاری آمریکایی، ایران زمانی بزرگترین صادرکننده فرش دنیا بود اما این صنعت با مانع تحریم و رقابت از سوی تولید ارزان‌تر هندی، پاکستانی و چینی که کپی طرح‌های سنتی ایرانی بودند، مواجه شد.

عرب زاده به آسوشیتدپرس گفت: وی آماده می‌شود تا پاسخگوی مشتریان مختلف آمریکایی شود. آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها رنگهای روشن را ترجیح می‌دهند در حالیکه فرشهای تیره مورد پسند نسل‌های قدیمی‌تر است.

قیمت فرش دستباف ایرانی از چند هزار دلار تا چند میلیون دلار که مناسب انداختن در کف کاخ‌ها هستند، می‌رسد.

ایران در سال ۲۰۰۰ یک فرش دستباف عظیم به ارزش ۵.۲ میلیون دلار به پادشاهی عمان ارسال کرد و در سال ۲۰۰۶ بزرگترین فرش دستباف به ارزش ۸.۵ میلیون دلار را برای مسجد شیخ زاید در ابوظبی امارات تولید کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×