اخبار نساجی

رونق بازار فروش پیله تر ابریشم در گلستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دست اندرکاران نوغانداری گلستان می گویند که امسال بازار فروش پیله تر ابریشم تولیدی نوغانداران استان گلستان نسبت به سال زراعی گذشته رونق بیشتری دارد.

درحالی که امسال قیمت تضمینی (پایه) هر کیلوگرم پیله تر ابریشم ۱۸۱ هزار و ۴۹ ریال تعیین شده، نرخ فروش در بازار شهرهای مینودشت و کلاله در شرق استان گلستان تا ۲۵۰ هزار ریال رسیده است.
خرید پیله تر ابریشم در گلستان از اوایل خرداد ماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
به گزارش سایت نساجی امروز به نقل از ایرنا، مسئول نوغانداری سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند با تائید افزایش قیمت خرید پیله تر ابریشم در بازار استان گفت: طبق رصد یک مرکز خرید پیله تر ابریشم در مینودشت که قطب اصلی پرورش نوغانداری در گلستان به شمار می رود، هم اینک هر کیلوگرم پیله تر ابریشم از نوغانداران ۲۳۰ هزار ریال خریداری می شود.
حسین عطارچی  اظهار داشت: این در حالی است که سال قبل نرخ خرید پیله تر ابریشم در استان تا سقف ۱۹۵ هزار ریال بود. وی؛ یکی از علل افزایش قیمت پیله تر ابریشم را کاهش تولید این محصول در گلستان و استان های همجوار و خراسان رضوی برشمرد.
وی در خصوص زمان پایان خرید پیله تر ابریشم از نوغانداران استان نیز گفت: کار خرید به دلیل سرما و نقش آن در تاخیر آغاز پرورش پیله تر به ویژه در مناطق کوهستانی، تا یک هفته دیگر ادامه خواهد داشت.
یکی از نوغانداران مینودشت نیز با تائید رونق بازار خرید پیله تر ابریشم گفت که امسال با درجه بندی کیفیت پیله تر ابریشم تولید شده نوغانداران این منطقه در سه قیمت ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار، ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار و ۲۵۰ هزار ریال خریداری می شود.
حبیب کرامتلو افزود: برخی نوغانداران امسال از رقم داخلی توزیع شده تخم نوغان برای پرورش پیله تر استفاده کردند که این گونه تا یک مرحله باقی مانده به پوست اندازی خوب بود ولی در مرحله آخر و نتیجه گیری موفق نبود.
به گفته وی؛ نوغاندارانی که رقم داخلی را برای پرورش انتخاب کردند به طور میانگین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم محصول برداشت کردند که نسبت به رقم های خارجی که حدود ۵۰ کیلو در هر جعبه محصول به دست می آید، کم بود.
مدیر تعاون روستایی گلستان گفت این مدیریت امسال برای خرید پیله تر ابریشم از نوغانداران استان در مینودشت دو مرکز تجهیز و راه اندازی کرده است.
حکیم گلدی زاده افزود: همچنین خرید این محصول برای کمک به نوغانداران به صورت قیمت تضمینی بوده و رقابت در بازارخرید با نرخ بالاتر از تولید کننده ایجاد کرده است.
وی افزود: در این راستا تعاون روستایی گلستان در یک روز در مینودشت یک تن پیله تر ابریشم را به منظور تامین نهاده کارگاه های نخ ریسی و برای ایجاد رقابت در بازارو تلاش برای افزایش قیمت خرید این محصول از نوغاندار،خریداری کرد.
گلدی زاده گفت: پیش بینی می شود در سال جاری با توجه به توزیع ۴ هزار جعبه تخم نوغان برای پرورش در میان نوغانداران استان افزون بر ۱۱۰ تن محصول تولید شود.
به گزارش ایرنا نوغانداری در گلستان هر ساله از اوایل بهار باشکوفایی درختان توت آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه پرورش آن ادامه دارد که مدت زمان نگهداری از هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، ۴۵ روز است
طبق آماری که جهادکشاورزی گلستان ارائه می دهد در این استان یکهزار و ۵۰۰ هکتار توتستان از سوی چهار هزار و ۲۰۰ بهره بردار ایجاد شده است.
در گلستان؛ شهرستان های مینودشت، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، رامیان، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد از مناطق مستعد پرورش پیله تر ابریشم به شمار می روند، اما قطب اصلی پرورش پیله تر ابریشم از آن مینودشت با دو هزار و ۲۰۰ بهره بردار است.
سال قبل از محل پرورش چهار هزار و ۶۰۰ جعبه تخم نوغان در گلستان مقدار ۱۷۰ تن پیله تر ابریشم تولید شد. با وجود چنین ظرفیتی در تولید پیله تر ابریشم در گلستان ولی هر ساله ۹۰ درصد از تولید پیله تر ابریشم نوغانداران استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی به شهرستان تربت حیدریه واقع در استان خراسان رضوی برای فرآوری حمل می شود که ضرورت سرمایه گذاری و توجه مسئولان مرتبط را در ایجاد صنایع تبدیلی در صنعت نوغانداری استان و ایجاد اشتغال می طلبد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×