نساجی و مردم

روش های از بین بردن پرز لباس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پرز یا گلوله شدن الیاف سطحی پارچه باعث می‌شود ظاهر لباس خراب شده و لباسی که شاید تازه هم خریداری شده در ردیف لباس‌های کهنه و مندرس قرار بگیرد.
پرز دادن در میان لباس‌های زمستانی بسیار مشهود است، سطح لباس‌های ماهوتی، پشمی و مخملی مستعد پرز‌دادن است. این لباس‌ها به‌ویژه در اثر ساییدگی پارچه در قسمت‌های میانی ران در شلوار، قسمت پهلو حد فاصله بین آستین و بدن، تماس سطح لباس با قسمت داخلی لباس رویی همچون زیپ کت و کاپشن و… بیشتر پرز می‌دهند. در ادامه راهکارهایی برای از_بین_بردن_پرز_لباس بیان می‌شود.

• ماهوت پاک کن
یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌ها برای از بین بردن پرز لباس‌ها، استفاده از ماهوت پاک‌کن و یا برچسب‌های مخصوص کرک‌گیر است. اما اگر ماهوت‌ پاک‌کن در دسترس ندارید و لباس شما پرز گرفته، می‌توانید از راهکارهایی که در ادامه به آن اشاره می‌شود استفاده کنید.

• تیغ اصلاح
با استفاده از تیغ اصلاح و یا ریش تراش می‌توانید به راحتی پرزهای_لباس را از بین ببرید برای این کار ابتدا لباس خودتان را در سطح صافی قرار دهید. می‌توانید آن را بر روی میز اتو و یا زانوی خودتان قرار دهید. لباس را در حالتی قرار دهید که پرزهای آن به سمت بالا باشند و سپس تیغ را بر روی سطح لباس بکشید. چند بار این کار را تکرار کنید، حال با استفاده از یک دستمال پرزهای جدا شده را از سطح لباس جدا کنید. دقت کنید که تیغ باعث پارگی لباس نشود.

• نوار چسب
یکی دیگر از روش‌هایی که برای از بین بردن پرزها استفاده می‌شود و مانند یک ماهوت پاک‌کن عمل می‌کند استفاده از نوارچسب است. می‌توانید نوار چسب را به دور روزنامه یا مجله بپیچید به گونه‌ای که قسمت چسبناک آن رو به بیرون باشد. با کشیدن روزنامه روی لباس، پرزها به راحتی جذب چسب می‌شوند.

همچنین می‌توانید نوارچسب را دور انگشت خود بپیچید و روی لباس بگذارید و بردارید. این روش برای پارچه‌های ظریف کاربردی است.

نکته:
با پشت و رو کردن لباس‌ها در هنگام شست‌و‌شو احتمال ایجاد گلوله‌های الیافی روی لباس کمتر می‌شود چرا که همزمان با شستشوی سطح لباس در معرض ساییده شدن قرار دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×