اخبار نساجی

روزنوشت سه شنبه ۲۷ تیرماه( جلسه صادرکنندگان نساجی و پوشاک با وزارت صمت و جلسه با مدیران یک بنیاد بین المللی)

 

قاعدتاً سه شنبه ها را به دفتر شخصی رفته و امور تجاری را پیگیری می کردم ولی خستگی فعالیتها و جلسات این هفته و نداشتن انگیزه باعث شد دیرتر از معمول از منزل خارج شده و پس از بازدید از مراحل پایانی آماده سازی منزل جدید مسکونی عازم وزارت صنعت، معدن و تجارت شوم تا به عنوان یکی از اعضاء هیئت مدیره اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان صنایع نساجی و پوشاک در جلسه با معاون وزیر شرکت نمایم.
متاسفانه آقای صالحی به علت همراهی رئیس جمهور در مراسم رونمایی از لکوموتیو ساخت داخل توسط شرکت مپنا در جلسه حضور نداشتند و لذا جلسه با حضور کارشناسان این حوزه و مدیرکل صنایع نساجی برگزار گردید.
در این جلسه اعضاء هیئت مدیره اتحادیه به چالش ها و فرصت های موجود در صنعت نساجی اشاره نموده و خواستار حمایت جدی وزارت صنایع از این صنعت شدند این صنعت اکنون حداقل ۵ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت و حدود ۳۵۰ هزار اشتغال و بالاترین رقم صادرات در میان محصولات صنعتی (حدود یک میلیارد) را دارد و اگر بخش پوشاک که لکوموتیو این صنعت می باشد بطور جدی تقویت و حمایت شود قادر است ضمن ایجاد اشتغال ارزان در افزایش ارزش افزوده بخش صنعت نقش بازی نماید.
در این جلسه پیشنهادات بنده به شرح زیر بود:
۱- لغو بخشنامه معاون اول در رابطه با شرایط دریافت تسهیلات از ارگانها و نهادها(استعلام بابت مالیات، تامین اجتماعی و بانکها)
۲- واگذاری بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی به بانکها جهت تسریع در تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی از کشور چین، هندوستان، ترکیه و کره.
۳- تخصیص حداقل ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی جهت بازسازی و نوسازی و توسعه صنعت نساجی و پوشاک با اولویت پوشاک.
۴- بازنگری در تعرفه ها و منطقی نمودن تعرفه ها در زنجیره ارزش پوشاک و نساجی.
۵- تلاش جهت ایجاد برند ملی پوشاک و تحریک تقاضا برای تولیدکندگان داخلی.
در مجموع جلسه موثر و مفید بود و توافق شد در رابطه با تدوین استراتژی صنایع نساجی و پوشاک و تعرفه ها کارگروههایی تشکیل گردد و با همکاری وزارت خانه در جهت دریافت منابع مورد نظر از صندوق توسعه ملی اقدام گردد.
پس از جلسه عازم اتاق تهران شدم و تا حدود ساعت ۶ به امور جاری و نوشتن یادداشت در رابطه با قطعنامه ۵۹۸ و نوشتن یک یادداشت جهت جلسه امروز تحت عنوان “ما چه می گوئیم” مشغول شدم.
بعد از ظهر در اتاق نمایندگان تشکل ها در کلاس آموزشی شرکت کرده بودند که علاقمند به حضور در جمع آنها بودم. استقبال از جلسه خوب بود و مطالب مطرح شده توسط مهندس سیاسی حتماً مورد توجه حاضران قرار خواهد گرفت. متاسفانه جلسه با دوستان از یک بنیاد خیریه بین المللی که آماده همکاری و ارائه سرویس های خاصی هستند طولانی شد و موفق به شرکت در جلسه با تشکل ها نشدم.
والسلام- سید حمید حسینی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×