اخبار نساجی

روایت رسمی از اوضاع ماه گذشته بازار بورس

 

روایت رسمی از اوضاع ماه گذشته بازار بورس

 

گزارش رسمی منتشر شده از عملکرد اردیبهشت ماه امسال حکایت از کاهش ۶/۳۰ درصدی P/E بازار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارد.

«پی بر ای» بازار در پایان دومین ماه سال در حالی معادل ۰۳/۶ مرتبه رقم خورده که در مدت مشابه سال قبل این متغیر مهم بازار ۷/۸ مرتبه بود و در ابتدای سال نیز ۰۵/۶ مرتبه به فعالان بازار اعلام شد. به این ترتیب پی‌بر‌ای بازار حتی در مقایسه با ابتدای سال نیز با کاهش مواجه شده است.

افزون بر این، ارزش بازار بورس تهران در پایان اردیبهشت‌ماه به بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با دومین ماه سال ۹۰ معادل ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. اما در مقایسه با فروردین‌ماه، کاهش ۵/۳ درصدی را تجربه کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شاخص‌ها چه می‌گویند؟
در این بین شاخص کل با ۲ درصد افزایش در مقایسه با اردیبهشت سال قبل در پایان ماه گذشته معادل ۲۶ هزار و ۷/۶۶۷ واحد بود. همچنین شاخص بازار‌های اول، دوم و صنعت به ترتیب ۳/۰، ۶/۱۱ و ۱/۵ درصد افزایش داشتند، اما شاخص شناور آزاد، مالی و ۵۰ شرکت فعال‌تر معادل ۳/۱، ۱/۸ و ۱/۱ درصد کاهش را در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال قبل تجربه کردند.

شواهدی از خروج حقیقی‌ها
براساس معاملات خرد و بلوک، در اردیبهشت‌ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود ۸۸۷ میلیارد تومان و معادل ۹/۶۶ درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها بیش از ۷۶۷ میلیارد تومان و در حدود ۹/۵۷ درصد از کل فروش‌ها بود. بر این اساس در این ماه سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان بیش از ۱۱۹ میلیارد تومان بود که نشانه خروج حقیقی‌ها از بازار است. میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی‌ هم به ترتیب ۳۳ و ۴۲ درصد از ارزش کل خرید و فروش بود.
این در حالی است که حقیقی‌ها در اولین ماه سال توانستند در مقایسه با حقوقی‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری یعنی به میزان ۹/۶ میلیارد تومان به خود اختصاص دهند در حالی که این روند در اردیبهشت‌ماه کاملا به نفع حقوقی‌ها و در واقع چندین برابر به نفع آنها بود.

بازدهی منفی اردیبهشت‌ماه
بورس اوراق بهادار طی ماه گذشته بیشترین عقب‌نشینی طی ۵ سال گذشته را تجربه کرد. به طوری که بازدهی منفی ۲/۲ درصدی موجب شد بورس تهران تا پایان اردیبهشت ماه تنها ۹/۲ درصد بازدهی مثبت داشته باشد.

شاخص بورس در پایان اردیبهشت ۱۳۹۱ در مقایسه با فروردین ۱۳۹۱ به میزان ۲/۵۹۲ واحد، برابر با ۲/۲ درصد کاهش یافت و از ۹/۲۷۲۵۹ واحد به ۷/۲۶۶۶۷ واحد رسید.طی ۲۱ روز کاری اردیبهشت ۱۳۹۱، ارزش معاملات در مقایسه با فروردین ۱۳۹۱، ۵/۲۴ درصد افزایش یافت و از بیش از یک هزار و ۱۲۵ میلیارد تومان به حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از ۴/۳۷۳۴ میلیون سهم به ۷/۴۳۲۱ میلیون سهم معادل ۷/۱۵ درصد افزایش یافت.از سوی دیگر از ابتدای سال تاکنون متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با ۲۰۷ میلیون سهم و ۸/۶۴ میلیارد تومان بوده است.این گزارش حاکی از آن است که در اردیبهشت ۱۳۹۱، دفعات معاملات سهام برابر با ۶/۰ درصد در مقایسه با فروردین ۱۳۹۱ افزایش یافت و از ۳۴۸ هزار دفعه به ۳۵۱ هزار دفعه بالغ شد.

گروه‌های پیشرو را بشناسید
در این پروسه همچنان گروه فلزات اساسی به عنوان گروه‌ پیشرو با ۲۳ شرکت، بیشترین سهم را از ارزش بازار به میزان ۹/۱۷ درصد در اختیار داشت. در حالی که صنعت بانکداری، شیمیایی و مخابرات با سهم ۰۸/۱۷، ۴۳/۱۱ و ۱/۱۱ درصدی رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

در برآوردی دیگر اما محصولات شیمیایی با ۱۳ درصد افزایش ارزش بازار در میان ۱۰ صنعت بزرگ، بیشترین افزایش ارزش بازار را در سال ۹۱ تجربه کرده است که ارزش بازار این گروه در مقایسه با اردیبهشت ۹۰ شاهد جهش ۱۷۴ درصدی بوده است. گروه سیمان و فلزات اساسی نیز به ترتیب شاهد ۴ و ۳ درصد افزایش ارزش بازار از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت ماه بودند. در همین حال گروه خودرو ۹ درصد ارزش بازار خود را در سال جاری از دست داده است و صنعت مخابرات نیز کاهش ۴ درصدی را در ارزش بازار امسال تجربه کرده است.
اما اردیبهشت‌ماه امسال در حالی به پایان رسید که گروه حمل‌ونقل توانست با بازدهی ۱/۵۲ درصدی در صدر صنایع طی دو ماه نخست سال قرار بگیرد. همچنین محصولات شیمیایی با بازدهی ۳/۱۵، ماشین‌آلات دستگاهی با بازدهی ۸/۱۲ درصدی و سیمان با بازدهی ۷/۱۰ درصدی در رتبه‌های بعدی برترین گروه‌های امسال قرار گرفتند. این در حالی است که گروه‌های قند و شکر، کاشی و سرامیک، زغال‌سنگ و منسوجات با بازدهی‌های منفی به ترتیب ۲۳، ۵/۱۳، ۶/۸ و ۸/۷ درصدی کمترین بازدهی‌های امسال را به خود اختصاص دادند.براساس این اطلاعات اما ۱۳ شرکت صنعت قند و شکر به مدد افزایش قیمت‌هایی که در یک سال گذشته کسب کرده بودند، بیشترین میزان افزایش بازدهی در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال ۹۰ به میزان ۸/۱۹۲ درصد را شاهد بودند. این در حالی است که یک شرکت حاضر در گروه وسایل اندازه‌گیری، یک شرکت صنعت چاپ و ۳۰ شرکت گروه پتروشیمی نیز رده‌های بعدی بیشترین افزایش بازدهی را در مقایسه با اردیبهشت‌ ماه سال ۹۰ داشتند.

رکورد بیشترین تعدیل‌ها اینجاست
در ادامه اطلاعات منتشره از سوی بورس اوراق بهادار بر افزایش بیش از ۳۷۰ میلیارد تومانی سودآوری صنایع بورسی تاکید شده است.بر این اساس گروه شیمیایی توانست با افزایش حدود ۲۵۳ میلیارد تومانی در پیش‌بینی درآمد ۳۰ شرکت خود شاهد بیشترین افزایش در سودآوری امسال باشد، تا سود پیش‌بینی شده این گروه به بیش از دو هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان برسد.همچنین طی ماه گذشته شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز شاهد افزایش ۹/۸۷ میلیارد تومانی در پیش‌بینی سود سال جاری بودند و نکته جالب اینکه گروه خودرو در ماه گذشته با افزایش ۴/۲۲ میلیارد تومانی سودآوری مواجه بوده است. از سوی دیگر گروه واسطه‌گری مالی با کاهش ۴/۸ میلیارد تومانی، فلزات اساسی با افت ۱/۸ میلیارد تومانی و فرآورده‌های نفتی با کاهش ۲/۷ میلیارد تومانی در پیش‌بینی درآمد سال مالی ۹۱ مواجه شده‌اند. به گزارش خبرنگار ما، در مجموع همچنان گروه بانکداری با پیش‌بینی سودآوری حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بیشترین سهم را از کیک سوددهی بازار در اختیار دارد و گروه شیمیایی، چندرشته‌ای و فلزات اساسی هم رده‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.تطبیق سود (زیان) پیش‌بینی شده شرکت‌ها در ماه جاری نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که تعداد ۳۶ شرکت با افزایش، تعداد ۱۸ شرکت با کاهش و مابقی شرکت‌ها برابر با ۲۶۹ شرکت، تغییری در سود (زیان) پیش‌بینی شده نداشته‌اند. در این مدت شرکت‌های آذریت، کارخانه فارسیت دورود و فارسیت اهواز از لیست شرکت‌های بورسی حذف و به بازار پایه فرابورس منتقل شده است. از سوی دیگر به دلیل عدم الزام ارائه پیش‌بینی سود شرکت‌های واقع در صنعت سرمایه‌گذاری‌ها، ۱۴ شرکت صنعت مذکور در گزارش پیش‌بینی سود لحاظ نمی‌شوند.


روایت رسمی از اوضاع ماه گذشته بازار بورس


اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×