اخبار نساجی

روابط تجاری ایران و هند باید الگوی غرب قرار گیرد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

روابط تجاری ایران و هند باید الگوی غرب قرار گیرد

تهران – پایگاه اینترنتی’آسیا تایمز’ در مقاله ای ضمن اشاره به سفر هیات بزرگ تجاری هند به تهران، از این اقدام به عنوان الگویی برای غرب یاد کرد و یادآور شد که دهلی نو با تحریم های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا در ارتباط با برنامه هسته ای ایران علیه این کشور مخالف است.

در این مقاله آمده است: هیاتی متشکل از ۷۰ نفر از تجار و بارزگانان هندی به سرپرستی ‘رفیق احمد’، رئیس فدراسیون صادرات این کشور، پس از دیداری شش روزه از ایران قرار است امروز این کشور را ترک کند. هند از بیم مقابله به مثل آمریکا و اتحادیه اروپا از افشای نام شرکت های حاضر در این هیات خودداری کرده است.

طبق اظهارات یکی از اعضای این هیات، چندین قرارداد تجاری تا این لحظه منعقد شده است.

به نوشته پایگاه اینترنتی آسیا تایمز ‘محمد مهدی راسخ’، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد، ایران خواستار بهره مندی از ‘توانمندی های هند در بخش صنایع غذایی، دارویی، فلزات و قطعات خودرو و ماشین آلات’ است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین ایران در ازای این محصولات، به جز صادرات نفت، در زمینه تولید پلاستیک، پلیمر و مواد شیمیایی با هند همکاری خواهد کرد.

به نوشته این پایگاه اینترنتی، رفیق احمد در ادامه سفر تجار هندی در ایران با تجار این کشور در باره نتایج گسترده سیاسی این سفر صحبت کرد و گفت: افزایش صادرات، به عنوان نشانه تعمیق روابط با ایران است.

‘آرویند مهتا’، یک مقام وزارت بازرگانی هند در تائید این سخنان هم گفت، روابط تجاری ایران و هند باید تا سال ۲۰۱۵ میلادی از رقم کنونی ۱۵ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

در ۱۳ مارس (۲۳ اسفند)، ‘سریو استاوا’، سفیر هند در تهران در نشستی در شهر تبریز خطاب به بازرگانان هندی گفت: به دلیل شرایط اقتصادی و جغرافیایی ایران، توسعه همکاری با تهران از جمله اولویت های تجارت خارجی هند محسوب می شود.

آسیا تایمز در ادامه ضمن اشاره به اظهارات ‘هیلاری کلینتون’، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر نگرانی در روابط هند با ایران، واشنگتن و تل آویو را مخالف توسعه مناسبات تهران و دهلی نو دانست.

بر اساس این گزارش، هند هم اکنون مهم ترین وارد کننده سلاح از اسرائیل محسوب می شود، اما به استثنای معاملات تسلیحاتی، دهلی نو شریک مهمی در زمینه اقتصادی برای تل آویو به شمار نمی آید.

حجم تجارت هند با اسرائیل از ۵ میلیارد دلار در سال فراتر نمی رود که این رقم یک سوم رقم کنونی تجارت هند با ایران است.

‘ویراندر پال’، سخنگوی سفارت هند، در بیانیه ای که در ۶ مارس (۱۶ اسفند) منتشر شد تصریح کرد، ایران مادامی که به تعهدات خود نسبت به آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند باشد، ‘حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد.’ و این درست مخالف موضع آمریکاست که تلاش می کند صرف نظر از مقاصد و کاربردهای انرژی هسته ای، مانع از غنی سازی اورانیوم توسط ایران شود.

نکته دومی که پال به آن اشاره کرد این است که هند ‘قاطعانه معتقد است شرایط کنونی ایران نباید به درگیری تبدیل شود، زیرا تبعات فاجعه آمیز آن به نفع هیچ کس نخواهد بود.’ این نکته نیز درست خلاف لحن جنگ طلبانه تل آویو، حزب جمهوریخواه آمریکا و نیز بخش هایی از حزب دموکرات است که از عبارت ‘همه گزینه ها همچنان مطرح است’ تنها به معنای نظامی استفاده می کنند.

همچنین در روز ۱۳ مارس و همزمان با جمع بندی مذاکرات تجار هندی در تهران، تولید کنندگان مطرح نفت در کویت جلسه ای برگزار کردند که نشانه های اولیه آن حاکی از نارضایتی آنان از افزایش قیمت نفت خام است. تبعات افزایش قیمت نفت علاوه بر تاثیری که بر رکود اقتصادی جهان دارد، ممکن است تولیدکنندگان را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

‘علی النعیمی’، وزیر نفت عربستان نسبت به افزایش قیمت نفت واکنش نشان داد. یک مقام دیگر سعودی هم در گفت و گو با نشریه آمریکایی

‘وال استریت ژورنال’ تاکید کرد، تولید بیشتر نفت از سوی عربستان، نه با هدف جایگزین کردن نفت ایران، بلکه به منظور پر کردن خلاء بازار صورت می گیرد.

آسیا تایمز در ادامه با استناد به اظهارات همین مقام سعودی مبنی بر این که عربستان مایل نیست ‘در سیاست هایی که ورای تحریم ها قرار دارد درگیر شود’، با اشاره به اظهارات النعیمی، نوشت: این اقدام عربستان به منزله تائید تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران نیست.

این نشریه اینترنتی با تاکید بر غیر عملی بودن تحریم های غرب علیه ایران یادآوری کرد که گزینه های اندکی پیش روی غرب قرار دارد و بهترین راه آن است که آمریکا و اتحادیه اروپا بدون تعیین هرگونه پیش شرطی وارد مذاکره با تهران شوند.

آسیا تایمز در پایان به غرب توصیه کرد که با الگو برداشتن از اقدام بازرگانان هندی روابط خود را با ایران عادی سازد و مناسبات خود را بر پایه اعتماد متقابل بنا کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×