اخبار نساجی

روابط تجاری ایران و انگلستان رکورد زد

 

روابط تجاری ایران و انگلستان رکورد زد

    تازه ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که سطح تجارت غیرنفتی ایران و انگلستان در ماه‌های گذشته روندی خلاف سطح روابط سیاسی دو کشور داشته، به طوری که واردات و صادرات بین دو کشور در ۹ ماهه امسال رشدهای سه تا چهار رقمی را نیز تجربه کرده است.
به گزارس ایسنا،براین اساس در ۹ ماهه ۱۳۹۲ انگلستان دهمین کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بود. واردات ایران از این کشور در این مدت از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۴۴۷.۷۰ و ۲۶۲.۵۲ درصد افزایش یافت.
در ۹ ماهه امسال ایران بیش از ۱.۲ میلیون تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۵۹۱.۲ میلیون دلار از انگلستان وارد کرد. سهم انگلستان از کل واردات کشور در این مدت نیز از نظر وزنی به ۵.۴۵ درصد و از نظر ارزشی به ۱.۷۸ درصد رسید.

البته انگلستان بزرگترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات در اروپا طی ماهه امسال نبود و کشورهای سوئیس، آلمان، هلند و ایتالیا بالاتر از این کشور قرار گرفتند.

اما در حوزه صادرات غیرنفتی ایران آمار گمرک ایران حاکی از آن است که طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۲ صادرات ایران به انگلستان از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۰۵۰.۹۹ و ۲۰۷.۹۱ درصد رشد داشته است. در این مدت ایران بیش از ۷۴ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۷۰.۸ میلیون دلار به انگلستان صادر کرد.

انگلستان در بین بازارهای صادراتی ایران در این مدت رتبه ۲۷ را به خود اختصاص داد. اگرچه از نظر نرخ رشد صادرات جایگاه اول را در بین شرکای صادراتی ایران طی ۹ ماهه ۱۳۹۲ بدست آورد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دانه ذرت دامی، دانه سخت گندم، کنجاله سویا، شکر خام، لوبیای سویا، جو، انواع دارو و مکملهای دارویی، سوزنهای پزشکی و جوجه اجداد گوشتی عمده ترین کالاهای وارداتی ایران از انگلستان در ۹ ماهه سال جاری بودند.

از سوی دیگر محصولات آهنی و فولادی، فرش دستباف، خرما، کشمش و موی نرم حیوان نیز اصلی ترین کالاهای صادراتی ایران به انگلستان در مدت زمان یادشده بودند.

رشد شدید تجارت غیرنفتی ایران و انگلستان در حالی طی ۹ ماهه اخیر رقم خورده که دو کشور هم اکنون دارای پایین ترین سطح روابط سیاسی هستند. در هشتم آذر سال ۱۳۹۰ در پی حوادث رخ داده عملا سفارت بریتانیا در تهران تعطیل شد و همین اتفاق نیز برای سفارت ایران در این کشور رخ داد داد. اگرچه دو کشور بعدا توافق کردند که دفتر حافظ منافع خود را در دو کشور عمان برای ایران و سوئد برای بریتانیا ایجاد کنند.

اما پس از انتخابات ریاست جمهوری سال جاری روابط سیاسی بین ایران و انگلستان به نسبت رو به بهبود بوده و در ۲۸ آبان سال جاری نیز برای نخستین بار طی بیش از یک دهه اخیر نخست وزیر بریتانیا و رئیس جمهوری ایران با یکدیگر تلفنی صحبت کردند. اخیرا نیز جک استراو، وزیر امور خارجه پیشین بریتانیا در سفری به ایران در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس اتاق بازرگانی ایران بر لغو هرچه سریعتر تحریم ها علیه ایران تاکید کرد.

باید دید آیا علاوه بر رشد روابط تجاری بین ایران و انگلستان هیئت هایی از سرمایه گذاران بریتانیایی نیز برای سرمایه گذاری به ایران خواهند آمد یا خیر. به نظر می رسد یکی از اولویتهای شرکتهای بریتانیایی سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز ایران باشد. اگرچه نمی توان معدن و صنایع معدنی را نیز از ذهن دور نگه داشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×