اخبار فرش ماشینی

رنگ ها و چاق یا لاقر بودن خانه (قسمت اول)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

کدام رنگ ها خانه شما را چاق یا لاغر می کنند؟

طبیعی است که نمی توان کل خانه را به رنگ نارنجی درآورد اما برای استفاده از بقیه رنگ ها بهتر است اثرات آنها بر روح و ذهن را شناخت و با کاربردشان در طراحی مدرن آشنا شد

سیاه

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رنگ سیاه می تواند حالتی پیچیده و در عین حال باشکوه به طراحی داخلی بدهد. در کنار رنگ های روشن تر یا خنثی، هر چیزی که به رنگ سیاه باشد جلب توجه می کند. برای همین رنگ سیاه برای جلب توجه به طراحی های ظریف یک اتاق مثل راه پله مارپیچ، وسایل منزل یا جزییات زینتی خیلی مناسب است.

اگر هم یک کاناپه سیاه رنگ بزرگ توجه تان را جلب کرده و اتاق نشیمن شما کوچک است، اثرات این رنگ چند برابر خواهد شد. سیاه می تواند به فضا حالت خفه کننده یا خیلی ساده بدهد. در حالی که رنگ سیاه اغلب برای نشان دادن قدرت و پرستیژ اجتماعی به کار می رود، خیلی هم نمی شود روی لذتبخش بودن این رنگ در طراحی داخلی حساب کرد. مشکی رنگ مرگ، عزا و بیوه گی است که در موقعیت های جدی و رسمی به کار می رود.

رنگ سیاه، نور را هم می خورد. بقیه رنگ های دیگر حداقل تا حدی نور را بازتاب می دهد اما سیاه فقط جذبش می کند. در خیلی از جوامع، رنگ سیاه به نیروهای شیطانی هم نسبت داده شده و شیطان همه جا با رنگ سیاه نشان داده می شود.

برای همین است که در فیلم ها، شخصیت های منفی بیشتر مشکی می پوشند. اثرات روانشناسی آن را هم نباید دست کم گرفت. برای همین باید در طراحی داخلی با احتیاط از این رنگ استفاده شود. مثلا برای تاکید روی برخی جزییات مناسب است، مثل قاب عکس ها، میزهای کوچک کنار دیوار، لوازم جانبی یا طرح های کوچک روی کوسن ها.

اگر در مقیاس کم از رنگ سیاه استفاده کنید، روی پیچیدگی شیک خانه شما تاکید می شود. از اثرات سنگین آن می شود با به کار بردن رنگ های قوی و نزدیک به خود مشکی در کنار آن کاست. رنگ هایی مثل آبی سیر یا سرمه ای، بنفش تیره، سبز تیره، قهوه ای سیر یا زغالی.

زرد

«زرد به هیچ دردی نمی خورد!» شاید خیلی از طراحان داخلی چنین عقیده ای داشته باشند اما رنگ زرد نیرویی دارد که باید آن را شناخت. مردم واکنش تندی به آن نشان می دهند؛ یا عاشقش هستند یا از آن متنفرند. در هر صورت نمی توان کتمان کرد که زرد می تواند موجی از نور خورشید را با خودش به هر اتاقی ببرد.

زرد را رنگ خوش بینی و زندگی می دانند که ذهن و جسم و احساسات را تحریک می کند. برخی معتقدند به تمرکز هم کمک می کند. تاثیرات این رنگ هم با توجه به سایه ها یا تندی آن فرق می کند. زرد کمرنگ روی دیوارها یا سقف، گویی نور خورشید را به فضا اضافه می کند در حالی که رنگ زرد تند بعد از مدتی به شما حس عجیب و غریبی می دهد.

به این دلیل که نظرات در مورد این رنگ متفاوت است، به حسی که خودتان در مورد تندی یا کمرنگی آن در فضای خانه تان دارید، اعتماد کنید. اگر وسایل خانه، گل ها یا عکس ها رنگ زرد تند داشته باشند، فضاهای کوچک یا کم نور را روشن تر جلوه می دهند.

سفید

فکر می کنید تاثیرات روانشناسی رنگ سفید در همه جای دنیا یکسان است؟ نه، اینطور نیست. در فرهنگ های مختلف این رنگ معانی و اثرات روانشناختی متفاوتی دارد. مثلا در ایران یا خیلی از جوامع غربی، سفید رنگ تمیزی و تر و تازگی است. در عروسی ها سفید حرف اول را می زند. ابرهای سفید در آسمان بهاری به همراه شکوفه هایی سفید رنگ از نمونه های دوست داشتنی این رنگ هستند.

اما در چین و ژاپن، سفید به طور سنتی رنگ مرگ و عزا است و اثر روانی کاملا متفاوتی دارد، به طوری که مردمش ترجیح می دهند در منزلشان کمترین میزان از این رنگ به کار رفته باشد. در شمال هند مردم تمایل دارند دیوارهای منزلشان را سفید کنند، ولی رنگ لباس عروسی به طور سنتی طلایی یا قرمز است.

البته در سراسر دنیا سفید، رنگ فرشته ها هم هست. در طراحی های داخلی، رنگ سفید به فضا حالتی تازه، تمیز، یکدست و خالص می دهد. رنگ سفید در کفپوش ها، دیوارها یا وسایل منزل باعث می شود که فضا بزرگتر از چیزی که هست به نظر بیاید و به طراحی داخلی یک تازگی خاص ببخشد.

البته لازم نیست خیلی هم دور و برتان را به این رنگ درآورید. پنجره ها و درهایی که سفید، کرم یا عاجی رنگ هستند، وسعت دید را بیشتر می کنند. اگر نمی خواهید اطرافتان رنگ های زیادی باشد، بهتر است از یکدست سفید کردن فضا هم پرهیز کنید چرا که از اثرات رنگ سفید در کنار رنگ های خنثی می شود بیشتر لذت برد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×