اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ نگاه بورس به بازارهای جهانی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جنب پل حافظ؛ نگاه بورس به بازارهای جهانی

بورس اوراق بهادار تهران سومین هفته کاری خود در اردیبهشت‌ماه را نیز با جو رکودی و توام با افت شاخص به پایان برد.

در بازار سهام معامله‌گران در هفته گذشته در کنار عوامل کاهنده داخلی و خارجی قبلی شاهد بروز نگرانی از محل تحولات بازارهای جهانی بودند. به دنبال پیروزی سوسیالیست‌ها در فرانسه و حاکمیت دولتی چپ‌گرا در یونان، بازارهای جهانی نگرانی تازه‌ای را در حوزه یورو به نظاره نشستند که ماحصل آن کاهش شدید ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا تا سطح بی سابقه ۲۹/۱بود؛ این امر موجب شد تا بهای اکثر مواد خام و فلزات و نفت کاهش یابد.

نگرانی از تشدید دوباره بحران بدهی در اروپا پس از یک ثبات نسبی در چند ماه گذشته، افزایش بهای ین در برابر یورو را نیز در پی داشت؛ به طوری که نرخ برابری ین در مقابل یورو به بالاترین میزان خود در سه ماهه اخیر رسید. به نظر می‌رسد در حال حاضر مساله‌ یونان یکی از مهم‌ترین مسائل تاثیرگذار بر بازارهای ارز و سرمایه است.

وقتی بازارهای جهانی نزولی می‌شوند

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بهای فلزات رنگین در بورس فلزات لندن در آخرین معاملات کاهش داشت تا جایی که بهای مس به ۸هزار و ۱۹۵دلار در هر تن رسید. بهای آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب دوهزار و ۳دلار، یک هزار و ۹۴۴دلار و سرب دوهزار و ۶۳دلار رقم خورده است. بهای بیلت فولادی در بورس فلزات لندن نیز به ۴۶۳دلار رسیده است و بهای نفت هم به ۷/۹۵دلار برای وست تگزاس رسیده است.

کارشناسان بازار معتقدند افت بهای نفت در صورت ادامه به دلیل تاثیرات عمیق آن بر اقتصاد کشور می‌تواند با تاثیراتی برای کل اقتصاد کشور همراه شود که کاهش بهای محصولات پتروشیمی نتیجه منطقی آن است. در همین حال معامله‌گران در هفته گذشته شاهد رخداد برخی از تحولات مهم بودند. در مسایل سیاسی با نزدیکی زمان برگزاری مذاکرات وین و همچنین مذاکرات بغداد برخوردهای رسانه‌ای میان دو طرف مذاکره تشدید شده است، هر چند که در این میان برخی از کشورهای اروپایی نظیر انگلیس نیز با هدف کاهش تبعات شروع تحریم نفتی کشورمان درصدد تغییر در مفاد تحریم‌ها از جمله در بخش تحریم بیمه دریایی نفتکش‌های حامل نفت ایران هستند که این امر می‌تواند زمینه ساز موفقیت مذاکرات پیش روی باشد. اما در مهم‌ترین مساله روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد تصویب کلیات لایحه بودجه بدون انتشار ارقام این لایحه بودند، که در نوع خود اقدامی کم نظیر به شمار می‌رود. با تصویب این کلیات صحن مجلس در روزهای آینده بررسی لایحه‌ای را آغاز می‌کند که تاکنون‌ جزئیات آن به صورت شفافی اعلام نشده است. لایحه بودجه از سه جهت برای بازار سهام مهم است: نخست مساله اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها و مرحله دوم این طرح است که در صورت مشخص شدن رقم بودجه نهایی این طرح می‌تواند بهای حامل‌های انرژی را در سال ۹۱تعیین کند. موضوع دوم بحث عوارض و حقوق دولتی در بخش‌هایی نظیر معادن و محصولات پتروشیمی صادراتی است و مساله سوم میزان سهامی است که در سال ۹۱ از محل خصوصی‌سازی راهی بازار سرمایه خواهد شد. آخرین آمار تصویبی در کمیسیون تلفیق حکایت از رقمی نجومی برای خصوصی‌سازی دارد. در همین رابطه رییس‌ کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس از مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر تصویب ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل از واگذاری‌های اصل ۴۴ برای بدهی‌های دولت در بودجه ۹۱ انتقاد کرد.

با توجه به اهمیت بخش درآمدهای لایحه بودجه انتظار می‌رود هفته آینده بورس تحت تاثیر بحث‌های جاری مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه بودجه باشد. در حوزه اقتصادی به‌رغم تمامی خبرهای منتشره در مورد بازگرداندن منابع برداشت شده از بانک‌های تجاری در هفته گذشته اعلام شد: بانک مرکزی ۱۸ بانک کشور را به دلیل پرداخت نکردن سه هزار میلیارد تومان اضافه برداشت، با نرخ ۳۴ درصد جریمه کرده است. دو ماه قبل خبری منتشر شد که بانک مرکزی از حساب ۱۸بانک سه هزار میلیارد تومان برداشت کرده است. دلیل چنین اقدامی اخذ مابه‌التفاوت فروش ارز دولتی با نرخ غیررسمی در بازار آزاد اعلام شده است. در درون بازار سرمایه، هفته گذشته معامله‌گران شاهد برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه بودند که این امر البته نتوانست روند منفی بازار را متاثر کند.

در بازار چه خبر بود؟

روز چهارشنبه معامله‌گران در شرایطی بازار متعادلی را تجربه کردند که شاخص ۴/۱واحد رشد کرد. این رشد البته تاثیری در کل کارنامه هفتگی بازار نداشت؛ جایی که شاخص در کل هفته معادل ۹/۹۲واحد افت کرد. شاخص بازده نقدی و قیمت نیز در هفته گذشته معادل ۳۷۸واحد افت کرد تا بازدهی بازار همچنان در سال ۹۱ رو به کاهش گذشته و با از دست دادن ۳/۰درصد به ۷۳/۳درصد برسد.

در بازار روز چهارشنبه در گروه خودرویی، معامله‌گران شاهد طرح برخی مباحث در مورد کاهش تولید پژو ۲۰۶ بودند. براساس خبر منتشره از سوی خبرگزاری فارس پارکینگ ایران‌خودرو مملو از پژو ۲۰۶هایی است که به مرحله نهایی و تحویل به مشتری نرسیده‌اند و تحویل این خودرو به مشتریان با تاخیر دو ماهه روبه‌رو است. خبری که با واکنش ایران‌خودرویی‌ها روبه‌رو و قویا تکذیب شد. در همین خصوص قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌خودرو در امور تولید در گفت‌وگو با مهر درباره برخی اخبار مبنی بر توقف تولید خودرو پژو ۲۰۶ ایران‌خودرو گفت: این خبر به هیچ‌وجه صحت ندارد. در گروه خودرویی، نماد متوقف زامیاد نیز با خبر اعلام عدم شماره‌گذاری نیسان مواجه شده است، این شرکت احتمالا سود خود را برای سال ۹۰ تا سطح ۱۰۱ ریال کاهش خواهد داد. در گروه پتروشیمی، رضا رحمانی معاون مالی ایران خودرو به عنوان سرپرست جدید مجتمع پتروشیمی شازند جایگزین احمد محمدی بوساری در این شرکت شده است.

رحمانی همچنین در نخستین اظهار نظر خود گفت: دستیابی به یک میلیون و ۶۴۷ هزار و ۸۵۵ تن تولید در سال ۹۰، بالاترین رکورد تولید از ابتدای تاسیس این شرکت تاکنون بوده که این میزان تولید، ۷/۷ درصد نسبت به برنامه مصوب افزایش یافته است.

مدیرعامل شازند با اشاره به اینکه رشد مقادیر محصولات شرکت پتروشیمی شازند از ۷۲۹ هزار و شش تن در سال ۸۹ به ۷۹۶ هزار و ۵۹۶ تن در سال ۱۳۹۰ رسید، گفت: سود خالص شرکت با حدود ۶۳ درصد افزایش از مبلغ ۸۷۵ میلیارد و ۸۵۶ میلیون ریال به هزار و ۴۲۳ میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال در سال ۹۰ افزایش یافته است.

ایرالکو را می‌فروشیم، اگر…

در گروه واسطه‌گری مالی، رامین ربیعی رییس‌ هیات‌ مدیره سرمایه‌گذاری فیروزه در مورد پرجمعیت‌ترین شرکت بورس یعنی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی که سال گذشته ۳۳ درصد از سهام آن توسط سرمایه‌گذاری فیروزه خریداری شد، توضیحاتی ارائه کرد.

ربیعی افزود: متاسفانه طی ۱۵ سال فعالیت این شرکت به علت سوءمدیریت وضعیت خوبی در این شرکت حاکم نبود و اکثر سهامداران آن با چالش‌هایی روبه‌رو شده بودند، بر همین اساس بعد از خرید ۳۳ درصد از سهام این شرکت اقدام به تغییرات اساسی در سبد سهام و ساختارهای مالی و اداری آن کردیم. وی افزود: یکی از بزرگترین مسائل سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی حدود ۵۰ پرونده حقوقی در دادگاه‌های کشور است که بزرگترین آن مربوط به خرید آلومینیوم ایران بود و از طریق پرداخت‌هایی حدود ۷۰ درصد از مشکلات این شرکت مشمول اصل ۴۴ برطرف شده است. این در حالی است که برای تمام دارایی‌ها و مطالبات مشکوک‌الوصول نیز ذخیره‌ گرفته‌ایم تا صورت‌های مالی پاکیزه‌ای داشته باشیم. ربیعی در خاتمه گفت: در حالی قصد ورود به ۴ صنعت املاک و مستغلات، نفت و گاز پتروشیمی، معدن و مواد مصرفی داریم که در صورت وجود مشتری مناسب حاضر به فروش سهام ایرالکو هستیم. در گروه واسطه‌گری مالی، شرکت توسعه ملی شاهد انتصاب فوادفتح‌الهی به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت است. در این گروه، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به دنبال پذیرش شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با صف خرید روبه رو شده است. شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان به عنوان شصت و یکمین شرکت در فرابورس درج شد. در گروه انفورماتیک، معامله‌گران شاهد آن بودند که خدمات انفورماتیک طی اطلاعیه شفاف‌سازی خبر داد که شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان از شرکت‌های زیر مجموعه خدمات انفورماتیک در تاریخ ۲۰ اردیبشهت‌ماه اعلام کرده: تغییرات با اهمیتی در سود و زیان خود خواهد داشت و این تغییرات با اهمیت باعث افزایش ۲۰ درصدی سود سال ۹۱ رانفور خواهد شد.

افزون بر این، شرکت در حال تسویه سرمایه‌گذاری ایرانیان با فروش کلیه دارایی‌های خود، در حال بررسی انتقال باقیمانده سهام خود در شرکت کارت‌های اعتباری کیش است. این شرکت در هفته پیش ۱۴درصد سهام «رکیش» را به فروش رساند که این بلوک ۵۵/۴میلیارد تومانی را بانک سپه و بانک کارآفرین خریداری کردند. انتظار می‌رود باقیمانده سهام «رکیش» نیز توسط یک بانک دولتی خریداری شود.

در گروه تصفیه نفت ۱۰ درصد باقیمانده سهام شرکت پالایش نفت اصفهان به زودی واگذار شده و این پالایشگاه به طور ۱۰۰ درصد خصوصی خواهد شد.

هلدینگ خلیج‌فارس را بهتر بشناسید

در همین حال، مدیر عامل کارگزاری تامین سرمایه نوین که آماده‌سازی هلدینگ خلیج فارس را برای ورود به بورس بر عهده دارد، از آخرین وضعیت این شرکت در آستانه خصوصی‌سازی خبر داد.

پورابولی با اشاره به اینکه این هلدینگ ۵ اردیبهشت‌ماه در بورس پذیرش شده است، گفت: هلدینگ خلیج فارس در حال طی مراحل درج است تا برای عرضه در بورس آماده شود.

وی درباره نرخ تسعیر ارز نیز این‌گونه گفت: از آنجایی که این مجموعه فعلا دولتی است نرخ تسعیر ارز در آن بر اساس نرخ مرجع بانک مرکزی است، اما به محض خصوصی‌سازی با توجه به ضوابط، نرخ تسعیر ارز بر اساس نرخ توافقی (نرخ روز) خواهد بود. در همین حال حسابرس در حال بررسی eps سال ۹۱ شرکت است، زیرا با توجه به تغییر نرخ تسعیر ارز، سود سال جاری متفاوت خواهد شد. سود برآوردی سال گذشته نیز ۶۰ تومان بوده است.

در حال حاضر سرمایه هلدینگ با اخذ مجوزهای لازم به ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و این افزایش سرمایه در حال طی پروسه قانونی برای ثبت است. همچنین بودجه حسابرسی شده سال ۹۱ نیز باید ارائه شود و صورت‌های مالی تلفیقی حسابرسی نشده نیز آماده شود. با رفع این نواقص شرکت برای عرضه اولیه آماده خواهد بود.

وی همچنین میزان عرضه را بیش از ۵ درصد اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود این عرضه، منابع جدید قابل توجهی را از خارج از بورس جذب کند.

تمام پرتفوی این هلدینگ خارج بورسی است و ارزش اسمی آن حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. ارزش روز پرتفوی بستگی به کشف قیمت در زمان عرضه اولیه دارد. وی دارایی‌های هلدینگ خلیج فارس را با قیمت دفتری حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. در گروه تجهیزات، اسماعیل جوانبخت قائم مقام مدیر عامل شرکت صنایع آذرآب در حاشیه نمایشگاه ششم بورس، بانک و بیمه به افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد.

وی گفت: این شرکت ۳۰ درصد دارایی‌ها را تجدید ارزیابی کرده است و پیش بینی می‌شود که بیش از ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر افزایش سرمایه آذرآب در سازمان بورس است، اما با توجه به ابهام موجود در آیین‌نامه تا این تاریخ مجوز صادر نشده است و به محضی که مجوز از سازمان اخذ شود، مجمع افزایش سرمایه برگزار خواهد شد.

جوانبخت خاطرنشان کرد: آذرآب در سال مالی ۹۰ پس از ۹ سال سود تقسیمی خواهد داشت. آذرآب در سال مالی ۹۰ زیان انباشته را پشت سر گذاشته و با توجه به الزام قانون تجارت باید ۱۰ درصد سود را تقسیم کند و تصمیم‌گیری برای تقسیم بیش از آن بر عهده مجمع است. در گروه بانکی، انتظار برای تقسیم بالای سود نقدی از سوی بانک اقتصاد نوین موجب شده است، این نماد و همچنین سهامداران آن از جمله سرمایه‌گذاری ساختمان با صف خرید همراه شوند.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران نیز در تشریح وضعیت بانک گردشگری اشاره کرد که نماد این بانک جهت ارائه سود سال ۹۰ و ۹۱ متوقف شده است و هیچ خبری در خصوص انحلال و ادغام آن از بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

در این گروه، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر از ورود بانک مهر به بورس در سال جاری خبر داده است. غلامحسین تقی نتاج خاطرنشان کرده است ۵۱درصد سهام این بانک پذیره‌نویسی خواهد شد. افزون بر این، تجلی سامانه هم ظاهرا خود را برای ورود به بازار سرمایه آماده می‌کند. در این گروه، مدیر امور سهام بانک شهر نیز از گشایش نماد این بانک در فرابورس و افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی این شرکت خبر داده است.

بانک شهر البته پیش از عرضه در فرابورس نیازمند دریافت مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی است که بانک مرکزی صدور این مجوز را به تحقق برخی از شرایط از جمله تعیین تکلیف سهام بانک سرمایه متعلق به شهرداری عنوان کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×