اخبار نساجی

رقیب قطری در پارس‌جنوبی همچنان می‌تازد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رقیب قطری در پارس‌جنوبی همچنان می‌تازد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حالی خبر از برداشت از لایه نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی تا پایان امسال می‌دهد که این لایه غیر‌مشترک است و هم‌اکنون قطر روزانه از لایه‌های مشترک این میدان ۴۵۰‌هزار بشکه نفت برداشت می‌کند.

موسی سوری یکی از اقدامات بسیار مهم برای اقتصاد کشور را تولیدی شدن لایه‌های نفتی مشترک و غیر‌مشترک میدان بزرگ گازی پارس‌جنوبی دانسته واظهار کرده است: بر اساس برنامه‌ریزی و تلاش صورت گرفته امیدواریم تا پایان امسال تولید نفت خام از لایه‌های نفتی میدان پارس‌جنوبی محقق شود. این در حالی است که رقیب قطری ایران در میدان گازی پارس‌جنوبی سالهاست که از لایه‌های نفتی این میدان برداشت می‌کند.

۲سال گذشت…
بررسی‌ها نشان می‌دهد، دو سال از زمان احداث فازهای ۳۵‌ماهه پارس‌جنوبی گذشت و تاکنون ۱۲‌میلیارد و۵۱۴میلیون دلار برای این ۸‌فاز هزینه شده است، اما تنها فازهای ۲۲،۲۳،۲۴ به پیشرفت حدود ۵۰‌درصد رسیده‌اند. ۲۴‌ماه پیش در یک مراسم باشکوهی اعلام شد که تمام فازهای باقی مانده پارس‌جنوبی (۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۰ و ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴) برای تولید گاز از بزرگترین میدان مشترک جهان به پیمانکاران داخلی واگذار شده است، اما نکته‌ای که تعجب بسیاری از کارشناسان را برانگیخت این بود که قرار است این فازها در مدت ۳۵‌ماه به تولید اولیه برسند و پس از گذشت ۱۵‌ماه نیز تولید نهایی از این فازها آغاز شود.اما هم‌اکنون که دو‌سوم از این زمان گذشته است، عملکرد پروژه‌های جدید چندان دلچسب نیست.
این گزارش خاطرنشان می‌کند با نگاهی به وضعیت احداث این فازها باید گفت ۳۹‌درصد در بخش سکو، ۳۹‌درصد در بخش خطوط لوله، در بخش پالایشگاه نیز ۶۳‌درصد و در بخش حفاری نیز ۲۷‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

جریمه و پاداش ۵۰‌میلیون دلاری
با این حال مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح شرایط جدید جریمه پیمانکاران ضعیف شاغل در پارس‌جنوبی از کاهش حجم قراردادی ۲‌پیمانکار خبر داد و اعلام کرد: برای پیمانکاران ۴‌فاز پارس‌جنوبی هم به‌دلیل پیشرفت مناسب پروژه‌ها پاداش اختصاص می‌یابد. موسی سوری درباره جزئیات جریمه برخی از پیمانکارن ضعیف شاغل در پارس‌جنوبی، گفت: در شرایط فعلی ۲‌پیمانکار ایرانی شاغل در طرح توسعه فازهای پارس‌جنوبی در آستانه جرایمی قرار دارند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه پیمانکارانی که عقب بیفتند و هر چه سریعتر این عقب‌ماندگی را جبران نکنند، برنامه کاهش کاری برایشان اعمال می‌شود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با سبک‌تر شدن کارها این پیمانکاران بتوانند عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنند و در مجموع پروژه پیشرفت داشته باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته این مقام مسؤول، اما اگر با کاهش حجم کاری نیز نتوانند جبران عقب‌ماندگی خود را داشته باشند؛ قطعاً طبق قراردادهای فی‌مابین جریمه هم برایشان دیده شده است.وی با اعلام اینکه اعمال این جرایم در کارگروه ویژه نمایندگان رئیس‌جمهور در امور نفت مصوب شده است، به مهر اظهار داشت: در این کارگروه تصویب شده که میزان جریمه و پاداش ۵۰میلیون دلار باشد که اجرای آن به عهده وزارت نفت است و از این اختیار قانونی برای ایجاد تحرک در پروژه‌ها و کاهش میزان عقب‌ماندگی‌ها استفاده خواهیم کرد.
سوری با یادآوری اینکه در حال حاضر قطعاً ۲پیمانکار در معرض تنبیه قرار دارند، بیان کرد: همچنین پیمانکاران شاغل در دو فاز پارس‌جنوبی تشویق خواهند شد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه پیمانکاران ایرانی شاغل در طرح توسعه فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس‌جنوبی اگر به همین طریق ادامه دهند تشویق می‌شوند، تأکید کرد: باید وضعیت پیشرفت اجرایی بخش دریا و بخش خشکی این فازها در ماه‌های آینده مورد بررسی قرار گیرد که در صورت پیشرفت لازم پاداشهایی به این شرکتها اختصاص خواهد یافت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×