اخبار فرش ماشینی

خسروتاج: معضل اصلی صنعت نساجی قاچاق است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت با تاکید بر مبارزه با قاچاق کالا ، معضل و چالش اصلی صنعت نساجی کشور را قاچاق این کالا ذکر کرد.

به گزارش میزان مجتبی خسرو تاج با اشاره به اینکه صنعت نساجی کشور از صنایع قدیمی کشور محسوب می شود تصریح کرد: این صنعت علاوه بر بخش دانش فنی و نیروی انسانی ، برای تولید رقابتی و حضور در بازارهای جهانی مزیت های مناسبی دارد . وی در این بین به موضوع قاچاق به عنوان یکی از معضلات اصلی دراین صنعت اشاره کرد و گفت: طی یک دهه گذشته یکی از معضلات اصلی در این صنعت بحث قاچاق بوده به طوری که هزینه قاچاق بین ۵ تا ۱۵ درصد در نوسان است .

خسروتاج کنترل قاچاق را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز در بازار ترکه هر نوع سفارش به راحتی قابل پذیرش است و در هر نقطه ای که بخواهید محموله با هزینه ۵ تا ۱۵ درصد در ایران تحویل داده می شود از این رو این سئوال مطرح است که چرا در کشور قادر به کنترل قاچاق در این صنعت نیستیم و دراین باره باید پاسخگویی را از مسئولان ذیربط جویا شویم.

وی موید این مطلب را بازار مکران و چابهار در سیستان و بلوچستان ذکر کرد و گفت: این بازارها پر از پوشاک خارجی است که از پاکستان و هند وارد کشور شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خسروتاج در ادامه به یکی دیگر از مشکلات صنعت نساجی پرداخت و افزود: صنعت نساجی ۵۰ درصد از مصرف کنندگان خود را در تولید این صنعت ندارد. اکثر واردات پوشاک شامل پوشاک بانوان می شود و در حال حاضر تولید کنندگان ما در صنعت نساجی نمی توانند مطابق خواست و نظر مصرف کنندگان تولید کنند که موجب نگرانی آنها شده است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید کنندگان اعلام می کنند نمی توانند مطابق خواست ۵۰ درصد از مصرف کنندگان حرکت کنند اظهار کرد: در حال حاضر تعرفه پوشاک در کشور ۲۰۰ درصد است و سود بازرگانی که برای واردات پوشاک گرفته می شود ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده است .

وی اضافه کرد: پوشاک امروز در گروه ده کالایی دسته بندی شده است ، گروهی که اگر کسی بخواهد از کالاهای این گروه ، کالایی را وارد کند باید دو برابر سود رسمی آن عوارض کمرگی بپردازد .

خسروتاج با انتقاد از انجام توافقنامه ترجیحی با کشور ترکیه افزود: این اقدام در دولت قبل رخ داده است به طوری که با فرض اینکه بر اساس آن قرار داد، ۴۰ درصد به پوشاک تخفیف ترجیحی بخورد در نهایت بالای صد درصد سود بازرگانی بر واردات پوشاک وضع می شود .

وی تصریح کرد: بعید به نظر می رسد که با تعرفه دویست درصدی در حال حاضر پوشاک به صورت رسمی وارد کشور شود ضمن اینکه با این توافقنامه نیزکه سود بازرگانی واردات پوشاک را ۱۲۰ درصد می کند هیچ نوع پوشاکی نمی تواند با محصول تولید داخلی رقابت کند.

خسروتاج متذکر شد: اینکه گفته می شود این تخفیف ترجیحی به صنعت نساجی ضربه می زند اشتباه است چرا که اگر صنعتی در کشور داریم که با ۱۲۰ درصد سود بازرگانی توان رقابت ندارد این ضعف آن صنعت است لذا صنعت نساجی باید با تولید کنندگان مطرح رقابت کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×