اخبار فرش ماشینی

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گزارش اختصاصی مجله نساجی کهن از نمایشگاه دموتکس مسکو

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

دموتکس روسیه شعبه جدیدی از مجموعه نمایشگاه های فرش و کفپوش دموتکس است که امسال برای اولین بار شاهد برگزاری آن بودیم.

این نمایشگاه که امسال با حضور ۱۴۵ غرفه گذار و بالغ بر ۴ هزار بازدیدکننده حرفه ای برگزار شد در واقع به دنبال بازارهای بسیار خوب و گسترده کشور روسیه و کشورهای حوزه CIS است. کشور روسیه به تنهایی دارای حدود ۱۵۰ میلیون نفر جمعیت است و با توجه به رشد روزافزون طبقه متوسط و مرفه در روسیه بازار این کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. ۱۴۵ شرکت غرفه گذار از ۲۲ کشور جهان در مسکو حاضر شدند که مهمترین آنها عبارتند از کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ایران، هلند، عربستان سعودی و ترکیه. بازدیدکنندگان این نمایشگاه نیز اغلب از کشورهای حوزه CIS به نمایشگاه آمدند. کشورهای آلمان، پرتغال، هند و چین در این نمایشگاه به صورت پاویلیون شرکت کردند.

آقای مارتین فولکرتز مدیر نمایشگاه های بین المللی شرکت نمایشگاهی دویچه مسه ضمن موفق دانستن این نمایشگاه به مجله نساجی کهن می گوید: “این اولین گام ما در ورود به بازار بزرگ روسیه بود و در اولین گام بازخوردهای بسیار خوب و امیدوارکننده ای را از جانب غرفه گذاران و بازدیدکنندگان دریافت کردیم که ما را برای برگزاری دوره های بعدی نیز امیدوار می کند. سال آینده نیز مطمئناً از نظر فضا و تعداد شرکت های حاضر خواهیم توانست به حد استاندارد و خوبی دست پیدا کنیم. از کشور عزیزمان ایران در نمایشگاه امسال ۲ نماینده حضور داشتند که عبارتند از شرکت فرش ستاره کویر یزد و شرکت رسول اصفهان.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آقای احمد صادقیان مدیرعامل شرکت فرش ستاره کویر یزد که حضور بسیار خوبی در مسکو داشتند این نمایشگاه را برای رسیدن به سلایق مشتری لازم می داند. آقای صادقیان می افزاید: “این نمایشگاه حقیقتاً برای شرکت ستاره کویر یزد بسیار مفید و قابل توجه بود. ما توانستیم سلایق بازار بزرگ روسیه و کشورهای حوزه CIS را تا حد زیادی شناسایی کنیم و از نزدیک با مشتریان قدیمی خود در بازار روسیه و نیز مشتریان بالقوه جدید ملاقات کردیم. ما در این نمایشگاه طیف وسیعی از محصولات و طرح ها و رنگ های مختلف را ارائه کردیم که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار گرفت. بازار روسیه می تواند برای شرکت های ایرانی بازار ی بسیار خوب برای صادرات باشد چرا که از نظر نزدیکی جغرافیایی و حمل و نقل و بسیاری از شاخصه های دیگر مزایای زیادی دارد. هر چند که بازار روسیه دارای شرایط ویژه و قوانین و مقررات خاص خود است اما ورود به این بازار، کار غیر ممکنی نیست.” اما برخلاف شرکت ستاره کویر یزد شرکت رسول اصفهان چندان از حضور خود در نمایشگاه رضایت نداشت.

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

همانطور که اشاره شد کشور روسیه از نظر قوانین گمرکی، مالیاتی و تجاری کشوری ویژه و کمی متفاوت با کشورهای اروپایی و آمریکایی است. بنابراین شرکت ها باید با دید وسیع و اطلاعات کامل وارد آن شوند. یک کارشناس فرش روسیه می گوید:

“بازار روسیه یک بازار بسیار بزرگ است و با حدود ۱۴۵ میلیون نفر جمعیت بازار خوبی برای محصولات ایرانی از جمله فرش ماشینی است. قدرت خرید مردم روسیه در مقایسه با ۵ سال پیش بسیار بالارفته و مردم علاقه زیادی به خرید فرش دارند.

برای شرکت های ایرانی ورود به بازار روسیه ممکن اما سخت است. در روسیه فرش های بلژیکی محبوب هستند و شرکت های تولید کننده فرش ماشینی بلژیک سال هاست که وارد بازار روسیه شده اند و هر کدام دارای انبارهای بزرگ فرش در شهرهای مهمی مانند سن پترزبورگ و مسکو هستندو فروش خوبی هم دارند. این اولین مانع برای شرکت های ایرانی خواهد بود. از طرف دیگر اگر شرکت های ایرانی بدون اطلاعات تجاری کافی، بدون داشتن انبار محصولات و تشکیلات متمرکز وارد بازار روسیه شوند موفق نخواهند بود چرا که مقررات تجاری و بازرگانی در روسیه با اروپا متفاوت است و قوانین اخد مالیات ، حقوق گمرکی و … در روسیه پیچیدگی خاصی دارد. “

همانطور که گفته شد شرکت رسول اصفهان برخلاف اکثریت غرفه گذاران، از حضور خود در این رویداد بزرگ رضایت نداشت! مدیرعامل این شرکت ضمن انتقاد شدید از برگزارکنندگان نمایشگاه گفت: “اگر شرایط سال آینده هم به همین منوال باشد ما در نمایشگاه حاضر نخواهیم شد. ما هزینه های زیادی را برای ترخیص کالاها و انتقال آنها به نمایشگاه تقبل کرده ایم و حتی برای انتقال کالاها از یک سالن به سالن دیگر هزاران یورو از ما درخواست کرده اند.” ایشان ضمن انتقاد از نحوه برگزاری نمایشگاه حتی مسئولیت هک شدن حساب بانکی این شرکت را نیز متوجه شرکت برگزارکننده آلمانی دانست! و افزود:” مبلغ قابل توجهی از حساب بانکی ما در حین انتقال به حساب شرکت برگزار کننده آلمانی هک و به حساب دیگری منتقل شده است”

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

نماینده یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده فرش ماشینی در روسیه در رابطه با نمایشگاه دموتکس روسیه به نماینده مجله کهن می گوید: “ما از حضور در نمایشگاه بسیار راضی هستیم و می توانم بگویم به صد درصد اهداف خود در نمایشگاه رسیده ایم.

در حال حاضر بازار روسیه در بخش فرش ماشینی تقاضای بالایی دارد و مردم به خرید انواع فرش علاقه نشان می دهند. از آنجایی که روسیه و کشورهای حوزه CIS بازار وسیعی را تشکیل می دهند ما سعی کرده ایم برای انواع سلیقه ها، طرح ها و رنگ بندی های جدیدی را ارائه دهیم و همچنین توانایی بافت انواع طرح های سفارشی را نیز داریم. از مزیت های این شرکت بلژیکی این است که ما به عنوان نماینده در روسیه انبار محصولات بسیار بزرگی داریم و می توانیم در اسرع وقت به مشتریان خدمات بدهیم.

ما همواره در نمایشگاههای دموتکس در سراسر جهان حاضر هستیم و امسال هم نمایشگاه دموتکس مسکو را بسیار خوب ارزیابی می کنیم و اعتقاد داریم این نمایشگاه بهترین محل برای افزایش فروش محصولات ما در کشور روسیه است.”

اما از نکات مهمی که وقتی وارد شهر مسکو می شوید خودنمایی می کند ترافیک بسیار سنگین شهر است به طوری که برای رسیدن به محل نمایشگاه از فرودگاه حدود ۵/۲ ساعت در ترافیک سپری می شود. همچنین مسکو جزو چند شهر گران جهان است که همین امر برای بازدید کنندگان ایرانی مشکلات و هزینه های بالایی را ایجاد کرد. توصیه می کنم حتما برای بازدید از نمایشگاه دموتکس مسکو و یا رزرو غرفه در سال آینده خود را به کوله باری از اطلاعات مجهز کنید.

مجله نساجی کهن به عنوان تنها مجله تخصصی صنعت نساجی و فرش ماشینی ایران در این نمایشگاه نیز حضور فعالی داشت و به توزیع ویژه نامه نمایشگاهی خود پرداخت.

در این نمایشگاه ۱۴ شرکت از هندوستان، ۳۸ شرکت از چین، ۴۴ شرکت از روسیه و ۱۳ شرکت ترک حضور داشتند.

از مجموع ۱۴۵ شرکت حاضر در نمایشگاه حدود ۸۰ شرکت در بخش فرش ماشینی و دستباف در نمایشگاه حاضر بودند و ۶۵ شرکت دیگر در بخش کفپوش های چوبی و پارکت، لمینیت و کفپوش های ارتجاعی.

نکته بسیار تامل برانگیز این که ۱۰ شرکت از هندوستان در زمینه ارائه انواع فرش های دستباف ابریشمی و پشمی در روسیه حاضر بودند و از چین نیز ۱۵ شرکت تولیدکننده فرش دستباف در نمایشگاه شرکت کردند در حالی که از کشور ایران که نام پرشین کارپت را یدک می کشد تنها یک شرکت حضور داشت و این جای بسی تاسف دارد.

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

آقای مارتین فولکرتز در رابطه با مشکلاتی که در اولین دوره برگزاری این نمایشگاه وجود داشت به ما گفت: “همانطور که می دانید قوانین و مقررات تجاری و گمرکی و… در روسیه کمی با نقاط دیگر دنیا متفاوت است و حتی خود ما به عنوان برگزارکننده در مقاطعی مجبور بودیم برای پیشرفت کارها هزینه ها را تا چند برابر بیشتر پرداخت نمائیم. قطعاً ما در انتخاب همکاران نمایشگاه در بخش حمل بار و یا شرکت های ترخیص کالا آزاد هستیم و در صورتی که هر یک از شرکت های طرف قرارداد ما که در برگزاری و خدمات دهی به غرفه گذاران و بازدیدکنندگان به ما کمک می کنند، در کار خود کوتاهی کرده باشند در سال های بعد با قاطعیت آنها را تعویض خواهیم کرد.

من به شرکت های ایرانی پیشنهاد می کنم در سال های بعدی به منظور کاهش هزینه های حمل بار و ترخیص کالا، محموله های خود را به صورت یکجا ارسال کنند. یعنی مثلاً اگر سه شرکت از ایران در سال آینده قصد حضور در مسکو را دارند هر سه این شرکت ها محموله های خود را در غالب یک محموله به روسیه ارسال کنند. بدین ترتیب بخش اعظم هزینه های آنها سرشکن خواهد شد و حضور در مسکو برای آنها بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. قطعاً ما به انتخاب روسیه برای میزبانی دموتکس بسیار فکر کرده ایم و معتقدیم با همه مشکلات موجود که البته سال به سال از آنها کاسته خواهد شد، دموتکس روسیه بازاری بسیار خوب برای شرکت های تولیدکننده فرش دستباف، فرش ماشینی، انواع کفپوش های چوبی، پارکت، لمینیت، ماشین آلات مرتبط و… خواهد بود. اطلاعات بیشتر و گزارش های تکمیلی را در مجله نساجی کهن دنبال کنید.

 

تحریریه مجله نساجی کهن

بهنام قاسمی ۷۷۲۴۵۷۸۰

 

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

 

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

 

 

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

 

رضایت غرفه گذاران، مهر تاییدی بر موفقیت دموتکس مسکو

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×