اخبار نساجی

رشد هشت درصدی کشور به ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رشد هشت درصدی کشور به 400 میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد

تهران- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به پیش بینی نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی، قریب به ۴۰۰ میلیارد دلار منابع مالی خارجی برای دستیابی به این نرخ رشد نیاز است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، ‘بهروز علیشیری’ در جلسه ای که با حضور معاونان برنامه ریزی استان ها در وزارت کشور برگزار شد، افزود: در ۵ سالی آتی، علاوه بر بودجه دولت نیاز به منابع مالی جدید، مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی از طریق تجهیز منابع مالی پروژه ها در قالب مدلها و روش های نوین مانند مشارکت های عمومی – خصوصی و انواع ترتیبات قراردادی در این قالب است.

وی خاطرنشان کرد: منابع بودجه عمرانی کشور و صندوق توسعه ملی باید به گونه ای برای طرح های زیر بنایی و توسعه ایی کشور تزریق شود تا بتواند دست کم ۶۰ درصد تجهیز منابع جدید کند.

علیشیری یادآور شد:با منابع در اختیار دولت، شامل بودجه عمرانی و صندوق توسعه ملی، می توانیم سالانه معادل ۳۰۰ میلیارد دلار از بازارهای داخلی و خارجی تجهیز کنیم که این مهم بدلیل ضعف در برنامه‌ریزی و طراحی پروژه‌های مشارکتی به خوبی هدایت نمی شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته ی وی، اتکای صرف به منابع دولتی، بودجه عمومی و تسهیلات بانک ها برای دستیابی به نرخ رشد ۸ درصدی کافی نبوده و رشد اقتصاد کشور در گرو استفاده از شیوه‌های جدید تامین مالی است.

علیشیری ادامه داد: مدل ‌های کنونی تجهیز منابع مالی طرح ها در سطح استان های کشور با استفاده از تسهیلات و منابع بانکی یک شیوه سنتی بوده و استفاده انحصاری از منابع بانکی جوابگوی اجرای تعداد قابل توجهی از پروژه ها نیست.

وی اظهار داشت: در دنیای امروز، هنر مدیریت طرح تنها اتکای صرف بر بودجه عمومی و اجرای پروژه ها نیست، بلکه استفاده از راه ها و روش های جدید به منظور تجهیز منابع مالی بخش خصوصی داخلی و خارجی و اجرای پروژه‌هایی است که به دلیل کمبود منابع مالی نیمه تمام مانده و یا اجرایی نشده‌اند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طرح های حوزه انرژی و نیروگاه ها، حمل و نقل و مسکن، کشاورزی وصنعت و معدن باید برای استفاده از این مدل تأمین مالی پیشتاز باشند تا الگوی بنگاه های و کسب و کارهای کوچک و متوسط قرار گیرند.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری تأکید کرد: باید نقش استانداران باز تعریف و اختیارات بیشتری به آنها تفویض شود تا در جذب سرمایه گذاری کارآمدتر باشند.

وی پیشنهاد داد تا سهم هر استان به کل تولید ناخالص داخلی و نرخ رشد ۸ درصدی تعیین شود و آنگاه با اعطای اختیارات ویژه به استانها، تلاش کنیم تا به سهمیه های تعیین شده است برسانیم.

علیشیری با اشاره به استان های کمتر توسعه یافته کشور خاطر نشان کرد: باید در مدل برنامه ریزی کشور به دنبال ارائه مشوق های ویژه مالی و پولی به این دسته از استان ها باشیم تا بتوانیم مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی را در این استان ها فعال کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×