جذاب‌ترین‌ها

رشد مداوم بازار دستمال های مرطوب کودکان تا سال ۲۰۱۹

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته بازار دستمال های مرطوب کودکان در بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به طور متوسط هر ساله ۴/۵ درصد رشد خواهد داشت. این گزارش که بر اساس فروش سالانه دستمال های مرطوب مورد مصرف برای کودکان انجام گرفته نشاندهنده بازار خوب این محصول حداقل تا ۴ سال آینده است.
یکی از دلایل این رشد خوب سرمایه گذاری شرکت های تولیدکننده برای تحقیق و توسعه است. در حال حاضر تمرکز واحدهای تحقیق و توسعه بر روی تولید محصولات سازگار با محیط زیست و نیز سازگار با طبیعت کودک است.
یکی از دلایل مهم دیگر برای تمایل بازار به خرید این نوع محصولات قیمت پائین این محصولات نسبت به درآمد افراد در جوامع پیشرفته و نیز افزایش قدرت خرید مردم در بازارهای مهم و پرجمعیتی مانند چین، هندوستان و برزیل است که تمایل استفاده از دستمال های مرطوب برای تمیزکردن کودکان را افزایش داده است. شاید تا چند دهه پیش حتی استفاده از دستمال کاغذی نیز در بسیاری از کشورها به عنوان کالایی لوکس و غیر ضروری به شمار می رفت، اما امروزه عملاً زندگی ما با استفاده از این محصولات گره خورده و تقریبا روزی نیست که یک یا چند مرتبه از آن استفاده نکنیم.
در این گزارش درکنار اشاره به محرک های اساسی بازار و نیز پیش بینی رشد تا سال ۲۰۱۹ به عوامل محدودکننده بازار هم اشاره شده است که می توان  به عنوان مثال به نرخ رشد جمعیت اشاره کرد.
در بسیاری از کشورها در حال حاضر مشکلات اقتصادی و اجتماعی و حتی عوض شدن سبک های زندگی از سنتی به مدرن تمایل نسل جوان به ازدواج و تشکیل خانواده را کاهش داده است که این تاثیر مستقیمی بر روی میزان تولد در جوامع دارد. در واقع وقتی ازدواج کند می شود نرخ تولد در جوامع نیز کاهش پیدا می کند و این بزرگترین تهدید برای بازار دستمال های مرطوب کودک است.
کارشناسان عقیده دارند توجه بیشتر و حرفه ای تر به تولیدکنندگان محصولات بی بافت در جهان همواره موجب خواهد شد تا کاربردهای جدید تری برای بی بافت ها ابداع شود. بنابراین محدود شدن یک بخش از بازار می تواند به معنی باز شدن درهای جدیدتری باشد چرا که صنعت تولید منسوجات بی بافت به هر حال صنعتی جوان است که هنوز جای رشد بسیار زیادی برای آن متصور هستند.

 

رشد ۴ درصدی بازار دستمال های مرطوب و پاک کننده در سال ۲۰۱۵

طبق نتایج تحقیقات اعلام شده از سوی گروه freedonia در سال ۲۰۱۵ رشد تقاضا برای دستمال های بی بافت در هر دو بخش خانگی و صنعتی با رشد حدود ۴ درصد مواجه خواهد شد.
مزایای بسیار خوب دستمال های بی بافت از جمله آسانی و راحتی استفاده، قیمت مناسب و تولید اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و در دسترس بودن، موجب گسترش آن در سراسر جهان شده است و هر روز در محل های جدیدی مورد مصرف و کاربرد قرار می گیرد.
این دلایل موجب شد تا اتفاقات زیادی در این صنعت در بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ رخ دهد. من جمله توجه بیشتر به کاربردهای جدید و سازگاری با محیط زیست و بازیافت که حقیقتاً محرک بسیار خوبی برای گسترش مصرف این کالاها بوده است. امروزه می توانید در بازار منسوجات بی بافت مورد مصرف برای بزرگسالان و کودک، محصولات مراقبتی، آرایش بهداشتی، تمیزکننده های خانگی، صنعتی و تجاری، محصولات بیمارستانی، کشاورزی و… را جستجو کنید.
به همه دلایل ذکر شده، تمایل به مصرف گرایی و کالاهای یکبار مصرف را نیز اضافه کنید. امروزه عملاً عمر یک دستمال پاک کننده مثلاً در آشپزخانه یا حمام بیش از چند ماه نیست و به سرعت جایگزین می شوند. بنابراین به نوعی می توان گفت که بازار این گونه محصولات همواره پویا خواهد بود.
در کشور ما نیز استفاده از انواع دستمال های مرطوب و پاک کننده بی بافت و نیز سایر محصولات تولیدی بی بافت رو به گسترش است و بازار ۸۰ میلیونی ایران جای مناسبی برای تولید و عرضه این محصولات است. از طرفی همسایگان ایران در منطقه مانند عراق و افغانستان از جمله بازارهایی هستند که قابلیت بالقوه ای دارند و می توان با سرمایه گذاری و دقت بیشتر به نیاز این بازارها در آینده سهمی از آن را به دست آورد. همچنین نرخ رشد جمعیت مثبت در ایران و کشورهای همسایه در کنار رشد فرهنگ سلامت و بهداشت بازار خوبی برای محصولات بهداشتی کودکان نظیر انواع پوشک بچه، دستمال مرطوب و سایر لوازم کودک فراهم می کند.

تهیه و تنظیم: بهنام قاسمی

منبع: شماره ۲۹ مجله کهن

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×