اخبار نساجی

رشد سریع در صادرات ترکیه ادامه دارد

گروه بین الملل- صادرات ترکیه در حالی به رشد سریع خود ادامه می دهد که در ماه جولای (تیر – مرداد) سال جاری نیز با بیش از ۲۳ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۵/۱۱ میلیارد دلار رسید.
به گزارش ایرنا، رشد صادرات ترکیه در هفت ماه اول سال جاری میلادی نیز با ۰۵/۲۰ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۷۷ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسید. مجمع صادرکنندگان ترکیه طبق سنت، اول هر ماه میلادی، آمار صادرات ترکیه را در یکی از شهرهای فعال در زمینه صادرات، با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی اعلام می کند
براساس اعلام این مجمع در ماه جولای صادرات این کشور با ۰۲/۲۳ درصد افزایش نسبت به جولای سال گذشته به ۱۱ میلیارد و ۵۳۸ میلیون دلار و در یک سال گذشته منتهی به جولای سال جاری نیز با ۶۱/۱۵ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۱۲۶ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار رسید.
در جولای سال جاری بخش کشاورزی ترکیه با یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار صادرات، سهمی برابر ۳۸/۱۱ درصد در کل صادرات و بخش صنایع تولیدی نیز با ۹ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار صادرات، سهمی برابر ۰۹/۸۵ درصد در کل صادرات به دست آورد.
صادرات بخش معدن و مواد تولیدات معدنی نیز با ۳۵۵ میلیون دلار به سهمی برابر ۰۷/۳ درصد کل صادرات رسید. در ماه جولای بیشترین رشد صادرات با ۸۴/۵۲ درصد در بخش ماهی و فرآورده های آبی و با ۰۴/۳۸ درصد افزایش در بخش صنایع خودروسازی و ۹۵/۳۶ درصد در بخش صادرات حبوبات و دانه های روغنی دیده می شود.
در ماه جولای صادرات ترکیه به آلمان به عنوان بزرگ ترین بازار صادراتی ترکیه ۲۴ درصد و به بریتانیا به عنوان دیگر بازار مهم ۲۵ درصد، به ایتالیا، سومین بازار بزرگ صادرات ترکیه ۳۸ درصد، به عراق چهارمین بازار بزرگ صادرات این کشور۲۵ درصد و به فرانسه، پنجمین بازار بزرگ صادرات ۲۳ درصد رشد داشت.
در ماه جولای همانند ماه های گذشته، بیشترین صادرات ترکیه را بخش صنعت خودروسازی و صنایع جنبی آن انجام داد. در این ماه صادرات بخش مورد بحث ۳۸ درصد افزایش داشت.
صادرات بخش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه نیز بعنوان دومین بخش بزرگ صادرکننده به رشدی برابر ۱۹ درصد و بخش صنعت فرآورده های شیمی، سومین بخش بزرگ صادرکننده ترکیه نیز ۲۵ درصد در صادرات رشد داشت.
رشد صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین بازار صادرات ترکیه در شرایطی که این اتحادیه با مشکلات اقتصادی بزرگی درگیر است، قابل توجه است.
«ظفر چاغلایان» وزیر بازرگانی خارجی ترکیه قول داده است افت ناشی از صادرات این کشور به مناطق بحرانی را با افزایش صادرات به کشورهای هندوستان، چین، مالزی، آمریکا و روسیه تلافی خواهند کرد. ترکیه که از سال ۱۹۹۰ میلادی به بعد به ویژه در دوره بعداز ۲۰۰۳ میلادی شتاب خیره کننده ای به صادرات خود داد و در سال ۲۰۰۸ میلادی یعنی پیش از وقوع بحران مالی جهانی برخاسته از آمریکا بیش از ۱۳۲ میلیارد دلار صادرات داشت، هدف ۵۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ میلادی را دنبال می کند.
سال یادشده صدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه خواهد بود و دولت آنکارا مدعی است در سال ۲۰۲۳ میلادی ترکیه را در ردیف دهمین قدرت بزرگ اقتصادی جهان قرار خواهد داد. ترکیه هم اکنون شانزدهمین قدرت اقتصادی جهان محسوب می شود.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۴۲۲ به تاریخ ۱۱/۵/۹۰، صفحه ۴ (دنیا)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×