اسلاید شو

رشد انفجاری صنعت چاپ دیجیتال در دنیا؛ چرا و چگونه؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

از مهمترین فاکتورهای موثر بر رشد فوق العاده تکنولوژی چاپ دیجیتال در صنعت نساجی در سطح جهان می توان به صرفه جویی در زمان تولید، توجه به محیط زیست و انعطاف پذیری در طراحی اشاره نمود.
این تکنولوژی که در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی به صورت تجاری معرفی گردید در سال های اخیر صنعت چاپ و تکمیل نساجی را متحول کرده است.

تکنولوژی چاپ دیجیتال نساجی یا همان DTP-Digital Textile printing این امکان را فراهم می کند که طرح و نقشه ها به طور نامحدود توسط یک چاپگر دیجیتال در سریع ترین زمان ممکن بر روی سطح منسوج نقش بببند و این سادگی باعث محبوبیت سریع آن شده است. در حال حاضر این صنعت حدود ۵/۱ درصد کل بخش چاپ نساجی را در اختیار دارد که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ به ۵ درصد افزایش یابد، یعنی یک رشد ۳۰۰ درصدی در عرض سه سال آینده.

در ابتدا این تکنولوژی تنها برای چاپ های بسیار ظریف بر روی سطوح محدود مناسب بود اما با رشد تکنولوژی چاپ دیجیتال و جت های صنعتی در حال حاضر این ماشین آلات توانایی چاپ بر روی هر منسوجی از لباس، منسوجات خانگی، چادر و منسوجات مورد مصرف در خودرو گرفته تا انواع فرش با خاب بلند را دارا می باشند.
اروپا در استفاده از این تکنولوژی سردمدار است و ایتالیا به عنوان پیش قراول آن نام خود را بر سر زبان ها انداخته است.

در سال ۲۰۱۵ اروپا حدود ۴۷ درصد استفاده از این تکنولوژی در سراسر جهان را در اختیار داشت و به دنبال آن منطقه آسیاپاسفیک و آمریکای شمالی قرار دارند. در سال ۲۰۱۵ میلادی میزان تولید منسوجات با کمک چاپ دیجیتال حدود ۵۶۴ میلیون مترمربع و به ارزش تقریبی ۸۵۳ میلیون دلار بوده است که در سال ۲۰۲۰ این رقم به بیش از ۲۵۰۰ میلیون متر مربع و ارزش ۴۲۶۰ میلیون دلار خواهد رسید. این رشد چشمگیر بازار بسیار خوبی را برای ماشین آلات و تجهیزات و البته تولیدکنندگان محصولات نهایی ایجاد خواهد کرد. جدول ۱ به خوبی میزان نرخ رشد این تکنولوژی DTP در نقاط مختلف جهان در بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ را نشان می دهد.

صنعت چاپ دیجیتال نساجی پیشرفت عالی خود را مدیون سه عامل مهم است که برای بازار امروز ارزش حیاتی دارد.
اول زمان کم برای تولید است. به طور مثال اگر یک پروسه چاپ به روش معمولی در صنعت نساجی ۶ تا ۸ هفته به طول بیانجامد در روش چاپ دیچیتال بین ۳ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد. این سرعت عمل بی نظیر چیزی است که بازارهای تنوع طلب امروز به هیچ وجه آنرا نادیده نمی گیرند و قابلیت عکس العمل بسیار خوبی را به تولیدکننده درمقابل ترندهای بازار می دهد.
نکته دوم قطعا مساله محیط زیست می باشد. افزایش توجه، دولت ها، مردم و سازمان های بین المللی به مساله حفظ محیط زیست و تولید بدون ضرر برای کره زمین قطعا پروسه سنتی چاپ صنعت نساجی و پسماندهای آن را به شدت محکوم می کنند و از آن به عنوان یکی از مخرب ترین پروسه های صنعتی برای محیط زیست یاد می کنند. چاپ دیجیتال با پساب صفر بهترین گزینه و مقبول ترین مورد برای فعالان محیط زیست است که هر روز هم بر تعداد آن ها افزوده می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تکنولوژی چاپ دیجیتال از نظر مصرف کم انرژی نیز برتری قابل توجهی دارد و میزان تولید CO2 درآن نیز بسیار ناچیز است و از این روکمترین تاثیر منفی را بر روی طبیعت و محیط زیست دارد.
تنوع طلبی بازارها نیز یک امر اجتناب ناپذیراست. امروزه با کوتاه تر شدن زمان مد و گسترش شبکه های اجتماعی و نیز ترفندهای اجتماعی، سیاسی، ورزشی و … بازار بسیار خوبی ایجاد شده است تا شرکت های تولیدی بتوانند از این امر به خوبی بهره ببرند و تنها با روی آوردن به تکنولوژی چاپ دیجیتال این امکان وجود دارد.
جدول ۲ به خوبی مزیت های فوق العاده چاپ دیجیتال نسبت به چاپ سنتی را در صنعت نساجی را نشان می دهد.

از مهمترین شرکت های فعال در زمینه DTP می توان به شرکت های زیر اشاره کرد.
Mimaki Engineering Company Ltd. (Japan), Seiko Epson Corporation (Japan), Kornit Digital (Israel), Sensient Technologies Corporation (U.S.), Electronics For Imaging (EFI) Inc. (U.S.), SPG Prints B.V (The Netherlands), Sawgrass Technologies Inc. (U.S.), Durst Phototechnik AG (Italy), Du Pont (US.), Dystar Group (Singapore), Huntsman Corporation (U.S.), Kiian Digital (U.S.) …
رشد صنعت چاپ دیجیتال نساجی به وضوح خود را در نمایشگاه های مرتبط با این صنعت نیز نشان می دهد به طور مثال در نمایشگاه ITM استانبول در سال ۲۰۱۸ فضای اختصاص یافته به ماشین آلات چاپ دیجیتال نسبت به دوره قبلی خود آن دو برابر افزایش داشت و این امر طبق اعلام برگزارکنندگان نمایشگاه ایتما بارسلون نیز به همین منوال خواهد بود و فضای اختصاص یافته به تکنولوژی های چاپ دیجیتال رشد زیادی خواهد داشت.

بازارهای لاکچری!
بازار کالاهای لاکچری بیش از ۱ ترلیون دلار در سطح دنیا ارزش دارد، از این حجم حدود ۱۳ درصد مربوط به کالاهای لاکچری با کاربردهای شخصی و انفرادی است و ۲۵ درصد این بخش نیز مربوط به پوشاک و البسه و کالاهای نساجی است که حدودا سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد. تکنولوژی چاپ دیجیتال در این بازار نقش به سزایی دارد چرا که کالاهای لوکس با طرح ها و نقشه های انحصاری حتما باید در تعداد کم و سفارشی تولید شوند و انجام این کار با پروسه های سنتی غیر ممکن است.

تکنولوژی چاپ دیجیتال و کشورهای تولید کننده پوشاک فقیر
به نظر میرسد یکی از مشکلات بزرگ برای توسعه چاپ دیجیتال نساجی کشورهای تولید کننده اصلی کالاهای نساجی مانند بنگلادش ، هندوستان، پاکستان و نپال و … می باشند که عموما در رده کشورهای فقیر و با صنایع تولیدی کارگاهی هستند و علاقه مندی به تولید کالاهای ارزان در حجم بالا به روش های سنتی در این کشورها بیشتر است و مساله توجه به حفظ محیط زیست و فاکتورهای استاندارد سلامتی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. سوال اینجاست که آیا سرمایه بالای مورد نیاز برای خریداری ، نصب و راه اندازی ماشین آلات مدرن چاپ دیجیتال در این دسته از کشورها توسط تولیدکنندگان و سرمایه گذاران داخلی قابل پذیرش است یا خیر؟ از طرفی آیا می توان امیدوار بود که برندهای بزرگ پوشاک اروپایی که اغلب محصولات خود را در کشورهای فقیر تولید می کنند هزینه این انتقال و سرمایه گذاری را قبول کنند و اصولا این تغییر به نفع آنهاست؟ این ها سوالاتی است که باید برای پاسخ به آنها منتظر ماند و سرمایه گذاری های انجام شده در بازار را رصد کرد.

ده دلیل برای انجام چاپ پارچه به روش دیجیتال:
۱- امکان چاپ سفارشات کم تیراژ: چاپ دیجیتال پارچه امکان چاپ حتی یک متر پارچه را بدون نیاز به تهیه شابلون فراهم می کند.
۲- مصرف کمتر آب و انرژی: در چاپ دیجیتال پارچه، نیازی به استفاده از مقادیر زیاد آب و انرژی الکتریکی که در چاپ روتاری یا اسکرین بکار برده می شود، نیست. حتی در چاپ با جوهرهای پیگمنت یا دیسپرس/سابلیمیشن که فقط به یک مرحله تثبیت حرارتی برای تکمیل چاپ نیاز است؛ صرفه جویی بیشتری در مصرف آب و انرژی انجام می گیرد.
۳- مواد شیمیایی زاید کمتر: مصرف جوهر دیجیتال در مقایسه با رنگ مصرفی در چاپ سیلک اسکرین کمتر است و در نتیجه مواد شیمیایی کمتری وارد محیط زیست می شوند.
۴- چاپ تکرارپذیر در ابعاد بزرگ: با چاپ دیجیتال می توانید تصاویر عریض را به صورت رول به رول بدون محدودیتهای چاپ اسکرین با کیفیت عالی چاپ کنید.
۵- نیاز به فضای کمتر: فضای لازم برای یک مجموعه چاپ دیجیتال، تنها قسمتی از مکان مورد نیاز برای راه اندازی سیستم چاپ روتاری است.
۶- امکان نمونه گیری: کارخانجات بزرگ قبل از چاپ انبوه طرحهای خود با استفاده از یک دستگاه چاپ دیجیتال، می توانند بهترین طرح ممکن را پیدا کنند و با برنامه ریزی قبلی و اطمینان از موفقیت طرح، آن را در حجم انبوه روانه بازار کنند.
۷- انعطاف پذیری در چاپ: کارگاه های چاپ مجهز به دو روش دیجیتال و سیلک اسکرین قادر هستند ابتدا با سیستم دیجیتال خود، حجم کم اما با ترکیب رنگهای مختلف را چاپ کنند و سپس رنگ بندی دلخواه را در حجم های انبوه، با سیستم چاپ روتاری انجام دهند.
۸- انتخاب طیف رنگهای وسیع: در چاپ دیجیتال پارچه، امکان چاپ هر نوع طیف رنگ با تعداد رنگ بالا فراهم است و این موضوع دست طراحان را در طراحی برای هر گونه مد لباس و دکوراسیون و . . . تا حد بسیار زیادی باز گذاشته است.
۹- نیاز به سرمایه گذاری کم: در مقایسه با روش چاپ روتاری؛ راه اندازی یک سیستم چاپ دیجیتال نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارد و این به گسترش تجارت دیجیتالی کمک فراوانی می کند.
۱۰- نیاز به تعداد کارگر کمتر: اصولا” در فرایند چاپ دیجیتال پارچه، علاوه بر احتیاج کمتر به فضا، نیروی کار کمتری را برای استخدام نیاز خواهید داشت و در نتیجه صرفه جویی مالی قابل توجهی در حقوق و مزایا و بیمه و . .. نصیب شما می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×