اخبار فرش ماشینی

رسانه ها؛ پشتیبانان حمایت از فرش به عنوان تولیدی ملی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رسانه ها؛ پشتیبانان حمایت از فرش به عنوان تولیدی ملی

 

یادداشتی به بهانه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران؛

اندیشمندان دانش ارتباطات برای پیام رسانی و داد و ستد اطلاعات به وسیله رسانه ها، کارکردهای گوناگونی برشمرده اند که از بارزترین آنها دسته بندی سه گانه لاسول است.

هارولد لاسول برای پیام ۳ نقش متصور بود. یکی نقش خبری یا کارکرد نظارت بر محیط، دیگری نقش راهنمایی و کارکرد پی ریزی و تقویت همبستگی اجتماعی و سومی نقش آموزشی و بر این گمانم که در سالی که “تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی” بر پیشانی آن حک شده است، این سه کارکرد را می توان در تحقق این شعار از رسانه های ایرانی به ویژه در بستر توجه و رویکرد به فرش دستباف ایرانی طلب کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در پیاده سازی پشتیبانی از تولیدات ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، رسانه های این دیار وظیفه دارند تا در گام نخست با بهره گیری از وجه خبررسانی خود مخاطبان را از برتری و ارزش های کالاهای ایرانی آگاه سازند، اهمیت تولید ملی و تاثیر استفاده از کالاهای وطنی در ایجاد اشتغال و در بهبود معیشت هموطنان را گوشزد کنند و بر آگاهی شهروندان در این حوزه بیفزایند.

فرش دستباف ایرانی به عنوان یکی از شاخص ترین کالاهای تولید داخل که جنبه های اشتغالزایی و ارزآوری را توأمان داراست، چه در قیاس با کفپوش ها و زیراندازهای ماشینی و صنعتی و چه در سنجش با دستبافته های دیگر کشورها دارای برتری های متعدد است و آگاه سازی افکار عمومی از این برتری ها همت اهل رسانه را می طلبد.

فرش دستباف ایرانی به لحاظ تنوع تولید و تطبیق با نیازهای مختلف مصرف کنندگان، به لحاظ پیشینه معتبر تاریخی و هنری، به لحاظ دوام و دارا بودن عناصر کیفی، به لحاظ بومی بودن مواد اولیه و سازگاری آن با محیط زیست و سلامت انسان و… دارای ارزش های متعددی است که برشمردن این ویژگی ها برای افکار عمومی برعهده رسانه هاست.

کارکرد نظارتی رسانه ها آنجا نمود می یابد که بر دولتمردان، شهروندان و تولیدکنندگان و فعالان حوزه اقتصادی ناظر باشند و با نگاهی تیزبین و روشنگر و با نقادی هوشمندانه، کاستی های فرایند تولید را واکاوند، بر تصمیم گیری ها و قانون گذاری های آسیب رسان بر تولیدات ملی هشدار دهند و شهروندان را در استفاده از کالاهای بی کیفیت بیگانه برحذر دارند.

از رسانه های ایرانی همچنین می توان انتظار داشت در حوزه فرهنگ سازی پیشگام باشند و ایرانیان را در پاسداشت تولیدات داخلی همبسته و هم پیوند کنند و بهره گیری از کالای ایرانی را به سان یک ارزش در جامعه نهادینه سازند.

در این کارکرد نیز فرش دستباف ایرانی به عنوان یکی از بارزترین و آشکارترین نمودهای تولیدات داخلی یاری رسانه ها را می طلبد و بایسته و شایسته است تا از سویی ناظر بر فرایندهای گوناگون این هنر- صنعت در عرصه سیاستگذاری و تولید و توزیع بوده و از سوی دیگر در تصحیح فرهنگ استفاده از فرش دستباف و زدودن باورهای ناروایی مانند انحصار این کالا برای قشر مرفه جامعه و گران و لوکس بودن آن بکوشند.

انذار دادن نسبت به تصمیم ها و سیاست های نادرست احتمالی حاکمیتی، هشدار دادن به کاستی های تولید و دغدغه ها و مشکلات قالیبافان و دیگر ارکان تولید، نقد تکروی ها و قیمت شکنی ها و کیفیت ستیزی ها و… در بخش خصوصی و… از کارکردهای رسانه در این بستر است.

در کارکرد آموزشی نیز این رسانه ها هستند که می توانند گونه ها و روش های پشتیبانی از تولیدات ملی از جمله فرش دستباف و اجرایی شذن شعار امسال را به دولتیان، کنشگران اقتصادی، تولیدکنندگان و به افکار عمومی بیاموزند.

رسانه های این سرزمین با آگاهی بخشی، تبیین و تشریح ویژگی ها، الزامات و روش های پیاده سازی این شعار ارزشمند و با آموزش بایدها و نبایدهای تحقق آن پیشگامان توانمند پشتیبانی از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی هستند و فرش دستباف ایرانی نیز این یاریگری را چشم انتظار است./س

حمید کارگر
کارشناس فرش / کارشناس ارشد ارتباطات

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×