اخبار فرش ماشینی

احیای جایگاه جهانی فرش ایران

«حسین اسفهبدی» مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، «داریوس اسماعیلی» نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و فعالان فرش دستباف نیز در آیین گشایش حضور داشتند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از گشایش رسمی نمایشگاه گفت: خوشبختانه فرش دستباف ایرانی در یک نگاه اصالت خود را نشان می دهد و مجموعه ای از هنر هاست.
محمدرضا نعمت زاده افزود: مجموعه ای از هنر طراحی، رنگرزی، بافت و زمینه های مختلفی که تاریخ سه هزار ساله فرش دستباف ما را در دنیا نمایان کرده و باوجود تقلید بسیاری از کشورها، کسانی که فرش ایرانی را می شناسند تفاوت را به خوبی متوجه می شوند. در واقع فرش ایرانی با وجود تلاش کشورهای دیگر برای تقلید در تولید، با استقبال جهانیان مواجه است.
وی گفت: برخی از محدودیت های صادرات مانند مبادلات بانکی و تحریم صدور فرش به آمریکای شمالی برطرف شده و برای نخستین بار بعد از سال ها صادرات فرش ایرانی به آمریکا آغاز شده است.

** رشد ۴۰ درصدی صادرات فرش به آمریکا در چهار ماهه نخست امسال
وی به آمار صادرات به آمریکا اشاره کرد و افزود: صادرات فرش به آمریکا در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد رشد نشان می دهد. البته میزان صادرات هنوز چشمگیر نیست و از ۸۰ میلیون دلار تجاوز نمی کند اما امیدواریم با رونق بازارهای خارجی و رفع تحریم ها، به شرایط ایده آل برسیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با یادآوری امضا تفاهم نامه مرکز ملی فرش ایران با صندوق کارآفرینی امید در زمینه اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریالی برای خرید فرش دستباف گفت: این تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت سه ساله در نظر گرفته شده که امیدواریم همزمان با این نمایشگاه روند اعطای آن آغاز شود.
نعمت زاده درباره هدفگذاری افزایش ۱۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی و تاثیر آن بر هنر صنعت فرش دستباف نیز گفت: متاسفانه حجم صادرات فرش دستباف نسبت به کالاهای صنعتی چشمگیر نیست اما بر این باوریم که امسال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار فرش دستباف و صنایع دستی صادرات داشته باشیم که در صورت تحقق، ۴۰ درصد بیش از سال گذشته خواهد بود.

** نشست نعمت زاده با صادرکنندگان فرش دستباف
وزیر صنعت همچنین در زمان بازدید از سالن های نمایشگاه با حضور در غرفه اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف در یک نشست کوتاه با صادرکنندگان فرش ایرانی به گفت وگو نشست.
وی در این نشست مسائلی از جمله «مشکلات گمرگی فرش های مرجوعی، کشف بازارهای جدید که نیاز به تبلیغات کارشناسی شده دارد، تاکید بر ایجاد اشتغال و درآمد با رونق یافتن بازار فرش دستباف» مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه با ۲۰ سالن و بیش از ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی، بیش از ۷۰۰ شرکت تولیدی و صادراتی هنر- صنعت فرش دستباف کشور مشارکت دارند و گنجینه ای از قالی، قالیچه، گلیم و تابلوهای دستباف و آثار کم نظیر بافندگان و هنرمندان ایرانی را به نمایش گذاشته اند.
قرار است همزمان با برگزاری این نماشیگاه، چند هیات بازرگانی و تجاری از کشورهای مختلف جهان با حضور در محل نمایشگاه، ضمن بازدید از تولیدات فرش دستباف کشورمان، با تولیدکنندگان و فروشندگان ایرانی مذاکره کنند.
همزمان با بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران علاوه بر تمرکز بر موضوع های تخصصی و صادراتی و همچنین فروش داخلی، ششمین جشنواره فرش برتر نیز با هدف الگوسازی و معرفی دستبافته های با کیفیت باهدف حفظ اصالت ها و حضور در بازارهای صادراتی برگزار می شود.

رونمایی از نسخه انگلیسی «ویکی فرش»، رونمایی از دانشنامه جامع چهار جلدی مکتوب در حوزه فرش دستباف، رونمایی از گواهی های ثبت ۱۴ منطقه تولیدکننده فرش دستباف شامل ایلام، سنقر و کلیایی، کردی خراسان شمالی، لرستان، تابلوفرش سردرود، ترکمن سرگلان، سیستان و بلوچستان، ورامین، چهارمحال و بختیاری، قشقایی و گبه، فارس، قهستان و بیرجند و همچنین برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی بخشی از برنامه های جانبی این نمایشگاه است.
به گزارش ایرنا، پس از اجرای برجام و در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، صادرات فرش ایران براساس اعلام رسمی گمرک از نظر ارزشی ۳۹.۵ درصد و از نظر وزنی ۳۸.۱ درصد نسبت رشد یافته است.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف تا پایان روز یکشنبه هفته آینده (هفتم شهریور) از ساعت ۱۰ تا ۱۹ پذیرای علاقمندان است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×