اخبار نساجی

راه نجات کشور حرکت به سمت تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: راه نجات کشور خروج از خام فروشی و حرکت به سمت تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا است و ساختار نهاد اقتصاد بر تولید متکی نیست.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، فرشاد مومنی در دیدار با ولی الله افخمی راد معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و مسئولان این سازمان، اظهار داشت: ساختار نهادی اقتصاد کشور بر تولید اتکا نداشته و علیه تولید کار می کند و در نتیجه کسی به دنبال تولید نمی رود و واسطه گری جای تولید را گرفته است.

وی افزود: ساختار نهادی کشور یک وضعیت خاص دارد و اقتصاد ایران به گونه ای ساختار نهادی را شکل می دهد که تولید با مشکل جدی روبرو شده است.

به گفته مومنی، سابقه مشکل تولید ایران به قبل از اکتشاف نفت مربوط می شود و بازسازی ساختار نهادی و آسیب شناسی این مسئله یک ضرورت جدی پیش روی مسوولان اقتصادی ایران است.

وی، هزینه های بالای مبادله را از دیگر مشکلات تولید دانست و گفت: این هزینه ها باید حاشیه سود را به حدی بالا ببرد تا افراد رغبت به تولید داشته باشند، در حالی که مطالعات نشان می دهد، سود آوری بخش واسطه گری در بخش کشاورزی هشت برابر تولید کشاورزی و در بخش صنعت پنج برابر بخش تولید صنعتی است.

مومنی، ملاحظات اقتصاد سیاسی را مشکل دیگر بخش تولید دانست و گفت: ذینفعان، رویکردها و اندیشه های مختلفی در خصوص تولید دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این اقتصاددان اضافه کرد: چنانچه قرار است تجارت رونق بگیرد باید قیدهای تولیدگرا در مسیر اقدامات تجار قرار داده شود، زیرا در این حالت شاهد رونق بخشی به زندگی تجار هم خواهیم بود.

وی تاکید کرد: اولویت نخست قائل شدن برای زندگی بازرگانان سبب می شود، تجارت از بین برود.

این کارشناس اقتصادی رمز موفقیت در تجارت را علاقه و گرایش تولیدی دانست و افزود: وجود افراد تولیدگرا در راس سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و همچنین شورای اصناف کشور امتیاز بزرگی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×