نساجی و مردم

راههای تشخیص چرم اصل و طبیعی از مصنوعی

 

 

چرم یکی از آن محصولات پر کاربرد و البته لوکس است که مصارف متفاوتی دارد و البته این روز ها انواع مختلفی. حال که بسیار از پوشاک کفش ها و البته کیف ها و … از چرم ساخته می شوند روند تقلب هم وارد این نوع محصول شده است به صورتی که چرم اصل و طبیعی که کیفیت، مقاومت و ظاهر بسیار عالی دارد و سال ها برای شما کار می کند را با چرم های مصنوعی جابه جا کرده و یک چرم مصنوعی را به عنوان چرم طبیعی به شما می فروشند و قیمت چرم طبیعی را از شما می گیرند که شما پس از خواندن این مقاله به راحتی خواهید توانست چرم اصل از بی کیفیت را تشخیص دهید.

راه های مختلفی برای تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی وجود دارد با این وجود به دلیل پیشرفت صنایع و البته به خرج دادن ظرافت برای شبیه کردن چرم طبیعی به چرم مصنوعی کار شما کمی سخت می شود و در برخی مواقع کار به جایی می رسد که واقعا تشخیص آن ها غیر ممکن ولی با تمام این اوصاف ما تمام راه های ممکن برای تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی را برای شما ذکر می کنیم تا احتمال عدم تشخیص بسیار پایین بیاید.

راه های تشخیص چرم طبیعی:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

۱) ظاهر چرم: هر نوع کالا یی که می خواهید تهیه کنید را با دقت در دست بگیرید از کت و کاپشن گرفته تا کیف و کفش، با دقت به سطح محصول را بررسی کنید یک چرم طبیعی دقیقا مانند پوست انسان دارای الگو ها نا منظم است و شما به راحتی با مشاهده چروک ها و رگه ها می توانید چرم اصل را تشخیص دهید این در حالیست که چرم مصنوعی دارای رگه های منظم و صنعتی است. در تصویر زیر تصویر سمت چپ یک چرم مصنوعی است در حالی که تصویر سمت راست که شبیه پوست است چرم طبیعی است.

۲) چرم را لمس کنید: پس از مشاهده چرم حال با انگشتان خود دستی بر روی چرم بکشید شما دقیقا باید حس لمس کردن پوست را داشته باشید و سطح محصول نرم، روان و طبیعی باشد. در چرم مصنوعی شما ضمن احساس کمی خشنی و پلاستیکی بودن گاها با پستی بلندی های غیر عادی هم متوجه می شوید.

۳) چرم را کمی فشار دهید: چرم را کمی فشار یا در دستان جمع کنید چرم طبیعی هنگامی که تحت فشار قرار میگیرد مقداری چین و چوروک در اطرافش نمایان می شود که البته پس از رها کردن آن ها از بین می روند ولی در چرم مصنوعی به هیچ وجه شاهد این چین و چروک ها نیستید و این چرم مصنوعی به سختی شاهد خط افتادن به هنگام فشار است.

در تصویر بالا هانطور که شاهد هستید چرم طبیعی به هنگام فشار چین و چروکی دارد و لی ئر تصویر زیر که چرم مصنوعی است شاهد این مورد نیستیم.

۴) چرم طبیعی به راحتی آتش نمی گیرد: این روش تست کردن مطمئنا روشی نیست که شما داخل مغازه بخواهید تستش کنید ولی با تمام این اوصاف یک چرم طبیعی به راحتی در واجهه با شعله مستقیم آتش نمیگیرد این در حالیست که چرم مصنوعی به خاطر مواد به کار رفته به راحتی در مقابل آتش تسلیم شده و آتش می گیرد.

۵) به لبه ها و محل برش هانگاه کنید: این روش اگر که شانس آن را داشته باشید که به لبه ها نگاه کنید یکی از بهترین روش ها برای تشخیص چرم طبیعی است چرا که همانطور که در تصویر مشاهده میکنید در محل برش شما به راحتی می توانید ببینید که بافت و ساختار چرم کاملا مشخص است و شما میتوانید پرز های آن را ببینید که به راحتی از چرم جدا نمی شوند و یک دست هم نیستند این در حالیست که در چرم مصنوعی یا اصلا این قسمت به وظسیله یک لایه پوشیده شده است یا پرز ها کاملا قابل تشخیص است همچنین در چرم مصنوعی در محل برش شما میتوانید ببینید که که نشانه هایی از نخ های توری مانند میبینید که در این حالت به مصنوعی بودن آن شک نکنید.  در تصویر زیر سمت چپ شاهد چرم طبیعی و در سمت راست چرم مصنوعی هستیم.

۶) چرم را بو کنید: یکی از ویژگی های چرم اصل و طبیعی که هیچ وقت نمی تواند کپی شود  بوی ان است که این بو بسیار خاص است و شما حتی اگر یک بار چرم طبیعی را در دست گرفته باشید و بو کرده باشید با این روش دیگر هرگز سرتان کلاه نخواهد رفت.

۷) پشت چرم را ببینید: چرم طبیعی را همچنین از پشت آن و با نگاه به پرز ها می توان تشخیص داد به این شکل که در چرم اصل پرز ها جزئی از چرم هستند و به هیچ عنوان شما این حس را که پرز ها جدا هستند ندارید. پرز ها در چرم طبیعی به راحتی از آن جدا و کنده نمی شوند ولی در چرم مصنوعی به راحتی با یک انگشت این پرز ها از ان جدا و جمع می شوند. اگر در پشت چرم اثزاتی از نخ ها و لایه های نخی و یا چیزی شبیه به ان دید به مصنوعی بودن آن شک نکنید.

۸) چرم اصل شناسنامه دارد: آخرین نکته در رابطه تشخیص چرم طبیعی این است که چرم های  طبیعی همگی دارای شناسنامه هستند و شما هنگام خرید باید این مورد را از فروشنده تقاضا کنید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×