اخبار فرش ماشینی

دکتر علیمردان شیبانی: بهای مواد اولیه صنعت نساجی در بورس افزایش یافت/تولیدات پنبه کشور محدود است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

بهای مواد اولیه صنعت نساجی از اول سال جاری تا کنون بر خلاف پایین آمدن قیمت جهانی آن در بورس کالا افزایش یافت ،تولیدات پنبه کشور محدود است

دکتر علیمردان شیبانی، نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت : در حال حاضر۱۰ هزار واحد نساجی دارای پروانه بهره‌برداری در بخش نساجی در کشور مشغول به کارند و حداقل ۴۰۰ هزار نفر در این واحدها فعالیت می کنند که از ریسندگی تا کف‌پوش‌ها و تمامی صنایع نساجی را در بر می‌گیرد.

وی افزود: صنعت نساجی در کشورما یک صنعت بومی است و می‌تواند ارزش افزوده بالایی به همراه داشته باشد و اگر مشکلات آن برطرف شود هیچ صنعتی به اندازه صنعت نساجی اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالا به دنبال ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دکتر شیبانی تصریح کرد: متاسفانه محصولات نساجی به صورت قاچاق به راحتی وارد کشور می‌شود و در چمدانهای همراه مسافران همه روزه مقادیر فراوانی وارد کشور میگردد و این امر قطعا” به صنعت کهن نساجی و بالبطع به اقتصاد مملکت لطمه می‌زند.

وی افزود : اگربرای هر نفر از جمعیت کشور تنها ۱۸ متر پارچه مورد نیاز باشد حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر پارچه نیاز این کشور است که تنها از این میزان ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار متر در شرایط کنونی تولید داخل است اما آنچه مسلم است با وجوددر اختیارداشتن تکنولوژی و ماشین‌آلات این صنعت متاسفانه به دلیل پاره ای از مشکلات منجمله کمبود شدید مواد اولیه به صورت فراگیر از آن بهره نمی‌بریم.

این در حالی است که همه عوامل و پتانسیل‌ها برای پیشرفت فراهم است و کشورهایی مانند انگلیس، آلمان کره و آمریکا که جزو کشورهای صنعتی پیشرفته به حساب می آیند شروع کارشان از صنعت نساجی بوده است .

نایب رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: انتظار جامعه نساجی این است که دولتمردان محترم هرچه بیشتر دست در دست بخش خصوصی بگذارند تا بتواند این موضوع را مدیریت کنند.

همانگونه که در بالا اشاره شد یکی از مشکلات اصلی و قابل حل صنعت نساجی تامین مواد اولیه است ،در سال‌های اخیر در زمینه پنبه با کمبودهایی رو به رو بوده ایم. تولیدات پنبه کشور حدود ۶۰ هزار تن است واین در حالی است که حداقل نیاز ما ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تن پنبه در سال میباشد.

ایشان تصریح کردند: در زمینه مواد اولیه مصنوعی نیز صنعت نساجی دچار کمبودهای شدیدی است که یکی از آنها بدلیل صادرات ( خام فروشی) مواد اولیه پترو شیمها ست .در حالی که پتروشیمی‌ها خوراک خود را با ارز مبادله‌ای دریافت می‌کنند ولی فروش تولیدات حاصل از آن را از طریق بورس با ارز آزاد محاسبه می کنند .

نمونه دیگری از افزایش بی رویه محصولات پتروشیمی قیمت وم ( ونیل استات)که تنها توسط یک شرکت پتروشیمی از اول سال تا به امروز حدود ۳ برابر افزایش قیمت داشته است بالطبع چنین افزایش قیمتی ،قیمت تمام شده محصول نهایی را بالا برده و با توجه به قدرت خرید پایین مردم در نهایت منجربه انباشته شدن محصول تمام شده در کارخانجات و شاید توقف ناخواسته وبیکاری خیل عظیم شاغلان در این صنعت باشد جا دارد با توجه به اشتغالزایی و ارزش افزوده بالای این صنعت دولتمردان محترم در جهت حمایت از آن هر آنچه امکان دارد مبذول دارند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×