اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

دکتر سید عبدالمجید شریف زاده: پیشنهاد نامگذاری ۲۵ اسفند (روز تولد استاد عباس سیاحی) به نام روز رنگرزی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دکتر شریف زاده، در مراسم یادبود استاد سیاحی که روز هفتم اسفند در سازمان میراث فرهنگی برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت یاد و نام ایستاد عباس سیاحی، اظهار داشت: اینکه سال ها در جلسات مختلف در فرهنگستان هنر از حضور ایشان بهره بردیم، خوشبختانه در زمان حیاتشان، در همین سالن، مراسمی برای بزرگداشت ایشان برگزار شد و وقتی وارد سالن شدند، با همان صدای رسا و گیرای خودشان سخن گفتند. در زمان بیماریشان به دستبوس ایشان در شیراز رفتیم و حال نیز یادشان را گرامی می داریم.

دکتر شریف زاده، افزود: پیشنهاد من این است که مراسم یادبود ایشان، با روز تولدشان برگزار شود. به قول خودشان پنج روز مانده به عید. ۲۵ اسفند برگزار شود و سازمان صنایع دستی سابق و معاونت صنایع دستی امروز؛ ۲۵ اسفند را به عنوان روز رنگرزی نامگذاری کند و به نام استاد سیاحی، لوح و یا نشانی را برای تجلیل از رنگرزان سنتی کشورمان تقدیم کنند.

یکی از مهم ترین کارهایی که باید از آن حمایت شود، رنگرزی سنتی و گیاهی ما است که ارزش و اعتبار همه حوزه های هنرهای سنتی است.

بنابراین در صورتی که چنین اتفاقی بیفتد، هم نام استاد زنده خواهد ماند به نام نشان استاد سیاحی و هم اینکه پس از حیات ایشان نیز از هم سلکان و هم رشته ای های ایشان در رنگرزی گیاهی و سنتی ایران حمایت خواهد شد و همانطور که ایشان علاقمند بود، این رشته گسترش بیشتری پیدا کند و بسیار متناسب هم هست، چون یادم هست ایشان می گفت من رنگرزی را از عید یاد گرفتم. زمانی که بچه بودیم و با همین مواد طبیعی پوست انار و گردو و …، تخم مرغ های رنگی درست می کردیم و بعد از آن لباس هایمان را به خم رنگرزی می دادیم تا با نیل رنگ کند. به این ترتیب، نزدیک بودن به عید، با زمان تولد ایشان و یادگاری که از کودکی با خودشان داشتند، تناسب خواهد داشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×