اخبار فرش ماشینی

دو نشان جغرافیایی قالی های دستبافت آذربایجان شرقی ثبت جهانی شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: بر اساس پیگیری های مستمر برای نخستین بار دو نشان جغرافیایی قالی های دستبافت استان شامل تبریز و هریس در سازمان وایپو(wipo) ثبت جهانی شد.

محمد جعفر عظمایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پنج نشان جغرافیایی قالی ایران ثبت جهانی شده که از این تعداد دو نشان متعلق به آذربایجان شرقی است.
وی دستیابی به این مهم را نشانه ظرفیت تاریخی، اقتصادی، تجاری و هنری قالی های دستبافت استان و همچنین بیانگر قابلیت های بالای آن در تنوع طرح و نقشه و مناطق جغرافیایی عنوان کرد.

عظمایی پیگیری های مستمر سازمان و اداره فرش و همچنین تلاش مضاعف حوزه فرش دستباف آذربایجان شرقی را در به نتیجه رسیدن فرآیند ثبت این نشان ها موثر ارزیابی کرد.
وی در خصوص فرایند ثبت جهانی قالی آذربایجان گفت: از چند سال پیش با همکاری مرکز ملی فرش ایران در تلاش بودیم که به نوعی قالی ایران را از سوء استفاده های احتمالی مصون داریم که ثبت جهانی نشان های جغرافیایی فرش کشور این مصونیت را محقق کرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: پیش از این نیز نشان جغرافیایی فرش های تبریز، هریس، آذرشهر، خواجه، سراب و تابلو فرش سردرود ثبت ملی شده بود.
وی گفت: به دنبال برگزاری نشست های مستمر با تشکل های فرش و افراد حقیقی و حقوقی موفق به ثبت ملی این فرش ها شده ایم.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: مسوولان مرکز ملی فرش ایران و سازمان وایپو در سفری به تبریز از نزدیک با کارگاه های تولید فرش، نمایشگاه ها و بازار فرش تبریز آشنا شدند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

علی سلیمانی ادامه داد: در این سفر پس از چندین سال دو نشان از قالی های آذربایجان شرقی شامل تبریز و هریس ثبت جهانی شده و در این زمینه افتخاری دیگر برای استان کسب شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×