اخبار نساجی

دو دلیل افول سکه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دو دلیل افول سکه

کارشناسان معاملات بورس کالا معتقدند سقوط انس جهانی طلا و نزدیک شدن به ۲۹ فروردین ماه، یعنی زمان تحویل سکه های پیش فروش شده دو دلیل اصلی کاهش قیمت این کالای سرمایه ای در بازار است.

به گزارش بی باک به نقل از خبرنگار اقتصادی فارس، قیمت سکه در ابتدای سال ۹۰ رشد شتابانی داشت ولی در سال جدید و با گذشت حدود دو هفته کاری قیمت در معاملات آتی نزولی تر شد، این در حالی است که قبل از سال جدید نیز اکثر کارشناسان چنین چیزی را پیش بینی می کردند و دلیل آن را تحویل سکه های پیش فروش و دیگر عوامل موثر بر قیمت سکه می دانستند.

بر این اساس خبرنگار فارس در گفت وگو با کارگزاران معاملات آتی سکه دلیل این تحولات و پیش بینی آینده بازار سکه را جویا شد. برخی کارشناسات معتقدند در صورت کاهش بیش از حد قیمت سکه در بازار و خطر قاچاق طلا به خارج از کشور و سقوط قیمت به کمتر ارزش ذاتی آن وجود دارد.

*کاهش قیمت سکه به زیر قیمت جهانی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پوریا ارژنگ در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، در خصوص روند معاملات آتی سکه از ابتدای شروع سال جدید اظهار داشت: از هفته گذشته که بازار کار خود را شروع کرده روند معاملات بیشتر روبه پایین بود و دلیل آن نیز نزدیک شدن به زمان تحویل سکه های پیش فروش و همراهی انس جهانی است.

وی افزود: این دو عامل در کنار یکدیگر باعث افت قیمت ها شده و پیش بینی می شود تا اواخر اردیبهشت ماه نیز این روند ادامه داشته باشد. وقتی سکه های پیش فروش تحویل داده شود برخی سکه ها وارد بازار و برخی انبار خواهد شد.

این کارگزار معاملات آتی خاطر نشان کرد: نکته ای که در این بین وجود دارد احتمال پایین آمدن قیمت سکه یا طلای داخل به زیر قیمت جهانی است. وقتی سکه های پیش فروش وارد بازار شود، عرضه بیش از تقاضا خواهد شد و این مسئله موجب کاهش قیمت می شود.

وی ادامه داد: اگر افت قیمت مدیریت نشود و به زیر قیمت جهانی طلا برسد، قاچاق طلا به خارج از کشور رخ خواهد داد بنابراین بانک مرکزی باید این مسئله را در نظر بگیرد و با شروع تحویل سکه های پیش فروش، اقدامات لازم را انجام دهد.

*اثر تحویل به موقع سکه های پیش فروش بر روی بازار سکه

احمد بیات یکی دیگر از کارگزاران معاملات آتی نیز دلیل سیر نزولی سکه از آغاز سال را همانند سایر کارگزاران نزدیک شدن به زمان تحویل سکه های پیش فروش و کاهش انس جهانی می داند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی اعلام کرده سکه های پیش فروش را به موقع تحویل می دهد و ۲۹ فروردین ماه نخستین سری سکه ها تحویل داده می شود،این مسئله می تواند بر روی قیمت ها اثر زیادی دارد.

این کارگزار معاملات آتی در خصوص پیش بینی قیمت ها تا اردیبهشت ماه خاطر نشان کرد: نمی توان دقیق پیش بینی کرد چه اتفاقی رخ می دهد ولی یکی از عوامل مهم در قیمت ها تعهدات بانک مرکزی است، اگر سکه ها را به موقع تحویل دهند بر روی بازار اثر خود را خواهد گذاشت و در خصوص طلای جهانی نیز قیمت ها قابل پیش بینی نیست.

بیات تصریح کرد: اگر همزمان با تحویل سکه ها، دلار و انس کاهش و یا حتی ثابت بماند قیمت سکه کاهش خواهد یافت ولی اگز این چنین نباشد و انس افزایش یابد روند معاملات تغییر می کند.

وی در پاسخ به این سؤال که احتمال کاهش قیمت سکه به زیر ارزش ذاتی آن وجود دارد، اعلام کرد: این مسئله امکان دارد ولی یک کف قیمتی برای آن وجود دارد. ارزش داتی سکه ناشی از انس و دلار است. اگر عرضه بیش از تقاضا باشد و انس و دلار نیز همراهی کند امکان کاهش قیمت سکه زیر ارزش ذاتی آن وجود دارد.

بیات ادامه داد: اگر کاهش قیمت سکه زیر ارزش ذاتی، زیاد باشد خریداران شمش ترجیح می دهند سکه خریداری کرده و با آب کردن آن طلا بسازند. همچنین، خریداران دلار نیز اقدام به خرید سکه می کنند زیرا دلار پایین تری در آن نهفته است.

این کارگزار معاملات آتی با اشاره به اینکه کاهش شدید ارزش ذاتی قیمت سکه موجب قاچاق نیز می شود، افزود: به نظر من حداکثر میزان کاهش قیمت سکه نسبت به ارزش ذاتی آن ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است ولی اگر بیش از باشد موجب قاچاق طلا و قابل تبدیل شدن آن می شود.

*ادامه روند نزولی سکه تا آخر فروردین ماه

الهام خوشنویسان یکی دیگر از کارگزارانی فعال در معاملات آتی نیز همانند سایر کارگزاران همان دلایل را برای کاهش قیمت سکه عنوان کرده و معتقد است: بازار آتی در انتظار ۲۹ فروردین یعنی نخستین زمان تحویل سکه های پیش فروش است.

وی ادامه داد: قیمت سکه از ابتدای شروع سال نزولی بود و تا ۲۹ فروردین ماه نیز به نظر می رسد این روند ادامه داشته باشد. اگر سکه های به صورت کامل و طبق تعهدات بانک مرکزی تحویل داده شود ممکن است قیمت ها از این پایین تر هم بیاید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×