گزارش نمایشگاه ها

دومین سمینار ملی الیاف دامی در تبریز

۵ و ۶ آذرماه در تالار شهید شفایی دانشگاه تبریز ؛

 با استعانت از خداوند متعال گروه علوم دامی و انجمن علمی دانشجویان رشته علوم دامی دانشگاه تبریز افتخار دارد تا دومین همایش ملّی الیاف دامی را برگزار نماید.
 از جمله اهداف این همایش ایجاد محیطی مناسب برای تبادل یافته ها و اطلاعات بوده و همچنین برای محققین و دانشجوی

ان فرصتی را فراهم خواهد آورد تا زمینه های پژوهشی خود را بیشتر معرفی کنند. لذا از تمام اساتید، پژوهشگران، محققین، صاحب نظران، دانشجویان و تولیدکنندگان دعوت به عمل می آید تا با تبادل اطلاعات خود در این همایش فرصت را برای زمینه های تحقیقاتی آتی فراهم نمایند.

تاریخچه سمینار: پیرو اعلام سال ۲۰۰۹ بعنوان سال جهانی الیاف طبیعی توسط سازمان خوار بار جهانی(فائو)، همایش های متعددی در سرتاسر جهان به همین مناسبت برگزارگردید تا بدین وسیله باعث افزایش  تقاضا برای مصرف الیاف طبیعی شده و کمک شایان توجهی به حفظ صنایع بومی مربوط به الیاف طبیعی درجهان کند. در دانشگاه تبریز نیز ایده اولیه برگزاری سمیناری با موضوع الیاف دامی توسط دانشجویان کارشناسی ارشد گروه علوم دامی که موضوع پایان نامه خود را در زمینه اصلاح پشم گوسفندان بومی انتخاب کرده بودند شکل گرفت و در نتیجه  اولین سمینارملی الیاف دامی در سال ۱۳۸۸ برگزار گردید. هدف اولین سمینار آن بود که اهمیت الیاف دامی را در جامعه از منظر دامپروری مطرح سازد. از آنجاییکه  افراد زیادی در کشور بطور مستقیم یا غیر مستقیم توسط الیاف دامی امرار معاش می­نمایند تلاش شد تا با برگزاری چنین جلسات هم اندیشی، در جهت افزایش آگاهی­های عمومی و آشنایی با تنگناهای موجود اجتماعی و اقتصادی گام­های مؤثری برداشته شود.

حال در دومین سمینار ملی الیاف دامی سعی بر آن است که اهمیت الیاف دامی (پشم، کشمیر، ابریشم، موهر، مرخز، آنقوره، کشقورا، پشم و کرک شتر، موی اسب،یاک، آلپاکا، خز، پر،مرینوس، گواناکو، چینچیلا، گواناکو، ویکونا و…) از منظر حفظ و ارتقا سلامتی انسان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رونق یافتن محصولات سنتتیک در جوامع بشری موجب آسیب دیدگی محیط زیست می گردد. استفاده از الیاف پروتئینی از قدیم مرسوم بوده و انسان با آن خو گرفته است. برای مثال، هوای داخل آلاچیق ها را در نظر بگیرید که در گرمای تابستان، محیط خنک و مطلوبی را فراهم می آورد که بخشی از ان مربوط به پشم بکار رفته در آلاچیق و کف پوش های طبیعی آن است. مادامیکه  بشر به خورشید، آب، کشاورزی و دامپروری دسترسی دارد می تواند بدون آسیب زدن به محیط زیست، به تولید الیاف پروتئینی(پشم) ادامه دهد. نشانه های تاریخی حاکی از ان است که تولید و مصرف الیاف دامی توسط انسان تاریخ دیرینه ای داشته و با طبیعت سازگار بوده  و صدمه ای بدان وارد نمی سازد. بدین جهت ، توسعه پایدار در شعار سمینار یعنی ” الیاف دامی، توسعه پایدار، ارتقا سلامتی” گنجانده شده است.

علاوه بر اینها، حقیقت آن است که نمی دانیم استفاده از الیاف سنتتیک و مصنوعی در پوشاک و مبلمان منزل و… دقیقا چه اثرات سوئ احتمالی بر بدن انسان دارد؟ مضرات احتمالی الیاف مصنوعی بصورت کامل شناسایی نشده است. یا برعکس استفاده از پشم و کرک و مو در البسه و مبلمان خانه و … چه فوایدی برای زندگی سالم انسان دارد؟ فلذا انتظار است که بخشی از مقالات در این همایش به موضوع اثرات سودمند استفاده از الیاف دامی در سلامت بدن انسان بپردازد.

به لحاظ اهمیت و شهرت قالی ایران در جهان، بخش ویژه ای نیز برای قالی تدارک دیده شده است تا مسائل، مشکلات و چالش های فراروی صنعت قالی دستبافت در زمینه مواد اولیه منشا گرفته از دام، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

همچنین دراین سمینار یک بخش فرعی برای چرم و پوست در نظر گرفته شده است. از آنجائی که الیاف دامی و پوست هر دو جزئ محصولات فرعی دام بحساب می آیند جا دارد که بخشی از پژوهش های مربوط به پوست از منظر دامپروری در این همایش مطرح گردد.
 
مشتاقانه و صمیمانه منتظر حضور پر شور شما در دانشگاه تبریز هستیم .

موضوعات و محورهای همایش:

مقالات پژوهشی، علمی، تحلیلی و مروری در زمینه های:
–     الیاف دامی از نظر توسعه دامپروری ، پرورش، اقتصاد روستایی و بازاریابی و صادرات
–     مزیت نسبی الیاف دامی و مزایای آن در مقایسه با االیاف مصنوعی (سنتتیک، محصولات پتروشیمی) در سلامت انسان
–     افزایش آگاهی و تقاضا برای مصرف الیاف دامی
–     تشویق و کمک به حفظ صنایع الیاف دامی، حرف بومی و اشتغال زایی روستایی بویژه زنان
–     راهکارهای توسعه پرورش گوسفند، بز و سایر دامهای تولید کننده الیاف دامی
–     نقش تغذیه در ارتقاء کمی و کیفی الیاف دامی
–    طراحی مد و لباس با استفاده از الیاف دامی
–    حمایت از حقوق مالکیت معنوی طراح و دارنده برندهای پوشاک الیاف دامی در سطح ملی و  بین المللی؛ امکانات و  الزامات
–     ریشه‌یابی و سبک‌شناسی و نوآوری طرح و نقش
–    زیبایی‌شناسی
–    طرح، رنگ و بازار هدف
–    طراحی مبلمان و سایر لوازم خانگی با الیاف دامی و چرمی

بخش ویژه قالی:
–     اهمیت هنر و صنعت قالی در ایران (تاریخی- اقتصادی، هنری و اجتماعی)
–     قالی از منظر مواد اولیه (پشم، پنبه و ابریشم)
–     اثرات جایگزینی فرش ماشینی با قالی

بخش فرعی: صنعت چرم و پوست از منظر مواد اولیه (خام)
–         ویژگی‌های پوست مورد مصرف در چرم
–         آسیب‌ها و ضایعات پوست
–         پوست‌های زینتی
–         استحصال، نگه‌داری و انبارداری پوست
–         نقش و اهمیت مدیریت پرورش دام در تولید پوست
–         طبقه‌بندی انواع پوست و درجه‌بندی پوست
–         مصارف مختلف پوست
–         مسائل و محدودیت‌های موجود در ارتباط با پرورش دام
–         ارزش افزوده و بررسی میزان سهم پوست در تولیدات دامی در کل ارزش تولیدات دامی در کشور و جهان
   

 
دبیر علمی همایش: دکتر رأفت

دبیر علمی بخش قالی: امید بنام

دبیر اجرایی: مهندس حمید پایا

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×