اخبار فرش ماشینی

دولت از کشت پنبه با یارانه حمایت می‌کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص یارانه دولت برای حمایت از کشت پنبه خبرداد
محمدرضا جهانسوز در گفت وگو با خبرنگاران  افزود: یارانه مناسبی امسال برای پنبه کاران در نظر گرفته شده است که به ازای هر کیلو پنبه ۳۷،۵ تومان یارانه تعلق می‌گیرد و علاوه بر آن تعرفه‌ای که برای واردات در نظر گرفته شده بود، تصویب شده و به محض ابلاغ از طرف دولت اعلام می‌شود.
معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی افزود: تعرفه پنبه برای حمایت از تولید داخل تصویب شده و در شرف اعلام است.

جهانسوز افزود: مشکلات عمده‌ای که در مورد پنبه وجود دارد این است که در برخی نقاط کشور مانند استان گلستان کاشت آن به عنوان تنها محصول یا رقیب سایر محصولات دنبال می‌شود و هزینه‌های بالا برای برداشت پنبه باعث می‌شود، صرفه نداشته باشد، اما با انجام تحقیقات و روش کشت گلدانی پنبه و نیز معرفی ارقام زودرس در سطح ملی ، کاهش هزینه‌های کاشت پنبه را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: همچنین ارقام هم‌زمان رس به کشاورزان معرفی می‌شود که نقش مهمی در برداشت مکانیزه پنبه خواهد داشت.

معاون تولیدات گیاهی افزود: کشت پنبه در گلدان و سپس انتقال گیاه به زمین اصلی ، باعث می‌شود، محصول آن حداقل دو هفته زودتر به ثمر برسد.
وی افزود: بعد از برداشت پنبه محصولی کشت نمی‌شود، زیرا طول زمان رشد زیادتری دارد، اما در سال گذشته در برخی از مناطق کشت دوم بعد از پنبه نیز عملیاتی شد.
جهانسوز با تاکید بر اینکه محصولات صنعتی مانند پنبه و چغندر قند متاثر از دو بخش صنعت و بازرگانی است، گفت: در همین زمینه جلسات هماهنگی در خصوص پیاده کردن طرح جامعه به منظور ایجاد یک روند مناسب برای ساماندهی تولید پنبه و چغندر دنبال می‌شود.

جهانسوز در مورد لایحه الگوی کشت گفت: مراحل اداری در وزارت جهاد کشاورزی طی شده و این لایحه تقدیم کمیسیون لوایح دولت شده که نظر دولت و سایر ارگان‌های ذیربط مانند وزارت نیرو، بهداشت و بازرگانی در آن لحاظ می‌شود که بعد از عنایت ویژه مجلس این لایحه تصویب خواهد شد.
معاون تولیدات گیاهی با بیان اینکه تدوین یک لایحه الگوی مناسب کشت برای کشور ضرورت دارد، گفت: متاسفانه الگوی کشت در سالهای قبل مورد غفلت واقع شده بود که با ارائه این لایحه زمینه اجرای مناسب الگوی کشت در کشور فراهم می‌شود.

جهانسوز افزود: زمینه دریافت آخرین اطلاعات موجود کشور در ارتباط با کشاورزی که توسط مجریان دستگاه‌های مختلف در سطح جهان تهیه شده، در راستای الگوی کشت استفاده می‌شود.
وی تاکید کرد: معاونت تولیدات گیاهی تمام تدارکات مربوط به کشت محصولات مختلف را مانند تامین بذر اصلاح شده و سایر نهاده‌ها فراهم و از کاشت محصولات مختلف دفاع می‌کند. ‏
منبع خبرگزاری فارس

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×