اخبار نساجی

دولتی بودن اقتصاد از عوامل فساد است

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بیشتر از مبارزه با فساد مالی باید به سلامت اقتصادی اندیشید گفت: زیرا سلامت اقتصادی هرگونه سوء استفاده و فساد مالی در سیستم را از بین می‎برد.

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام دکتر غلامعلی معصومی‏ نیا درمورد دلایل اختلاس‎های بزرگ اخیر در کشور به مهر گفت: مبارزه با مفاسد مالی از مهمترین رسالت‎های دلسوزان انقلاب است. علی‏رغم اینکه انقلاب ما برای ازبین بردن مفاسد رژیم پهلوی رخ داد و این‎همه هزینه پرداختیم، اما شاهد بروز مجدد این فسادها در کشور هستیم.

وی افزود: درمورد اختلاسها باید یکی مبارزه با آن و مهمتر ازآن سلامت اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم. هرچند این دو با هم قرین هستند، اما تفاوت دارند یعنی سلامت اقتصادی هرگونه سوء استفاده و فساد مالی در سیستم را از بین می‎برد. بررسی ریشه‎های فساد نشان می‎دهد که داشتن یک اقتصاد سالم امکان بروز فساد را کاهش می‎دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی ادامه داد: در ادبیات اقتصادی دنیا بر مبارزه با مفاسد مالی تأکید می‎شود، درحالی که بنا نهادن یک اقتصاد سالم و سلامتی اقتصاد از پایه و اساس مسئله‎ای بس مهمتر است.بحث حکمرانی یا حکمروایی خوب یکی از بحث‎های جدید حوزه سیاست و اقتصاد است که می‎گوید با داشتن ساختار خوب می‎توان امکان بروز فساد را در بدنه نظام از بین برد.

معصومی‏نیا درمورد دلایل فساد مالی و اختلاس‎های بزرگ کشور ما هم تصریح کرد: ترویج روحیه رفاه‏‎زدگی و تمتع بیشتر از مواهب الهی که در خواص ما پیدا شد و بعد به مسئولین و مردم هم تسری یافت یکی از عوامل اصلی این اختلاس‎ها بود. اینکه روحیه قناعت طلبی و تأمین نیازهای ضروری خود که در اول انقلاب حاکم بود به یک مسابقه مصرف زدگی و استفاده از امکانات بیشتر انجامید به همین خاطر هم مقام معظم رهبری هم یکسال را به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کردند. این روحیه و مسابقه به دنبالش سوء استفاده از قوانین و فرار از پاسخگویی و فساد و واردات بی حد را آورد.

وی افزود: دلیل دیگر دولتی بودن اقتصاد ماست که باعث می‎شود مدیران دولتی از رانت‎ها و امتیازات خود برای منافع خود استفاده کنند. بی حد و مرز شدن شرکت‏های دولتی که بسیاری از آنها هم بهره‏وری بودجه‏ای که به آنها تخصیص داده شده را ندارند باعث می‎شود مدیران کلان دولت به فکر سوء استفاده از دادو ستدهای دولتی شوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی اذعان کرد: وابستگی به نفت هم باعث پاسخگو نبودن مدیران دولتی شده است یعنی اگر دولت به مالیات‎ها وابسته باشد نمی‎تواند از پاسخگویی به مردم طفره رود. ساختار تجاری اقتصاد ایران هم که دورزدن قانون توسط تجار راحت‎تر از تولید کنندگان صورت می‎گیرد باعث بروز فساد مالی می‎شود.

معصومی‏نیا تأثیرات فرهنگی این اختلاس‎ها بر جامعه را مخرب توصیف کرد و گفت: این اختلاس‎ها موجب یاس مردم از مسئولین شده زیرا انقلاب ما به خاطر ازبین رفتن همین مفاسد رخ داد ولی مردم با دیدن دوباره این فسادها دلسرد می‎شوند و کارآمدی نظام زیرسؤال می‎رود. اینکه مردم از اسلام مأیوس می‎شوند و فقر فقرا بیشتر به آنها فشار می‎آورد زیرا با دیدن این فسادها روحیه آنها تضعیف می‎شود. باعث می‎شود که مردم طعم شیرین اجرای احکام اسلامی را نچشند و مستضعفانی که چشم به انقلاب ایران دوخته‏اند از انقلاب اسلامی ناامید شوند و یک جور بی تفاوتی در انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکرو شعائراسلامی در جامعه به وجود می‎اید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×