اخبار فرش ماشینی

دوستی نساجی ایران و ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تأسیس مشترک کارخانه پوشاک ایران و ترکیه

 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه برای احداث واحد تولیدی در صنعت پوشاک خبرداد و گفت: بزرگترین پایانه صادراتی کشور در ماکو احداث می شود.

حسین فروزان در نشست خبری از سرمایه گذاری مشترک ایران و ترکیه برای احداث واحد تولیدی در صنعت پوشاک خبرداد و گفت: سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار مبادلات ارزی میان ایران و ترکیه صورت می گیرد که از این رقم، ۶ میلیارد دلار آن به صورت عبوری از اتحادیه اروپا به ترکمنستان و عراق و مابقی مربوط به صادرات و واردات است.

 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: با توجه به حجم گسترده قاچاق پوشاک از ترکیه به ایران، بنا داریم تا سرمایه‌گذاری مشترکی برای ایجاد کارخانه‌های تولید البسه که قیمت تمام شده آن مقرون به صرفه باشد، در منطقه آزاد ماکو داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در برخی موارد به دلیل تعرفه بسیار بالای واردات به راحتی بازار را در اختیار کالای قاچاقچیان قرار می دهیم؛ غافل از آنکه می توان تمام آن را مدیریت کرد و در مبادی اصلی گمرک با هماهنگی‌ بیشتر و بروکراسی‌های اداری درآمدهای زیادی را که دولت به خاطر قاچاق از دست می‌دهد، را روانه خزانه کرد.

به گفته فروزان، در دنیا؛ برای تمام مناطق تجاری زیرساخت‌های مناسبی از جمله فرودگاه، ریل و پایانه صادراتی به منظور تسهیل تجارت و افزایش پویایی منطقه در نظر گرفته می شود، این در حالی است که هنوز در مناطق آزادی همچون ماکو این زیرساخت‌ها فراهم نشده است.

 

وی اظهار داشت: هنوز در منطقه آزاد ماکو فرودگاه وجود ندارد ولی امیدواریم تا اولین پرواز در این منطقه ـ که مهرماه سال جاری به صورت آزمایشی انجام می گیرد ـ و در ادامه، در سال ۹۵ نیز تعداد خطوط پروازی به سایر شهرهای کشور و همچنین کشورهای همسایه افزایش یابد.

فروزان ادامه داد: تلاش داریم تا بزرگترین پایانه صادراتی کشور در منطقه آزاد ماکو احداث شود که می‌تواند در جهش صادراتی به کشورهای شمال ایران از جمله روسیه و ترکیه نقش موثری داشته باشد.

وی اظهار داشت: سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار مبادلات ارزی با کشور ترکیه داریم که ۶ میلیارد دلار آن به صورت عبوری از اتحادیه اروپا به ترکمنستان و عراق می‌رود و مابقی مربوط ایران است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو افزود: بر عکس برخی مناطق آزاد مانند کیش، ما بازارچه وارداتی نداریم، این در حالی است که قبل از ایجاد بازارچه مرزی و منطقه آزاد ماکو عده‌ای از مرزنشینان را برای تامین معاش مجبور بودند تحت بدترین شرایط به ترکیه بروند و کالاهای ترکیه رابه طرق غیرقانونی وارد کشور کنند که تسهیلات جدید می تواند این وضعیت را تغییر دهد

وی افزود: در مجموع با احتساب ۵۰۰ هزار گردشگری که طی یک سال اخیر به این منطقه آمده اند ، ۱۷ میلیون دلار واردات به بازارهای مرزی داشته‌ایم.

 

فروزان از ورود سرمایه‌گذاران هندی در بخش فروآلیاژها خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری اط سوی هندی ها در این بخش صورت گرفته است اما اخذ مجوزهای لازم برای این همکاری حداقل چهار ماه زمان لازم است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: در حال مذاکره با ۵ سرمایه‌گذار خارجی برای ساخت هتل در این منطقه هستیم و ایجاد نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی با سرمایه‌گذاری چینی ها نیز در دستور کار قرار دارد.

علاوه بر این ها، از احداث بزرگراهی میان تبریز تا مرز بازرگان توسط فاینانسور ترک خبر داد و گفت: این بزرگراه طی پنج سال آتی سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×