اخبار فرش ماشینی

دورخیز خراسان جنوبی برای استقرار در سکوی قطب فرش کشور

از صحبت هایش پیداست که رغبت زیادی برای شناساندن فرش استان دارد و از این بابت است که همه همتش را به خرج داده تا خراسان جنوبی را به عنوان یکی از قطب های فرش کشور مطرح کند.

مدیر عامل یکی از شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری و یکی از پایه گذاران رشته فرش دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند است که به گفته خودش برای این که بتواند این شهرستان را یکی از قطب های فرش کشور معرفی کند سال ها برنامه ریزی کرده است.

«حسنی» می گوید: با برنامه ریزی های جدی در ۴ سال اخیر سعی شد تا علاوه بر حفظ هویت ملی، با ایجاد نوآوری هایی در طرح های فرش، حذف غلط های هنری و نقوش غیر اصیل ارزش افزوده فرش استان را ارتقا دهیم. او تأکید زیادی بر اصالت و حفظ ارزش های هنری فرش های ایرانی و نقوش اصیل دارد

« در حال حاضر بسیاری از بافندگان فرش استان چون خیلی از مناطق دیگر دانش طراحی ندارند و در نقوش به اشتباه های هنری توجهی نمی کنند در حالی که نمود همین اشتباه های هنری و نقوش غیراصلی از دیدگاه خبرگان کار است که باعث کاهش قیمت فرش و افت ارزش برند آن می شود بنابراین باید آموزش افراد فعال در این وادی بسیار مورد توجه باشد، آنچه از ۴ سال قبل انجام داده ایم و با یک برنامه ریزی درست و کمترین هزینه بیشترین بازدهی را داشته ایم، به دنبال این بودیم از بافندگان، افراد خودکفا و سربلند بسازیم.» او هدف خود را به خوبی ترسیم کرده است. «هدف ما این است که بیش از ۲ هزار بافنده خرد را شناسایی کنیم و با ارائه آموزش های لازم، تجربه را در کنار مبانی علمی قرار دهیم و استان را به معنی واقعی کلمه به یکی از قطب های فرش کشور تبدیل کنیم که در این مسیر اقدام های خوبی انجام شده و موفقیت هایی به دست آورده ایم.»

او می گوید: برای انجام این کار از قدرت اجرایی و فکری همه نیروها از بافنده، طراح، پرداخت گر و تاجر گرفته تا اعضای هیئت علمی رشته فرش در دانشگاه استفاده می شود چرا که در این سال ها حوزه فرش استان با سهل انگاری هایی مواجه بوده و اکنون بسیاری از مسئولان مرتبط حاضرند برای تغییر شرایط از هیچ تلاشی فروگذار نکنند تا صنعت فرش را دوباره رونق دهند این خود خبر خوشی است تا بتوان با دلجویی از بافندگان و هنرمندان، به نوعی بی مهری های گذشته را جبران کرد.

به گفته وی، حدود ۵۰ هزار بافنده تجربی فرش در استان فعالیت می کنند که هنوز امکان مراجعه به آن ها برای قرار گرفتن در این مجموعه میسر نشده است و می طلبد تا خود اقدام کنند چون برای ایجاد یک قطب فرش در استان هنر این بافندگان نیاز است و با همکاری بافندگان استان در این مجموعه علاوه بر این که از تسهیلات و امکانات مالی بهره مند می شوند اشتباهات هنری نیز حذف می شود و با ارائه طرح های بازار پسند و اصیل، ارزش افزوده فرش ارتقا می یابد. این یک برنامه ریزی جدی است که بخشی از آن انجام شده و به زودی محقق می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

منبع: کارپتور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×