اخبار نساجی

دلالان در تاروپود قالیبافی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دلالان در تاروپود قالیبافی

نماینده مردم ملایر با اشاره به این‌که سود قالیبافان به جیب دلالان بازار می‌رود از وضعیت تبلیغات فرش انتقاد کرد و گفت: تبلیغات ضعیف باعث شده فرش همدان آنچنان که شایسته است، مطرح نشود

احمد آرائی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت، با بیان این مطلب که رفع تنگناهای قالی‌بافی در همدان نیاز به کارشناسی دارد، درباره بی‌رغبتی قالیبافان به ادامه فعالیت، گفت: مشکلات بسیار زیادی که در این زمینه وجود دارد باعث بی‌رغبتی قالیبافان استان شده است.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با توان رقابت تولیدکنندگان فرش در همدان تصریح کرد: زیبایی، قیمت ، بازاریابی هر کدام در این زمینه بسیار اثرگذار است.

وی در ادامه با بیان این‌که قالیبافی جزء مشاغل پر زحمت و کم درآمد است، گفت: هنگامی که هنرپیشه و یا ورزشکار درآمد کلان دارد و یا وضعیت زندگی آنها به مراتب بهتر از یک فرد علمی است، به طور قطع کشش افراد به سمت مشاغل پرزحمت و کم درآمد نیز کاهش می‌یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تمایل به سمت شغل کم زحمت و درآمد بیشتر فرهنگ کار را نابود می‌کند، افزود: قالی بافی شغل بسیار پر زحمتی است و از سوی دیگر به دلیل بیماری‌های تنفسی که به همراه دارد و سبک سنتی آن مشکلات بسیار زیادی را به دنبال دارد.

آرائی‌‌نژاد ضمن یادآوری نقش واسطه‌ها و دلالان در بازار فرش اظهار داشت: دلالان نقش محرکی در بازار تولید فرش ایفا می‌کنند و باعث می‌شوند که درآمد و سودکمتری عاید تولید کننده فرش شود.

وی حضور واسطه‌ها در بازار فرش را ناشی از تمایل به کسب درآمد زیاد و شغل کم زحمت دانست و افزود: مشکلاتی که در زمینه تولید فرش در کشور وجود دارد دامن استان همدان را نیز گرفته است.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استان همدان نیز به مانند برخی‌ استان‌ها علی‌رغم تولید فرش با کیفیت، توان رقابت به تولیدات خارجی و داخلی را ندارد.

وی با اشاره به روش‌های سنتی استفاده شده در تولید فرش، مطرح کرد: تبدیل زیرساخت‌های سنتی به صنعتی به طور قطع روش‌های خاص خود را می طلبد.

آرائی‌نژاد همچنین عنوان کرد: واسطه‌ها مواد اولیه و خامه را بین کارگاه‌های قالی‌بافی و تولیدکنندگان توزیع کرده و پس از آن با قیمت کمتری قالی را خریداری می‌کنند در واقع ارزش قالی به جیب واسطه‌ها می‌رود.

وی درباره این‌که علی‌رغم افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی فرش، تولید کنندگان از شرایط موجود راضی نیستند، گفت: به این دلیل که سود این افزایش قیمت مستقیم به جیب دلالان و واسه گران می‌رود و تولید کننده سهم ناچیزی را می گیرد این قشر زحمت کش از شرایط موجود گله‌مند است.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی وضعیت تبلیغات فرش همدان را ضعیف ارزیابی و مطرح کرد: تبلیغات در زمینه معرفی فرش همدان ضعیف بوده است به طوری‌که می‌توان گفت تبلیغات پفک از تبلیغات فرش همدان نیز بیشتر است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×