مد و پوشاک

دستگاه چرخ ریسی برای تهیه نانوالیاف طراحی و ساخته شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دستگاه چرخ ریسی جهت تهیه نانوالیاف که برای تهیه و تولید انواع نانوالیاف کاربردی در حوزه صنعت و پزشکی کاربرد دارد با حمایت مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد به صورت اختراع در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.

نانوالیاف به الیافی اطلاق می شود که قطر لیف‌های آن کمتر از یک میکرومتر و یا یک میلیونیوم متر بوده که به واسطه این قطر کم، خواص بی نظیری را از خود نشان می دهند که در بسیاری از زمینه های پیشرفته در حوزه صنعت و پزشکی می توان برای آن دامنه کاربرد تعریف کرد.

داروهای جدید با فناوری پیشرفته، داربست‌های سلولی برای ساخت بافتهای مصنوعی از جمله کبد،کلیه، قلب، ساخت عایقهای سبک کم حجم و کارآمد قابل کاربرد در علوم هوافضا، تهیه انواع پوشاک با قابلیتهای ویژه، ساخت فیلترهای بسیار کارامد که حتی قادر به فیلتر کردن باکتری‌ها از آب و هوا باشند، تنها چند نمونه از کاربردهای وسیع نانوالیاف را تشکیل می دهد.

نانوالیاف امروزه غالباً با روش مرسوم الکتروریسی تهیه می‌شوند ولی در دستگاه حاضر از روش چرخ ریسی برای تولید نانو الیاف استفاده شده است. در روش چرخ ریسی بر خلاف روش الکتروریسی که از اختلاف پتانسیل برای ریسیدن نانوالیاف استفاده می‌شود از نیروی گریز از مرکز استفاده می شود که طی فرآیندی بر اساس کشش اعمال شده به محلول‌های پلیمری، نانوالیاف شکل می گیرند.

به طور خلاصه این روش جدید ثبت شده مزایایی را نسبت به روش الکتروریسی دارد که از جمله عبارتند از سادگی روش تولید، پارامترهای کمتر دخیل در تولید نانوالیاف، عدم نیاز به رسانائی و کنترل آن در محلول پلیمری، سرعت بیشتر تولید در واحد زمان و همچنین هزینه کمتر تولید که بالطبع با روند تجاری سازی، توسعه دامنه کاربرد و مصرف نانوالیاف را تضمین خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×