اخبار نساجی

دستور جهانگیری برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دستور جهانگیری برای تامین ارز واردات کالاهای اساسی

    بعد از واکنش‌ها نسبت به صدور دستور ویژه وزیر محمدرضا نعمت زاده مبنی بر تامین ۶۵۰ میلیون یورو ارز برای یک شرکت خاص به منظور واردات روغن نباتی، معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی، ماموریت ویژه‌ای را به این دو دستگاه محول کرد.

به گزارش مهر، بعد از صدور دستور ویژه محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای برخورداری از یک شرکت خاص از ۶۵۰ میلیون یورو ارز جهت واردات روغن و واکنش احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی، اینک معاون اول رئیس جمهور وارد عمل شده و به وزیر صنعت، معدن و تجارت ماموریت داده تا امکان استفاده سایر متقاضیان ارز برای واردات کالاهای اساسی را فراهم کند.

در نامه جهانگیری به محمدرضا نعمت زاده و ولی اله سیف، تاکید شده است: چنانچه سایر واردکنندگان با چنین شرایطی حاضر به وارد کردن کالاهای اساسی باشند باید امکان استفاده از این فرصت برایشان فراهم شود.

متن کامل نامه معاون اول رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی به شرح زیر است:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جناب آقای مهندس نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

جناب‌آقای دکتر سیف رییس‌کل محترم بانک مرکزی

باسلام و احترام

دیشب نامه آقای احمد توکلی نماینده محترم مردم تهران را با عنوان ویژه خواری ۶۵۰ میلیون دلاری دیدم نکات ذیل را یادآور می‌شوم:

۱- در شروع بکار دولت تدبیر و امید یکی از نگرانی‌های عمده دولت کاهش میزان ذخائر کالاهای اساسی بود و از طرفی ده‌ها کشتی در آبهای کشور و بین‌المللی برای دریافت ارز (قیمت‌کالا) معطل بودند و تلاش مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیدا کردن روشی برای تأمین ارز که الحمدالله مثبت واقع شده و در زمان مناسبی به اطلاع ملت بزرگ ایران می‌رسد، بحمدالله با تدابیر اندیشیده شده اینک میزان ذخائر کالاهای اساسی در حد قابل قبولی است نگرانی از این جهت وجود ندارد. البته باید ذخیره استراتژیک کالاهای اساسی همواره اصلی‌ترین مسئله جنابعالی باشد.

۲- همزمان با شروع بکار دولت جدید قیمت ارز کشور از جمله برای واردات کالاهای اساسی از ۱۲۲۶۰ ریال به ۲۴۷۸۰ ریال با مصوبه مجلس شورای اسلامی افزایش یافت که خوشبختانه علیرغم این تغییر عمده در قیمت ارز (دوبرابر) قیمت کالاهای اساسی با تدابیر دولت تغییر چندانی پیدا نکرد.

۳- در سالها و حتی ماه‌ها قبل، ابتدا دولت ارز را به فروشنده پرداخت می‌کرد، سپس کالا حمل و تخلیه و ترخیص می‌شد، این اولین بار است که با تدبیر شما واردکننده، کالا وارد می‌کند و پس از چند ماه ارز خود را دریافت و به فروشنده پرداخت می‌نماید.

نکته قابل تذکر این است که چنانچه سایر واردکنندگان با چنین شرایطی حاضر به وارد کردن کالاهای اساسی باشند باید امکان استفاده از این فرصت برایشان فراهم باشد. البته این نامه‌نگاری‌ها شما را از وظیفه اصلی که تأمین کالاهای اساسی و ذخیره‌سازی به میزان اعلام شده در این شرایط حساس کشور است، دور ننماید.

در عین حالیکه سیاست دولت حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در چهارچوب سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی می‌باشد، فضا برای فعالیت ناسالم اقتصادی فراهم نگردد و مراقبت نمایید تا اقداماتی که منجر به ناامن شدن حرکت‌های سالم اقتصادی می‌گردد، صورت نپذیرد.

لطفاً به نحو مناسبی اطلاع‌رسانی نموده و نتیجه اقدامات را گزارش دهید.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس جمهور

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×