اخبار نساجی

در پی لغو تحریم بندر رجایی، چهار شرکت کشتیرانی خارجی به بنادر ایران می‌آیند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: نخستین خط کشتیرانی خارجی تردد خود را به بنادر ایران از هفته آینده از سر می‌گیرد و سه شرکت کشتیرانی دیگر نیز به زودی وارد بندر شهید رجایی می شوند.

به گزارش ایسنا، علی جهاندیده اظهار کرد: کاهش استقبال خطوط کشتیرانی خارجی از بنادر ایران، موجب کاهش بهره وری و راندمان عملکرد بنادر شده بود که در چند ماه اخیر اقدامات گسترده ای درباره ورود خطوط خارجی و خطوط کشتیرانی دنیا به بندر شهید رجایی به عنوان بندر کانتینری ایران، داشتیم.

وی افزود: بر این اساس نخستین خط کشتیرانی خارجی تردد خود را به بنادر ایران از هفته آینده دوباره از سر می گیرد. در واقع با ابراز تمایل شرکت های کشتیرانی خارجی نسبت به حضور دوباره در بنادر ایران، شرکت Wan Hai تایوان نخستین شرکت کشتیرانی است که با شکسته شدن تحریم ها، فعالیت خود را در بنادر ایران از سر می گیرد.

جهاندیده گفت: این شرکت کشتیرانی به دنبال توافقات ژنو از اوایل ماه مارس سال جاری میلادی به صورت آزمایشی، پذیرش کالا جهت حمل به بنادر بوشهر و شهید رجایی کرده بود که از این پس تردد کشتی های این خط در بنادر ایران به صورت منظم و تثبیت شده انجام می گیرد.

آمادگی پذیرش کشتی ها در قالب تفاهم نامه، مذاکرات کتبی و اعلام بین المللی
معاون سازمان بنادر گفت: این خط کشتیرانی از دوم مرداد امسال تردد خود را از بندر شانگهای چین به بندر شهید رجایی از سر می گیرد که با این اقدام، زمان جا بجایی در مقایسه با سرویس های حمل و نقل دریایی از بندر جبل علی، حداقل به مدت هفت روز کاهش پیدا می کند.

به گفته معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی در قالب مذاکرات کتبی و اعلام رسمی به خطوط کشتیرانی دنیا اعلام کردیم که بندر شهید رجایی آماده پذیرش کشتی های کانتینری و غیر کانتینری است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی یادآور شد: پس از رفع تحریم های بندر شهید رجایی در نخستین مورد یک کشتی کانتینری بزرگ (۴/۲۰ ون های تایوانی) که چند ملیتی بوده اما درصد بالای آن متعلق به تایوان است از سنگاپور وارد بندر جبل علی شده و از آنجا وارد بندرعباس و بندر شهیدرجایی می شود.

جهاندیده اظهار کرد: یکی دیگر از کشتی های همین شرکت تایوانی در تاریخ سوم مرداد ۹۳ از بندر شانگهای به بندر شهید رجایی می آید.

وی یادآور شد: غیر از این کشتی ها، سه شرکت دیگر کشتیرانی دنیا نیز بزودی وارد بندر شهید رجایی می شوند که گزارش آن ارائه خواهد شد.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: از کشورهایی نظیر هند، چین، تایوان و کره جنوبی شرکت های کشتیرانی به بنادر ایران خواهند آمد.

وی یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی در قالب تفاهمنامه، درخواست مکتوب و اعلام بین المللی، آمادگی بندر شهید رجایی را برای پذیرش کشتی ها اعلام کرده است و قرار است خطوط لاینری دنیا را به این بندر کانتینری جذب کند.

به گزارش ایسنا، با لغو تحریم های دریانوردی در بخش های مختلف و فراهم شدن شرایط مناسب برای تردد کشتی های بیشتر در پی تفاهم‌نامه ژنو و اجرایی شدن آن، خطوط بزرگ کشتیرانی دنیا ورود به بنادر ایران را از سر گرفتند.

بعد از تحریم های ظالمانه علیه ایران، خطوط کشتیرانی بزرگ به جای ورود به بنادر ایران به بنادر دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس تردد و کالاهای متعلق به ایران را در بنادر این کشورها تخلیه می کردند.

حمل و نقل دوباره کالاها از این کشورها به بنادر کشور ضرر و زیان فراوانی را به ایران تحمیل و هزینه های حمل بار را چند برابر می کرد. دادگاه اروپا، ۲۵ شهریور سال گذشته با صدور حکمی تحریم های این اتحادیه علیه شرکت کشتیرانی و ۱۷ شرکت وابسته به آن را لغو کرد.

کشتیرانی ایران ۱۶۵ کشتی در اختیار دارد ولی در سال های اخیر به دلیل تحریم خارجی، با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

میزان مبادلات تجاری ایران بیشتر از ۷۲ میلیون تن در سال است که گزارش های رسمی نشان می دهد کشتیرانی ایران به طور متوسط با حدود ۲۴ میلیون تن کالا در سال حمل می کند.

با رفع تحریم کشتیرانی از سوی اروپا، کالا از اروپا به صورت مستقیم وارد ایران می شود، در حالی که پیش از این کالاهای اروپایی نخست به بنادر کشورهای ترکیه، امارات، گرجستان و اخیراً عمان منتقل و از آن به ایران حمل می شد که بسیار وقت‌گیر و هزینه بر بود.

تحریم باعث افزایش هزینه حمل کالا از اروپا به ایران شده و بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار در هر تن هزینه ها را افزایش داده بود و علاوه بر آن کالایی که پیش از تحریم، ظرف سه هفته وارد ایران می شد، به دلیل تحریم ها مدت زمان ورود کالا به کشور گاه تا سه ماه به طول می انجامد.

اما از سال گذشته و با لغو برخی تحریم ها علیه ایران، خطوط بزرگ که در سال های گذشته هم به بنادر ایران وارد می شدند دوباره نسبت به حضور در ایران اعلام آمادگی کردند. با لغو تحریم ها نخستین خط کشتیرانی خارجی ۲۹ تیرماه وارد بندر شهیدرجایی می شود.

حضور کشتی های بزرگ به نفع اقتصاد ملی است و می تواند شرایط تجاری و ترانزیتی کشور را تغییر دهد.

مجتمع بندری شهید رجایی مهم ترین بندر کانتینری کشور و یکی از بنادر مهم منطقه است. موقعیت استراتژیک این بندر موجب شده تا هر سال حجم قابل توجهی از کالاها اعم از مواد اولیه و کالاهای ساخته شده از این بندر به کشورهای آسیای میانه و قفقاز ترانزیت شود.

به این ترتیب نخستین خطوط خارجی به بندر شهیدرجایی پس از رفع تحریم های این بندر از آخر تیر ماه وارد این بندر می شوند و پس از آن در سوم مرداد ماه ۹۳ دومین کشتی از بندر شانگهای وارد بندر شهیدرجایی خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×