جذاب‌ترین‌ها

در آینده همه لباس ها را می توان با تار مصنوعی عنکبوت ساخت

دن ویدمایر یک شیمیدان برجسته است و نه طراح لباس. او موسس و مدیرعامل شرکت Bolt Threads بوده که از فعالیت های اصلی آن ها می توان به ساخت مواد مستحکم و پایدار و عین حال همه کاره از تار مصنوعی عنکبوت اشاره کرد. موادی که ممکن است روزی در ساخت کاور آیپد، صندلی ماشین و حتی لباس های ما به کار روند.

او می گوید که تار مصنوعی عنکبوت پارچه طبیعی است و بیشترین میزان الاستیک بودن را دارد. این مواد می توانند فشار فوق العاده ای را پیش از پاره شدن تجربه کنند و همین مسئله سبب می شود تا تار عنکبوت، ۲ الی ۳ برابر مستحکم تر از کِولار، ماده مورد استفاده در جلیقه های ضد گلوله باشد.

به مدت ۳۰ سال است که پژوهشگران تلاش می کنند تا این ماده را تولید کنند اما تکنولوژی مورد نیاز برای آن هنوز به مرحله قابل توجهی نرسیده است و از طرفی نمی توان عنکبوت ها را نیز برای ساخت تار طبیعی به کار گرفت، چون این موجودات عادت به خوردن یکدیگر در فضاهای بسته و کوچک را دارند که غذا در آن کم یافت می شود.

ویدمایر در دوران دکترای خود در دانشگاه یو سی سن فرانسیسکو به علت جذابیت مسئله شروع به کار کرد و نایکی، گوگل و شرکت های دیگری از طرح وی حمایت کردند.

آن ها حالا موفق شده اند و شرکت Bolt Threads قصد دارد امسال اولین محصول خود را در حجم بالا تولید کنند. بدین طریق، هیچ عنکبوتی هم مورد استفاده قرار نمی گیرد و در عوض به جای آن از آب، شکر و مخمرهایی که دستکاری ژنتیکی شده اند استفاده می شود. پروسه تولید این محصول بسیار شبیه به ساخت آبجو است و تقریبا از دستگاه های مشابهی نیز استفاده می شود.

دستگاه دیگری این ماده تولید شده توسط مخمرها را می بلعد و از انتهای دیگرش، تارهای باریک مثل تار عنکبوت را خارج می کند. تا به امروز آن ها موفق شده اند تا ۳ هزار مدل مختلف از ابریشم را در مقیاسی کوچک تولید کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

آمریکا با واردات سالانه ۲ میلیارد دلاری، بزرگ ترین بازار پارچه ابریشم در دنیا محسوب می شود. اما پروسه دستیابی به ابریشم تمیز و کاربردی بسیار طولانی است و به همین جهت، طرح ویدمایر می تواند بسیار موثر واقع شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×