اسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

درس هایی که از دموتکس میگیریم

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی……….صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی
گر چه شب مشتاقان تاریک بود اما……….نومید نباید بود از روشنی بامی
سعدی به لب دریا دردانه کجا یابی……….در کام نهنگان رو گر می‌طلبی کامی

بهنام قاسمی – مجله نساجی کهن

درس هایی که از دموتکس میگیریم

دموتکسی دیگر به پایان رسید و تنها درس ها و تجربه هایش برایمان باقی ماند. درس هایی که همواره موجب رشد و ترقی فعالان صنعت فرش ماشینی ایران شده و به آنها در راه ورود هرچه قوی تر به بازارهای جهانی یاری می رساند.

درس اول : بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

این شعر معروف سعدی شیرازی یکی از کلیدهای موفقیت است. به ویژه در بخش صادرات فرش ماشینی سفر کردن مزایای بی شماری دارد. شاید فکر کنید می شود برای فهمیدن سلایق بازارهای مختلف و تشخیص نیار آنها می توان از منابع بی شمار اینترنتی یا کتابها و سفارتخانه ها و … استفاده کرد و نیازی به سفر نیست اما قطعا فرق های بیشماری وجود دارد. قطعا این سفرها باید با حضور تیمی کارشناس حداقل متشکل از طراح و مدیر صادرات یا فروش شرکت انجام شود. به قول معروف شنیدن کی بود مانند دیدن!

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

درس دوم: هنر برتر از گوهر آمد پدید

همانطور که قبلا نیز در مجله  کهن بدان اشاره کردیم دموتکس ها به ویژه نسخه آلمانی آن در حال تبدیل شدن به یک منبع الهام رسانی و ماشین خلق ایده و نوآوری بدل می شود تا اینکه بر روی محصول تکیه داشته باشد. به عبارتی دیگر در سال های اخیر بیشتر با نمایشگاهی ایده محور مواجه بوده ایم تا رویدادی محصول محور. چه خوب است که شرکت ها و طراحان ایرانی نیز با به روز رسانی کارها و اطلاعات خود تنها داعیه طرح های برتر ایرانی را یدک نکشند و برای رشد و ارتقاء طراحی فرش  درایران کاری کنند. متاسفانه شاهد این هستیم که طراحان ایرانی هیچ جایگاهی در رویدادهای طراحی و نو آورانه که در دموتکس برگزار می شود ندارند.

درس سوم: رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود

یکی دیگر از کلیدهای موفقیت در بازارهای جهانی فرش همان ثبات و حضور پیوسته در بازارهای هدف است. قطعا شرکت هایی که از چند حضور اول خود در نمایشگاه انتظار برگشت زیادی ندارند و آنرا به چشم سرمایه گذاری نگاه می کنند و البته برنامه بلند مدتی برای صادرات خود دارند موفقیت بیشتری را کسب خواهند کرد. متاسفانه دیده شده است شرکت های ایرانی که در نمایشگاه دموتکس برای اولین بار شرکت کرده اند و به دلیل عدم نتیجه گیری برای سال دوم انصراف داده اند (لازم به ذکر است در غرفه این شرکت مترجم انگلیسی و یا حتی فردی دارای توانایی صحبت به غیر از زبان مادری دیده نشده است!)

درس چهارم : گاهی خارپشت بودن هم بد نیست

هر چند که شاید در اقتصاد و تجارت نقش محصولات جدید و ارائه طیف وسیعی از محصولات به مشتریان خوب باشد اما گاهی خارپشت بودن نیز مزایای خاص خودش را دارد. روباه برای رسیدن به طعمه خود راه ها و حیله های مختلفی دارد که همیشه پیروز نیست اما خارپشت برای دفاع از خود فقط یک راه بلد است و آن هم گردشدن و پرتاب خار است که همیشه صد در صد موفق آمیز است. برای نفوذ به بازار گاهی تمرکز بر تولید تنها یک محصول خاص و یا توجه به نیش مارکت ها به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط بی نظیر عمل می کند. در دموتکس می توانید تعداد زیادی از شرکت های این چنینی را ببینید که تنها با تمرکز بر یک محصول می توانند تامین کننده ای قابل اعتماد برای تولیدکنندگان بزرگ در سطح بین المللی و یا بخشی از نیاز بازار باشند. مثلا بخش هایی مانند تولید پادری، لیبل، فرش های غیر متقارن، فرش های بزرگ پارچه، فرش ای بازیافتی و … از این دسته اند.

در پایان امیدواریم از خواندن مطالب این شماره مجله نساجی کهن که در آخرین ماه سال ۱۳۹۵ چاپ می شود استفاده لازم را ببرید و پیشاپیش از طرف تیم کاری مجله کهن سالی پر از خوبی و موفقیت، ثروت و سعادت را برای شما آرزومندیم.

سرمقاله اسفند ۱۳۹۵ مجله کهن
سردبیر- بهنام قاسمی

  تلگرام کهن

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×