اخبار نساجی

درخواست تسهیلات ۱۵۰هزار میلیارد تومانی نعمت‌زاده روی میز بانک‌ها

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه حداقل تسهیلات مورد نیاز حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است تصریح کرد: این میزان برای تقویت صادرات و تولید مستمر نیاز است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از شاتا، محمدرضا نعمت زاده در اولین گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت،معدن و تجارت  در سال ۹۴ با اشاره به ضرورت همدلی و همزبانی مسئولان، فعالان اقتصادی و مردم تصریح کرد: دراین میان باید تلاش شود تا با اتخاذ سیاستهای مناسب در جهت توسعه اقتصادی کشور گام برداریم.

وی ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای صورت گرفته از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در طول سال گذشته که همه در جهت بهبود شرایط و خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی انجام شد ابراز خاطرنشان کرد؛ با توافقاتی که در مذاکرات ۵+۱ صورت گرفت و تیم مذاکره کننده توانست با اقتدار و عزت به اهداف خود دست پیدا کند امیدواریم ما نیز بتوانیم در راستای تحقق اهداف نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

نعمت زاده در ادامه با اشاره به عملکرد بخش های مختلف صنعت« معدن و تجارت و رشد شاخص های اقتصادی کشور یادآور شد: رشد منفی شاخص اقتصادی در سال ۹۱  که بالغ بر ۸.۵ درصد بوده است در ۹ ماهه سال گذشته به مثبت ۵.۱ درصد رسیده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی همچنین رشد شاخص اقتصادی بخش معدن را در ۹ ماهه سال گذشته  مثبت ۱۰.۷ در مقابل مثبت ۲.۵ درصد  در سال ۹۲ ، رشد تجارت را مثبت ۳.۸ در ۹ ماهه سال  گذشته در مقابل منفی ۸.۶ سال ۹۲ و صادرات غیرنفتی را به میزان ۴۹.۸ میلیارد دلار با رشد ۱۸.۸ درصدی در مدت مذکور در سال گذشته در مقابل ۴۱.۸ میلیارد دلار طی سال ۹۲ و میزان رشد واردات را با ۵.۶ درصد رشد در ۹ ماهه سال گذشته نسبت به سال ۹۲  ذکر کرد.

به گفته نعمت زاده ؛ در خصوص کالاهای سرمایه ای با ۱۵ درصد رشد همراه بوده ایم که نشانگر افزایش رو به رشد فعالیتهای تولیدی و سرمایه گذاری است ضمن اینکه در زمینه کالاهای مصرفی با ۲۶ درصد کاهش مواجه بوده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت  در ادامه سخنان به موضوعات مختلفی از جمله جلوگیری از واردات کالاهای غیررسمی و همچنین جو حاکم بر بازار و آرامش نسبی که در کشور ایجاد شده است اشاره کرد و افزود: خوشبختانه از ابتدای دولت یازدهم شاهد کاهش نوسانات نرخ ارز و ریال بوده ایم به طوری که فضای کسب و کار با رونق بیشتری رو به پیشروی است .

نعمت زاده بیشترین میزان رشد را  متعلق به صنایع خودرو سازی اعلام کرد و گفت: این صنعت با ۵۴ درصد رشد همراه بوده است.

وی همچنین به میزان رشد برخی محصولات منتخب نیز پرداخت و گفت:  ضمن اینکه در تولید یخچال و فریزر ۳۵درصد ، تلویزیون ۲۰درصد، دارو۹ ، محصولات فولادی ۷ ، کاشی و سرامیک ۲۴ ، ظروف چینی ۶ و روغن موتور نیز با ۲۳ درصد رشد مواجه بوده ایم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به برخی اقدامات و برنامه های پیش رو اشاره کرد و گفت: جمع آوری همه اطلاعات معادن و در دسترس قرار دادن آن برای عموم، مبارزه جدی با فساد و تبعیض ، تدوین سیاستگذاری مناسب و اجرای کاربردی برای رفع موانع تولید ، تامین نقدینگی مورد نیاز بویژه سرمایه در گردش،  روان سازی و اصلاح قوانین و مقررات زدایی از اقداماتی خواهد بود که جدانه پیگیر به ثمر رسیدن آن هستیم.

نعمت زاده ، در راستای حمایت هرچه بیشتر از تولید لایحه رفع موانع تولیدی رقابت پذیر  را مورد تاکید قرار داد و گفت: این لایحه در دولت بحث شده است و در حال حاضر برای تصویب به شورای نگهبان فرستاده شده تا پس از آن ابلاغ شود .

وی با بیان اینکه می خواهیم و تلاش می کنیم تا سهم بخش صنعت، معدن و تجارت در ارائه تسهیلات افزایش پیدا کند اظهار کرد: سهم این بخش از اقتصاد کشور از مانده تسهیلات در سال ۹۲ بالغ بر ۲۹ درصد بود که این رقم در سال ۹۳ به ۳۱.۵ درصد رسید و در سال ۹۴ به دنبال افزایش آن هستیم .

وزیر صنعت، معدن و تجارت درادامه سخنان خود با بیان اهمیت جایگاه معدن و در کشور و پتاسیل ها و ظرفیتهای خدادادی که در کشور موجود است تصریح کرد: حرکت جهشی در بخش اکتشاف از سال گذشته شروع شده است که به تدریج در حال تکمیل شدن است.

وی همچنین به همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: این سازمانها با تعامل و همکاری قصد دارند در مناطقی که احتمال مواد رادیو اکتیو وجود دارد تا بیش از یکصد هزار کیلومتر مربع را به صورت مشترک اکتشاف کنند که این فعالیت اخیراً آغاز شده و هریک در حیطه وظایف خود عمل خواهند کرد.

نعمت زاده ادامه داد: دراین راستا سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور موضوع اجاره پرنده های مختلف را برای مطالعات ژئوفیزیک هوائی در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت تهیه برنامه راهبردی بخش صنعت، معدن و تجارت ، شناسایی رفع موانع تولید و ایجاد زمینه های اشتغال همچنین بهبود مستمر فضای کسب و کار و ضرورت بکارگیری از توانمندیهای بخش خصوصی و تشکل ها ، توجه به جبران کمبود مدیریت تخصصی و اجرای دوره های آموزشی، برنامه استراتژیک صنایع مختلف  از الزامات و پایه های تقویتی است که می تواند ما را در تبیین منویات مقام معظم رهبری یاری رساند.

نعمت زاده در پایان با اشاره به فرارسیدن روز ملی فنآوری انرژی هسته ای(۲۰ فروردین ماه) ضمن گرامیداشت شهدای این دانش پیشرفته در کشور، بر حفظ و صیانت هرچه بیشتر از دانش هسته ای به عنوان حق مسلم کشورمان و مقابله و ایستادگی در مقابل زورگویان زیاده طلب تاکید کرد.

محمدرضا نعمتزاده همچنین در پایان اولین گردهمایی مدیران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت با جمعبندی مسایل مطرح شده تأکید کرد: رفع موانع تولید یکی از مهمترین اهدافی است که دنبال خواهیم کرد و امیدواریم هر چه زودتر با برنامهریزی دقیق و سیاستگذاری مناسب بتوانیم راهکارهای اجرایی کردن این سیاستها را در پیش بگیریم.

به گفته وی، روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها باید تلاش کنند تا با تمام قدرت و هرچه سریعتر نسبت به برنامهریزی و ارائه جزییات کاربردی و عملیاتی برای رفع موانع تولید گام بردارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اشتغالزایی را یکی از اهداف جدی دولت برشمرد و گفت: در این راستا تکتک دستگاههای اجرایی وظیفه دارند تا به سهم خود نقش و حضوری مؤثر در این رابطه ایفا کنند.

وی همچنین با بیان اینکه ظرفیتهای ایجاد شده موجود مقدم است اما تنها راه نیست و حتماً باید سرمایهگذاریها و توسعه جدید را مدنظر قرار دهیم.

وی بر اهمیت توجه به صادرات اشاره کرد و گفت: در این راستا واحدهای کوچک را میتوان از طریق رونق تولید و حمایت به سمت تولید صادراتگرا رهنمود ساخت.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×