اخبار نساجی

درآمد ۴۰میلیارد دلاری پارس جنوبی در سال۹۰

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

درآمد 40میلیارد دلاری پارس جنوبی در سال90

میدان گازی پارس جنوبی با وجود این که بودجه ۲۲میلیارد دلاری آن تامین نشد، اما در سال ۱۳۹۰ حدود ۴۰ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته است.

به گزارش مشرق، موسی سوری – مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس، در گفت‌وگو با ایسنا، ارزش تولیدات ۱۰ فاز توسعه یافته بزرگترین میدان گازی جهان برای ایران را در سال جاری حدود ۴۰میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به پارسال چهار میلیارد دلار افزایش داشته است.

به گفته وی امسال تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی با ۵.۲ میلیارد متر مکعب افزایش نسبت به سال گذشته به ۸۳ میلیارد متر مکعب و تولید میعانات گازی از این میدان به ۱۱۷ میلیون بشکه رسید که ارزش آنها ۴۰میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی با اشاره یه این که ظرفیت تولید گاز در اسفند ۱۳۹۰ به روزانه ۲۹۰ میلیون متر مکعب رسید، گفت: این در حالیست که طی ماههای گذشته ظرفیت تولید آن روزانه حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سوری یکی از دلایل افزایش ظرفیت تولید گاز را افزایش تولید گاز از سکوهای فاز یک تا سقف ۲۵ میلیون متر مکعب و تکمیل پروژه فازهای ۹ و۱۰ و افزایش ظرفیت تولید گاز آن از ۱۶میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۳۸۹ به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد.

به گفته وی میانگین تولید گاز در ۱۱ ماهه امسال معادل ۲۳۳ میلیون مترمکعب در روز بوده است.

امسال تنها ۵۰درصد بودجه پارس‌جنوبی تامین شد

او با اشاره به این که بودجه سالانه این شرکت ۲۲ میلیارد دلار بود، اظهار کرد که از این رقم تنها ۵۰ درصد (۱۰میلیارد دلار) تاکنون تامین شده است.

وی افزود: امسال همچنین حدود ۱۵هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و ۲.۷ میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی غیر نقدی برای طرح‌های توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی منتشر و فروخته شد. علاوه بر این هفت میلیارد دلار از محل تسهیلات بیع متقابل، منابع داخلی و بانکها به طرحهای توسعه ای اختصاص یافت.

درآمد سالانه ۲۲۰ میلیارد دلاری از پارس‌جنوبی تا سال ۱۳۹۴

سوری با اشاره به این که درحال حاضر فقط در شرکت نفت وگاز پارس بیش از ۶۸ میلیارد دلار پروژه درحال اجراست، آن را در تاریخ توسعه صنعتی کشور بی‌سابقه خواند و یادآور شد: با بهره برداری از هریک از فازهای پارس جنوبی تولید ناخالص ملی یک درصد افزایش می یابد که در سطح ملی هیچ حوزه اقتصادی چنین اثری را بر اقتصاد ملی ندارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که تا پایان سال ۱۳۹۳ کلیه ۲۹ فاز استاندارد میدان گازی پارس جنوبی وارد مدار تولید شده‌اند، گفت: در صورتی که هر بشکه نفت را ۵۰ دلار محاسبه کنیم، درآمد حاصل از میدان پارس جنوبی حداقل به میزان ۱۱۰ میلیارد دلار در سال و در صورت محاسبه هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار، به بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.

تامین ۶۵ تا ۷۰ درصدی کالا توسط سازندگان داخلی

وی با اشاره به این که ساخت تجهیزات فازهای جدید توسط صنایع داخلی بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داشته است، گفت: در حال حاضر ساخت و تولید بین ۶۵ تا ۷۰ درصد کالاهای مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی توسط سازندگان داخلی انجام می‌شود.

به گفته وی درحال حاضر ۶۲ هزار نفر در منطقه پارس جنوبی و حدود ۳۰۰ هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم در سایر نقاط کشور مشغول فعالیت در طرحهای توسعه و تولید پارس جنوبی هستند.

میدان گازی پارس جنوبی (با نام گنبد شمالی در سمت قطر) بزرگترین میدان گازی جهان است که به صورت مشترک بین ایران و قطر درخلیج فارس قرار دارد. حجم گاز درجای این میدان مشترک در مجموع نزدیک به ۴۰ تریلیون متر مکعب معادل بیش از ۲۱ درصد کل گاز دنیاست.

مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع بوده که بخش متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع است. سهم ایران از ذخیره گاز درجای این میدان گازی معادل ۱۴.۲ تریلیون مترمکعب به همراه ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود هشت درصد از کل گاز دنیا و حدود ۴۷ درصد از ذخایر گاز کشور را شامل می شود. همچنین سهم کشور از لایه نفتی میدان پارس جنوبی ۷.۵ میلیارد بشکه نفت خام است.

در حال حاضر تولید از ۱۰ فاز اول پارس جنوبی عملی شده است که روزانه بیش از ۲۹۰ میلیون متر مکعب گاز در روز از این فاز‌ها تولید می‌شود. البته با تکمیل ۲۹ فاز استاندارد میدان مشترک پارس جنوبی، تا پایان سال ۱۳۹۳ حجم تولید گاز کشور به مرز روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×