اخبار فرش ماشینی

داود کاشفی: با استاندارد سازی دموتکس هم به تهران می آید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

آقای کاشفی از آن دست مدیرانی است که گلایه کردن و متهم کردن زمین و زمان برای توجیه عدم موفقیت را خوب بلد نیست و به همین دلیل است که با اشراف بر همه مشکلات و موانع موجود در کشور همواره با نگاه مثبت، علمی و البته خلاق به پیش می رود.

موفقیت شرکت اوراسیا نوید در سالهای اخیر تنها به تشخیص به موقع نیاز صنعت فرش ماشینی محدود نمی شود و نگاه مدیران این شرکت به کار اصولی و مطابق استاندارد نیز در این موفقیت نقشی اساسی داشته است. به مناسبت برگزاری ششمین دوره نمایشگاه با ایشان و مجموعه اوراسیا نوید به گفت و گو نشستیم و مسائل و معضلات دوره های گذشته نمایشگاه و پیش بینی های آنان برای رفع این مشکلات را بررسی کردیم. ماحصل این گفت و گو بدین شرح است.

◄   نمایشگاه امسال چه ویژگی های شاخصی نسبت به سال های گذشته دارد؟

به نظر من امسال نمایشگاه دارای دو ویژگی شاخص است؛ اولی بر مبنای سیاست های دولت است که به دنبال فرایندهای اقتصادی است و نمایشگاه محل تبلور این قبیل فرایندها و فعالیت هاست و خواستگاه مجموعه تولیدی کشور را نمایان می سازد. دوم اینکه نمایشگاه ها پلی است میان تجارت و تولید. اگر این نقش را به خوبی اجرا کند می توان راهبرد مناسبی برای مجموعه های تولیدی در نظرگرفت، یعنی از طریق نمایشگاه مراودات شرکت ها انسجام بیشتری به خود بگیرد. رویکرد ما نیز در نمایشگاه همینگونه است.

حتی آقای اسپهبدی، مدیر عامل شرکت نمایشگاه ها معتقد است نمایشگاه ها باید جهت های اقتصادی را تعیین کند. ششمین نمایشگاه فرش ماشینی تهران نیز بر مبنای همین موارد برگزار خواهد شد. تمرکز این نمایشگاه بیشتر بر مواردی چون اهمیت اقتصاد داخلی، بازار های منطقه ای و آنچه پتانسیل اقتصاد داخلی است استوار شده است.

◄   استقبال فعالان این حوزه و عموم مردم را از این نمایشگاه چطور پیش بینی می کنید؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استقبال از این نمایشگاه نسبت به سال های گذشته بیشتر خواهد بود چرا که شرایط رکود تورمی فضای رقابتی حاکم بر بازار را تشدید خواهد کرد و توجه تولیدکنندگان را به تولید با کیفیت تر معطوف خواهد ساخت و از این نمایشگاه به عنوان بستری مناسب برای ارائه محصولات بهره خواهند برد. در حال حاضر تقاضا برای حضور در نمایشگاه از مجموعه ما حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. به عقیده بنده تا یک یا دو سال آینده نمایشگاه همچنان توسعه فیزیکی خواهد یافت.

شیوه ثبت نام مانند سال های گذشته است و تغییری نکرده است.

ما اولویت هایی را برای شرکت های متقاضی در نظر گرفته ایم که برندهای شاخص با توجه به ظرفیت سازی که برای آن ها کرده ایم در نمایشگاه حضور خواهند یافت و برندهای جدید نیز به این نمایشگاه خواهند پیوست.

◄   شاین نمایشگاه چه تاثیری بر چرخه اقتصاد فرش خواهد داشت؟

با توجه به رکود اقتصادی کشور جناب رییس جمهور هم از بنگاه های تولیدی تمنا دارد که چرخه اقتصادی را تقویت کنند و در بخش صادرات فعال شوند. نمایشگاه امسال نیز در جذب شرکت های خارجی فعال تر عمل خواهد کرد. برای مثال می توانم به حضور شرکت مرینوس در نمایشگاه امسال اشاره کنم که یکی از شرکت های شناخته شده ترکیه محسوب می شود. علاوه بر این شرکت های دیگری از ترکیه، هند و بنگلادش که در حوزه صنعت نساجی فعال هستند تمایل به حضور در نمایشگاه دارند و اغلب از طریق نمایندگی ها در نمایشگاه مشارکت خواهند داشت.

◄   بسیاری از شرکت هایی که در سال های گذشته نمایشگاه حضور یافتند معتقدند برگزارکنندگان در شیوه اطلاع رسانی و حضور شرکت های خارجی ضعیف عمل کرده اند. در نمایشگاه پیش رو چه اقداماتی برای رفع این معضلات صورت گرفته است؟

دو سال گذشته به دلیل رکود اقتصادی و تحریم های بین المللی حضور مستقیم شرکت های خارجی میسر نبود. امسال این شرایط بهبود یافته است و نگاه دولت به حضور خارجی ها در اقتصاد و تمایل آن ها شفاف شده است. حضور و یا بازگشت برخی از شرکت های خارجی مثل بنز و بی.ام.و و… نشان از ظرفیت های مثبت بازار ایران برای حضور خارجی ها دارد. قطعا این شرایط شامل بازار فرش ایران هم خواهد شد و تصور می کنم در نمایشگاه فرش ماشینی امسال نیز شاهد حضور پر رنگ و مستقیم شرکت های خارجی باشیم. البته بنگاه های داخلی و شرکت های تولیدی هم باید به بازار چند صد میلیونی کشورهای همسایه توجه داشته باشند و اگر در راستای سیاست های اقتصادی دولت فعلی عمل کنند و افق دیدشان به سوی صادرات باشد، بخشی از این نواقص رفع می شود. ما نیز در برگزاری نمایشگاه به این مسئله پرداختیم و در سال گذشته چندین هیات تجاری از قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان و… در نمایشگاه حضور یافتند و با هیاتی تجاری از مسکو قرارداد مبادلاتی امضا شد که در مستندات نمایشگاه موجود است و در این حوزه نمایشگاه امسال فعال تر عمل خواهد کرد. در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی برای نمایشگاه امسال یک کمپین تبلیغاتی پیش بینی شده است که با توجه به حامیان مالی که تا به الان اعلام آمادگی کرده اند فعالان این صنعت و مردم شاهد نمود پربار و عینی آن خواهند بود.

نمایشگاه فرش ماشینی تهران و دموتکس

◄   برای رقابت با نمایشگاه های مشابه در منطقه برنامه ای در نظر دارید؟

ما تمام نمایشگاه های مشابه از جمله دموتکس ترکیه و چین و… را رصد می کنیم. الگوی ما همواره دموتکس هانوفر بوده است و سعی کرده ایم در ابعاد مختلف خود را با آن تطبیق دهیم اما در نمایشگاه هانوفر همواره شاهد حضور گسترده تری از شرکت های تولیدکننده کفپوش هستیم و در ایران به دلیل محدودیت های ارزی و ریالی کمتر شاهد حضور آن ها هستیم اما در تولید و توجه به موکت و فرش ماشینی به عنوان دو محصول شاخص در کفپوش رشد مستمری را شاهد بوده ایم. در منطقه نیز این نمایشگاه از جایگاه مهمی برخوردار است. از طرف دیگر ما منطقه را به خوبی و آن ها برای خرید حتما C.I.S رصد کرده ایم به خصوص حوزه به بازار تولیدی ایران مراجعه خواهند کرد، علاوه براین کشورهایی چون افغانستان و پاکستان و عراق از دیرباز مشتریان بازار فرش ما بوده اند و این تجارت نیز در حال گسترش است.

◄   در سال های گذشته با توجه به تعداد کارت ورود  بازدیدکنندگان میزان استقبال از نمایشگاه مورد سنجش قرار می گرفت که مشکلاتی را به وجود آورد. امسال از چه شیوه هایی برای ثبت آمار و ارقام نمایشگاه سود میبرید؟

روش های گذشته به سد معبر منجر می شد و به این نتیجه رسیدیم که از سیستم های نوین بهره بگیریم. به این ترتیب که بازدیدکنندگان با روشن کردن سیستم بلوتوث تلفن همراه خود توسط سیستم ما شناسایی می شوند و امکان دریافت متقابل اطلاعات و آمار مربوط به بازدیدکنندگان فراهم می شود. به علاوه

از پرسشنامه های تخصصی نیز بهره خواهیم برد. در سال گذشته نیز در نظر داشتیم از این روش استفاده کنیم که مورد استقبال مسئولان نمایشگاهی قرار نگرفت ولی در سال جاری اجرا خواهد و سیستم مناسب و کارآمدی خواهد بود و ما را رسیدن به اهداف مان یاری خواهد کرد.

◄   پیش بینی شما از نمایشگاه امسال و شاخص های آن مثل کیفیت محصولات، تعداد بنگاه ها و غرفه و بازدیدکنندگان و… چیست؟

همانطور که اشاره کردم تا به این لحظه شاهد افزایش ۲۰ درصدی متقاضیان حضور در نمایشگاه بوده ایم. با توجه به بهبود شرایط و ظرفیت های بازار شاهد حضور گسترده تر آن ها هستیم. در زمینه حضور بازدیدکنندگان اگر امکانات و حمایت های مالی لازم برای اطلاع رسانی فراهم شود حضور و استقبال از نمایشگاه نیز افزایش خواهد یافت.

◄   زمان بندی نمایشگاه ها همیشه محل بحث و اظهار نظرهای مثبت و منفی است. آیا زمان بندی نمایشگاه مناسب است؟

اصولا سایت و سالن های محل برگزاری نمایشگاه ها دارای محدودیت هایی برای زمان بندی نمایشگاه های کشور است؛ سال گذشته صد نمایشگاه در تهران برگزار شده است و از این جهت ما و شرکت نمایشگاه ها با محدودیت هایی مواجه هستیم. در سال های گذشته نمایشگاه را در مهرماه برگزار کردیم که به دلیل نزدیکبودن فاصله زمانی آن با دموتکس هانوفر مورد انتقاد برخی از شرکت های حاضر در نمایشگاه بود اما زمان بندی فعلی با مشورت و نظرخواهی برندهای ثابت نمایشگاه صورت گرفته است و من نیز تصور می کنم شهریور ماه زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه است که تورها و هیات های بیشتری از نمایشگاه بازدید کنند.

◄   از منظر شما برگزاری دموتکس در تهران ممکن است؟

از نگاه من بله… ممکن است. اما استانداردهایی از حیث فضای نمایشگاهی و امکانات جانبی در سطح دنیا وجود دارد که هنوز ایران  با آن ها تطابق نیافته است اما به محض دستیابی به آن سطوح، امکان برگزاری دموتکس تهران هست و به نظر می رسد مدیران آلمانی نمایشگاه نیز تمایل به تحقق این امر دارند.

◄   آیا اقدام یا پیش بینی از سوی شما برای هماهنگی با مدیران آلمانی دموتکس انجام گرفته است؟

بله. پیش بینی ها و توافقاتی با مسئولان سازمان توسعه و تجارت ایران صورت گرفته است اما تنها اتفاقی که لازم است صورت بگیرد توافق برای استفاده از نام و برند دموتکس است. برگزارکنندگان آلمانی انتظاراتی را مطرح کرده اند که اگر ما بتوانیم به آن ها دست یابیم برگزاری دموتکس تهران مانند دموتکس ترکیه و چین میسر می شود. متاسفانه تا به امروز محقق نشده ولی برنامه هایی را رد نظر داریم که با محیا ساختن خودمان طی چند سال آینده دموتکس را به تهران بیاوریم.

منبع : شماره ۲۵ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×