اخبار فرش ماشینی

داشتن پیشینه علمی، لازمه طراحی نقشه فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

امروزه فرش یکی از ملزومات زندگی بشر در جوامع مدرن است، حتی در منازل مبله جای خالی این هنر زاده ذوق بشری را به خوبی می‌توان حس کرد، زمانی که بشر اولیه زندگی خود را در غارها آغاز کرد و برای این‌که بتواند از سختی زمین خود را نجات دهد با برگ درختان و سپس با پوست حیواناتی که شکار می‌کرد جایی گرم و نرم برای خود فراهم می‌کرد، کسی نمی‌داند جرقه بافت فرش و نقش‌های زیبای روی آن اولین بار از ذهن چه کسی بود؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، در همین رابطه یک طراح و کارشناس فرش گفت: داشتن پیشینه علمی لازمه طراحی نقشه فرش است، چون داشتن ذوق و استعداد طراحی به تنهایی برای خلق یک نقشه منحصر به فرد کافی نیست و فردی که دارای دانش کافی نیست فقط می‌تواند مقلد خوبی در زمینه نقشه‌کشی و طراحی فرش باشد.

«محمدرضا فتحی» اظهار کرد: با مراجعه به نگاره‌هایی که از هزاره‌های پیش بر غارها، ظروف و اشیایی که مورد استفاده مردم ایران باستان بود شاهد علاقه نوع بشر به طرح و نقش‌هایی متناسب با زیست‌بوم ایرانیان باستان بودیم.

وی افزود:‌ هم‌چنین با کشف فرش‌هایی که حاصل رج زدن بر دارهای قالی بودند می‌توان نقشینه‌های زیبایی را مشاهده کرد که حاصل ذوق و سلیقه بافندگان آن بودند که با درک زیبایی‌های محیط اطراف و با دستان هنرمند بر روی دار و بر تار و پود قالی نقش بسته‌اند.

فتحی با بیان این‌که طراحی‌های گذشته فرش که در میان مخاطبان و بازار مصرف دارای طرفدارانی بودند هم‌چنان نیز وجود دارند، گفت: معمولاً طرح‌های مطرح فرش از یادها نمی‌رود، شاید در دوره‌ای با فراز و فرود مواجه شود، اما هم‌چنان در میان مصرف‌کنندگان طرفداران خود را دارد که نمونه آن را در طرح شاه عباسی می‌توان مشاهده کرد که از زمان صفویه تاکنون و علی‌رغم نشیب و فرازهایی که داشته است هم‌چنان هم طرفداران خود را در بازار مصرف دارد.

این کارشناس فرش با تأکید بر این‌که نوآوری در عرصه طراحی فرش صرفاً با داشتن مطالعه و پیشینه علمی امکان‌پذیراست، گفت: در تاریخ ایران باستان شاهد داستان‌ها و افسانه‌های اصیل و زیبایی هستیم که هر کدام از این مفاهیم هم‌چنین خرده‌فرهنگ هر ناحیه می‌تواند ایده بسیار خوب و حتی جهانی در زمینه طراحی نقشه فرش باشد و لازمه تبدیل این ایده‌ها به نقشه‌های زیبا در دنیای فرش نیازمند مطالعه و آشنایی با هر یک از این مفاهیم است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی یادآور شد: داشتن ذوق و استعداد طراحی به تنهایی برای خلق یک نقشه منحصر به فرد کافی نیست و فردی که دارای دانش کافی نیست فقط می‌تواند مقلد خوبی در زمینه نقشه‌کشی و طراحی فرش باشد و شاید هیچ‌گاه نتواند وارد دنیای عظیم طراحی نقشه‌های زیبای فرش شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×