اخبار نساجی

سیستم خنک کاری اجزای الکتریکی در ماشین ریسندگی رینگ ریتر (Rieter)

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سیستم خنک کاری اجزای الکتریکی شامل الکتروموتورها و مبدل های فرکانس(frequency converter) با آب(coolant) در ماشین ریسندگی رینگ ریتر(Rieter)

تهیه و نگارش : قاسم حیدری، فوق لیسانس نساجی

برای جلوگیری از بالارفتن دمای الکتروموتورها (over heat) از پروانه های متصل به شفت استاتور موتور که پشت آن قرار می گرفت و جریان هوا ایجاد می کند بهره گرفته می شود. برای موتورهای پیستونی دور پایین و فشار بالا(مثل موتور یخچال) از احاطه کردن تمام اجزای موتور در داخل رغن استفاده گردیده است. اخیرا در تکنولوژی جدید بکار رفته در ماشین آلات صنعتی و صنعت نساجی و ماشین آلات ریسندگی مثل رینگ ریتر از مایع خنک کننده (کولنت) استفاده گردیده است.

استفاده از آب راندمان انتقال و دفع گرمای موتور را افزایش می دهد و در گشتاورها و سرعت های پایین بسیار مناسب است. نه تنها استفاده از جریان آب در داخل موتور باعث افزایش القای مغناطیسی بین قطب های مغناطسیسی موتورو استاتور (سیم پیچ و یا آهنربا) می شود و به تبع آن، بیشترین قدرت موتور به ازای وزن و سیم پیچی آن محقق می شود، بلکه اجزای موتور می تواند بهم نزدیکتر شود و ابعاد موتور نیز کاهش می یابد. باتوجه به عدم نیاز ایجاد جریان هوای خنک در اطراف موتور، این نوع موتورهای آب خنک شونده در محیط های با دمای بالا نیز قابل استفاده است.

دبی جریان آب داخل موتور حدود ۲۰ تا ۵۰ لیتر در دقیقه با فشار ۲ بار می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در شکل، رادیاتور تبادل دما، منبع رزرو و کندانس مایع ( بخارگیر)، پمپ سیرکوله مایع و موتورهای الکتریکی آب خنک شونده نشان داده شده است. همانطور که در تصویر مشاهده می شود، مبدل فرکانس(کانورتر) نیز توسط همین جریان مایع خنک کاری می شود. چیدمان موتورها و مبدل ها بصورت متوالی است.

باید توجه داشت همانند اکثر پمپ های آب، درصورتیکه پمپ سیرکوله مایع، بدون حضور مایع کار کند، بر اثر افزایش دما و عدم خنک کاری پمپ توسط مایع، موتور پمپ صدمه می بیند. رادیاتور خنک کننده مایع خنک کننده و دو پمپ سیرکوله جریان مایع به التروموتورها و مبدل فرکانس در رینگ ریتر در شکل زیر نشان داده شده است. رادیاتور مایع در کنار اگزوز فن ساکشن و در برابر جریان هوای بین فن به سیستم تهویه قرار می گیرد.

برای سیرکوله شدن درست مایع، سیستم بعد از شارژ شدن مایع باید هواگیری شود. برای راندمان بهتر مایع، از آب مقطر بدون هیچ یک از عناصر فسفات و نیتریت و آمین و کلر با پی. اچ بین ۶ تا ۷ با سختی بین ۶تا ۹ میلی گرم در لیتر استفاده می شود. ترکیب ۳۲ تا ۳۹ درصد ضدیخ نیز بشدت توصیه می شود. برای ماشین رینگ با ۱۲۰۰ چشمه، ۳۰ لیتر مایع خنک کننده (coolant) مورد نیاز است.

البته حجم بالایی از این ۳۰ لیتر در داخل شلنگ سراسری بین هد استاک و فوت اند ماشین را پر می کند. منبع کندانس برای خروج بخارات محتمل در طول شلنگ مورد نیاز است. البته متناسب با دمای کاری، حجم مایع کاهش و افزایش می یابد و منبع کندانس بجهت تبادل حجمی این تغییرات نیز درنظر گرفته شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×