اخبار نساجی

خشنودی غرب از اختلافات در اوپک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

خشنودی غرب از اختلافات در اوپک

رسانه های غربی با اذعان به اختلاف نظرات در اوپک به خصوص میان ایران و عربستان، از این امر به عنوان اتفاقی خشنود کننده یاد می کنند و با خوشحالیپیرامون آن می نویسند. این درحالی است که فلسفه وجودی اوپک از ابتدا بر آن استوار بود که هماهنگی حداکثری را میان اعضا و برای مقابله با جریانهای اقتصادی به خصوص از سوی غرب ایجاد کند.

چندی است که اختلاف نظر و سیاست ها میان اعضای اوپک علنا در سطح جهانی در میان اخبار رسانه ها در بوق و کرنا میشود. تقابل سیاستهای عربستان سعودی با ایران، و همراهی این کشور در راستای منافع اروپا و آمریکا در افزایش تولید در ماههای اخیر که موجب کاهش بهای نفت شد، اتفاقی است که اکنون رسانه های غربی با خوشخالی از آن یاد میکنند.

امروز وب سایت «استریت»، در خبری مرتبط با همین موضوع عناون کرده است که: قیمت نفت مانند سنگی در حال سقوط رو به کاهش دارد و این امر تنها ناشی از آمار و ارقام اقتصادی اروپا و چین نیست، بلکه بخش مهمی از آن ناشی از اختلاف نظرها در میان اعضای اوپک، به خصوص میان عربستان و ایران است.

این گزارش آورده است که: عربستان سعودی چندی پیش اعلام کرد که برای خنثی کردن اثر تحریمهای اروپا علیه ایران اقدام به افزایش تولید خواهد کرد. چون عربستان اقدام به افزایش تولید تا مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز نمود، دیگر اعضای اوپک نیز توانستند از سهمیه تعیین شده خود فراتر رفته و اقدام به افزایش تولید کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این گزارش افزوده است که: این افزایش تولید از سوی اعضای اوپک منجر به آن شد که در نهایت خروجی اوپک برابر با ۳۱.۸ میلیون بشکه در روز باشد، درحالی که قرار بود این میزان ۳۰ میلیون بشکه در روز باشد. اکنون این نتیجه بدست آمده است که قیمت نفت برنت به زیر ۱۰۰ دلار رسیده است و نفت وست تکزاس نیز معادل ۸۳ دلار در هر بشکه است.

این خبر در ادامه به مشکلات ایران در راه صدور نفت و تقابل با سیاستهای عربستان پرداخته و اشاره کرده است که: به این دلیل که ایران به نفتی با قیمت ۸۵ دلار در هربشکه برای بودجه امسال خود نیازمند است، این مسائل بیش از هر چیز این کشور ار نگران کرده است و این به نظر بیش از هرچیز ناشی از بخشی از سیاستهای اصلی خاندان پادشاهی عربستان است که در پی تضعیف درآمدهای نفتی ایران است.

این گزارش با اشاره به نشست آینده اوپک در وین مینویسد: دلیل مهمی در این میان برای تقابل عربستان و ایران و جود دارد و ایران خواهان انتخاب گزینه خود برای دبیر کلی اوپک است درحالی که خصومت میان ایران و عربستان این امر را مشکل می سازد.

در پایان این گزارش با اشاره به این اتفاقات مینویسد: چیزی که در این میان خشنود کننده است این است که این نشست کوتاه و همراه با ستیزه خواهد بود و به نظر نمیرسد خروجی آن به گونه ای باشد که منجر به افزایش قیمت ها شود. بلکه تقابلها در این نشست میتواند حتی بیش از این به کاهش قیمت نفت کمک کرده و نفت وست تکزاس را به زیر بشکه ای ۸۰ دلار هم برساند.

نکته قابل تامل در این میان این است که سیاست و فلسفه وجودی اوپک در ابتدای تشکیل آن، مقابله با کاهش بی رویه قیمت، سیاستگذاری در راستای کنترل بازار عرضه و تقاضا و تقابل با سیاستهای اقتصادی از سوی غرب بوده است. بعد از گذشت چند دهه از تاسیس اوپک، اکنون سیاستهای این کالرتل بزرگ به گونه ای به پیش میرود که کوچکترین نشانی از اهداف اولیه در آن دیده نمیشود و در این میان سیاستهای عربستان سعودی در همسویی با غرب بیش از همه در این تغییر جهت تاثیر گذار بوده است.

تحلیلهای اقتصادی نشان میدهد که طی ۲ ماه گذشته تولیدات جهانی نفت به اندازه ای افزایش یافته که برای دومین بار در قرن جدید بعد از سال ۲۰۰۶ اکنون عرضه نفت در بازار بر تقاضا پیشی گرفته است. اوپک با افزایش ۱۰ درصدی و عربستان سعودی با افزایش تولید تا مرز ۱۰ میلیون بشکه در روز بیش از همه در این واقعه دخیل بوده اند.

اکنون اوپک تبدیل به سازمانی شده است که دیگر نه تنها ترسی از سیاستها و اهداف آن وجود ندارد، بلکه غرب و رسانه های غربی با خشنودی از این سازمان و سیاستهایش یاد میکنند و به تمجید از عملکرد این سازمان در راستای اهداف مصرف کنندگان میپردازند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×