اخبار نساجی

خرید تجهیزات تحریمی آمریکایی توسط ایرانسل!

خبرگزاری رویترز، ادعا کرد: شرکت تلفن همراه ایرانسل موفق شده است با وجود تحریم تجاری و مالی آمریکا، مقادیری تجهیزات را از شرکت‎های آمریکایی سان میکروسیستمزSun Microsystems ، هیولیت-پاکارد Hewlett-Packard و شرکت سیسکو سیستمزCisco Systems خریداری کند.

به گزارش قدس انلاین به نقل از سیتنا، بی بی سی می‎نویسد: شرکت ایرانسل که بخش عمده‎ای از بازار تلفن همراه در ایران را در اختیار دارد، به عنوان یک شرکت سهامی خصوصی به ثبت رسیده و ۵١ درصد از سهام آن متعلق به شرکت گسترش الکترونیک ایران و ۴٩درصد سهام نیز متعلق به شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی است.

در ادامه‎ی گزارش رویتر آمده است: در جریان خرید اقلام آمریکایی توسط شرکت ایرانسل، تعدادی شرکت مستقر در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه نقش واسطه را ایفا کردند و توانستند بدون جلب توجه مقامات آمریکایی، برخی تجهیزات مورد نیاز شرکت ایرانی را خریداری و به ایران حمل کنند.

این خبرگزاری به نقل از یکی از کارکنان ارشد سابق شعبه ام تی ان در تهران، شرکت مادر را نیز به آگاهی از این معاملات متهم کرده، اما “پل نورمن” سخنگوی ام تی ان گفته است که “تا آنجا که ما مطلع هستیم، هیچ‎یک از کارکنان این شرکت به طور مستقیم یا غیرمستقیم در صدد خرید تجهیزات مورد استفاده شرکت ایرانسل نبوده و چنین تجهیزاتی را به نحوی که مغایر قوانین تحریم ایالات متحده باشد به دست نیاورده است.”

وی با یادآوری اینکه شرکت ام تی ان سهامدار جزء شرکت ایرانسل بوده و در نتیجه، مدیریت آن را در دست ندارد، افزوده است که ام تی ان “به اجرای تحریم های ایالات متحده علیه ایران متعهد است و به همین منظور هم در حال حاضر با دولت ایالات متحده و مشاوران حقوقی بین المللی در این زمینه همکاری لازم را دارد.”

خبرگزاری رویترز در گزارش خود می افزاید که شرکت آفریقای جنوبی از اظهار نظر درباره‎یفهرستی از کارکنان ارشد شرکت که گفته می شود در شکستن تحریم آمریکا علیه ایران نقش داشته اند خودداری ورزیده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، در واکنش به گزارش دستیابی ایرانسل به تجهیزات آمریکایی، شرکت های آمریکایی مذکور در گزارش رویترز اعلام کردند که از چنین معامله ای آگاهی نداشته‎اند.

شرکت سیسکو گفته است که این شرکت کاملا از قوانین آمریکا تبعیت می کند و در تمامی قراردادهایی که منعقد می کند، از طرف قرارداد می خواهد تا این قوانین را به طور کامل رعایت کنند و افزوده که تا کنون هیچ مدرکی حاکی از ارتباط کارکنان سیسکو با فروش تجهیزات این شرکت به ایران به دست نیامده است اما این موضوع همچنان در دست بررسی است.

سخنگوی شرکت هیولیت-پاکارد نیز تاکید کرده که قراردادهای مربوط به توزیع اجناس تولیدی این کشور مشخصا فروش این اقلام به ایران را منع می کند و افزوده است که “تبعیت از قوانین و مقررات تجاری آمریکایی و بین المللی حائز اولویت انکارناپذیری برای شرکت است.”

گزارشگر رویترز با استناد به اظهارات یکی از کارکنان ارشد سابق شعبه ام تی ان در تهران گفته است که شرکت ایرانسل برای دستیابی به تجهیزات تحت تحریم، تعدادی شرکت تجاری به ظاهر مستقل را تاسیس کرده و همچنین از شعبه های برخی شرکت‎های منطقه‎ای در ایران برای این منظور استفاده برده است.

مقامات ایرانسل هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده اند

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×