اخبار نساجی

خبرنامه‌ی صنعت نساجی ۹۹/۰۸/۱۶

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس دادگستری تبریز:

«سبلان پارچه» با حکم دیوان عالی کشور به صاحب اصلی‌اش بازگشت

«سبلان پارچه» با حکم دیوان عالی کشور به صاحب اصلی‌اش بازگشت

تهران- ایرنا- رئیس دادگستری استان اردبیل، از بازگشت کارخانه سبلان پارچه اردبیل به مالک اصلی آن در پی صدور حکم دیوان عالی کشور خبر داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، کمتر از دو ماه از سفر رییس قوه قضاییه به استان اردبیل و بازدید از کارخانه «سبلان پارچه» بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه، در راستای تعطیل شدن کارخانه به دلیل عدم پایبندی بانک به تعهداتش پس از تملیک کارخانه و طرح شکایت مدیران و کارگران این مجموعه عظیم تولیدی و صنعتی به دستگاه قضا، دادگستری استان اردبیل خواستار اعمال ماده ۴۷۷ و بررسی مجدد پرونده ورشکستگی و تملک کارخانه شد که مورد موافقت رئیس قوه قضاییه قرار گرفت.

ناصر عتباتی رئیس دادگستری استان اردبیل در مورد آخرین وضعیت ورود دستگاه قضا به مشکل کارخانه سبلان پارچه اظهار داشت: در این زمینه ۲ جلسه در تهران با حضور مسئولان عالی قوه قضاییه، مدیرعامل بانک تجارت، تعدادی از اعضای هیات مدیره برگزار شد.

وی گفت: نشست با مالک کارخانه، بانک تجارت و مسئولان عالی قضایی برای تعیین تکلیف بدهی‌های کارخانه به بانک و سرعت در روند اشتغال و ارتقای تولید با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، در دستور کار است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس انجمن صنایع نساجی البرز:

صنعت چرم و نساجی کشور مناسب سرمایه گذاری است

صنعت چرم و نساجی کشور مناسب سرمایه گذاری است

کرج – ایرنا – رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم البرز بیان داشت: این صنایع در کشور و البرز برای سرمایه گذاری و توسعه اشتغال از ظرفیت های فراوانی برخوردار هستند.

یدالله مالمیر روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ضرور دارد تا  تیم اقتصادی دولت با برنامه ریزی مناسب زمینه را برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این بخش فراهم کند.

وی بیان داشت: با توجه به تجربیات ارزشمند و دانش فنی بالای کارشناسان صنایع کشور به ویژه در حوزه های نساجی، پوشاک و چرم بستر برای مشارکت و سرمایه گذاری خارجی فراهم است و کسب موفقیت در این زمینه  همراهی و همکاری دولت در رفع موانع موجود را طلب می کند.
مالمیر تصریح کرد: انتظار می رود مسوولان ذیربط ضمن و مشورت با بخش خصوصی، راهکارهای مناسبی  برای ترغیب مشارکت و سرمایه گذاری خارجی در دستور کار قرار دهند.
رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم البرز گفت: نوسان و نبود ثبات در نرخ ارز  در فرآیند تامین  مواد اولیه و فروش محصولات  نهایی  محصولات داخلی به ویژه نساجی و پوشاک تاثیر منفی گذاشته استکه باید با  ترغیب مشارکت و سرمایه گذاری خارجی مشکل را به حداقل برسانیم.
مالمیر افزود:  در راستای جذب سرمایه گذاری خارجی ضروری است  تسریع و تسهیل درصدور مجوزهای مرتبط با تولید و تجارت را  مورد توجه قرار دهیم.
وی بستر سازی برای تامین مواد اولیه تولید با قیمت مناسب ، رفع مشکلات موجود در نظام توزیع را از دیگر راهکارهای مهم برای ترغیب و استقبال سرمایه گذاران خارجی ذکر کرد.
مالمیر گفت: لحاظ نمودن بسته های حمایتی در حوزه مالیات و سایر بخش های مرتبط با تولید و تجارت از جمله دیگر فاکتورهایی است که می تواند بستر را برای تشویق  سرمایه گذاری خارجی فراهم نماید و دراین صورت  تولید و صادرات با توسعه، رونق و جهش همراه خواهد شد.

استان البرز دارای حدود ۲۰۰ واحد تولیدی نساجی ، پوشاک و چرم است .

مدیرکل صنایع نساجی وزارت صنعت:

بسته حمایتی تامین مواد اولیه صنعت پوشک تدوین شد

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته حمایتی برای تامین ارز مورد نیاز صنعت پوشک از طریق ارز متقاضی و واردات در مقابل صادرات، همچنین برنامه‌ریزی برای داخلی‌سازی ۶ قلم از مواد اولیه این کالا خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «افسانه محرابی» در حاشیه جلسه بررسی وضعیت صنایع سلولزی و صنعت پوشک کشور افزود: در چند روز اخیر روند ترخیص مواد اولیه مربوط به صنعت تولید پوشک از گمرکات کشور سرعت گرفته است.

وی بیان‌داشت: در بررسی‌های میدانی انجام شده از بازار، اکنون کمبودی از این محصول در بازار وجود ندارد.

محرابی ادامه‌ داد: میزان تولید پوشک در کشور نزدیک به ۱۱۸ هزار تن است و معادل همین میزان نیز در کشور مصرف داریم، این درحالی است که ظرفیت اسمی تولید صنعت پوشک در کشور بیش از ۵۰۰ هزار تن است و در صورت نبود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها حتی می‌توانیم صادرکننده این محصول باشیم.

وی گفت: مشکل اخیر این واحدها تامین مواد اولیه، تخصیص و تامین ارز بوده است که با توجه به محدودیت منابع ارزی، برای اکثر واحدها این مساله وجود دارد.

مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه پوشک از طریق واردات و حدود ۱۰ درصد آن از طریق رقابت در بازار بورس تامین می‌شود، قیمت‌ها متناسب با افزایش نرخ ارز افزایش یافته است که این افزایش قیمت‌ها باید با نظارت سازمان حمایت باشد.

وی افزود: موضوع تامین ارز از محل صادرات و ارز متقاضی در این جلسه مطرح و هماهنگی‌های لازم در این حوزه انجام خواهد شد تا با ارائه بسته‌های حمایتی، مواد اولیه تولیدکنندگان تامین شود.

محرابی بیان‌داشت: از ۱۵ قلم مواد اولیه تولید این کالا حدود ۱۰ قلم وارداتی است، امسال ۶ رقم از اقلام وارداتی تولید پوشک برای داخلی‌سازی در نظر گرفته شده و فعالیت برای انجام این کار آغاز شده است.

محرابی با تاکید بر کیفیت محصولات داخلی و قابل رقابت بودن محصولات در بازارهای خارجی تاکید کرد: در سال‌های تحریم صادرات انجام می‌شد، اما نه به میزان ظرفیتی که در کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان‌کرد: محدودیت‌های واردات مواد اولیه وجود دارد، اما استفاده از ارز متقاضی می‌تواند شرایط تولیدکنندگان را بهبود ببخشد.

این مقام مسوول بیان‌داشت: با افزایش تولید می‌توانیم کاهش قیمت تمام شده را شاهد باشیم، البته در این خصوص از مردم تقاضا داریم با همکاری لازم مانع سوداگری و سوء استفاده عده ای از شرایط بازار شوند.

معاون سازمان صنعت و معدن آذربایجان شرقی:

روزانه ۵۰۰ هزار عدد ماسک در آذربایجان‌شرقی مصرف می‌شود

روزانه ۵۰۰ هزار عدد ماسک در آذربایجان‌شرقی مصرف می‌شود

تبریز- ایرنا- معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: ۵۰۰ هزار عدد ماسک روزانه در استان مصرف می‌شود، در حالی که میزان تولید آن ۲ برابر این رقم است.

رضا عین الله زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مصرف نسبت به جمعیت، نیاز استان و میزان تولید در سطح پایین تری قرار دارد، چون جمعیت آذربایجان شرقی حدود چهار میلیون نفر است که اگر جمعیت زیر پنج سال را از آن کم کنیم و تعداد سالمندانی را هم که در خانه می مانند، در نظر بگیریم، باز هم استفاده از ماسک توسط مردم قابل توجه نیست.

وی افزود: در حالی که نیاز روزانه ماسک در آذربایجان شرقی باید بیش از ۹۰۰ هزار عدد باشد و بیش از این میزان نیز تولید وجود دارد، اما فروش و عرضه آن در روز ۵۰۰ هزار عدد است؛ البته بخشی از مردم هم از ماسک های پارچه ای قابل شستشو استفاده می کنند و علاقه ای به ماسک های یکبار مصرف ندارند.

عین الله زاده ادامه داد: ۱۴ واحد در استان پروانه صنعتی تولید ماسک در آذربایجان شرقی با نظارت مستمر بر تولید مجوز فعالیت دریافت کرده اند، اما صدها تولیدکننده غیر رسمی در استان وجود دارد؛ بر این اساس باید پویش ملی نظارت بر تولید ماسک به وجود بیاید تا تمام نهادها، متولیان و مردم بر کیفیت و استاندارد نظارت داشته باشند و تولیدات بی کیفیت را نخرند.

 دبیر انجمن محصولات سلولزی:

تولید ماسک تاثیری روی قیمت پوشک نداشت/ تغییری در خط تولید نداشتیم

تولید ماسک تاثیری روی قیمت پوشک نداشت/ تغییری در خط تولید نداشتیم حسن زالی، دبیر انجمن محصولات سلولزی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد افزایش قیمت پوشک اظهار داشت: البته در همه صنوف افزایش قیمت داشتیم، باید توجه داشت که ۷۰ درصد مواد اولیه ما وارد می‌شود و سال گذشته دلار نیمایی ۱۲ هزار تومان بود که الان به ۲۶ هزار تومان رسیده است. خوشبختانه مشکلی از جهت توزیع پوشک نداریم، در همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها موجود است. طبیعتا وقتی نرخ دلار تا این اندازه بالا می‌رود به همان نسبت کارخانه‌ها مجبور به افزایش قیمت هستند.

وی افزود: در مورد پوشک بزرگسال هم یکی از دو کارخانه‌ای که تولیدکننده بودنده، تک شیفت کار می‌کند. مشکل آنها نیز گرانی مواد اولیه است که در قیمت تمام شده تاثیر زیادی می‌گذارد.

دبیر انجمن تصریح کرد: همه در انتظار کاهش نرخ دلار هستیم، با تصمیماتی که وزیر محترم صمت در مورد رفع تعهدات ارزی و واردات مواد اولیه در مقابل صادرات گرفتند، امیدوار هستیم که قیمت ارز نیمایی پایین بیاید تا قیمت‌ها نیز کاهش بیابد.

وی افزود: موافق افزایش قیمت نیستیم تا به جامعه ضرر برسد، همان نسبتی که ارز نیمایی افزایش پیدا کرده قیمت مواد اولیه پوشک هم افزایش می‌یابد. البته کمتر از آنچه ارز نیمایی افزایش پیدا کرده پوشک گران شده است.

وی در پایان اضافه کرد: تغییر تولید به ماسک هیچ تاثیری روی قیمت پوشاک ندارد. کارخانه‌ها یک نقطه سر به سر سفارش دارند با توجه به کشش بازار سفارش‌ها را می‌‌گیرند و همان را تولید می‌کنند. ممکن است سفارش‌ها با کمی تاخیر تحویل داده شود اما علت آن تولید ماسک نیست. برای تولید تیشوی دستمال کاغذی (سنگین برای دستمال توالت و سبک برای دستمال کاغذی) مستلزم گرفتن سفارش تولید از مشتریان است و خط تولید همزمان نمی‌تواند هر دو محصول را تولید کند. تاکنون هیچ واحد تولید کننده پوشکی به خاطر نداشتن مواد اولیه متوقف نشده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×