اخبار نساجی

حیف و میل میلیاردی صدا وسیما از بیت المال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

حیف و میل میلیاردی صدا وسیما از بیت المال

این اولین باری نیست که بلایی این چنینی بر سر دکورهای پرهزینه فیام های تاریخی می آید و حتی بعد از ساخت فیلم “یوسف پیامبر” نیز ، دکورهای آن همچنان در اطراف شهرک سینمایی دفاع مقدس . . .

خبری که در چند روز گذشته در فضای فرهنگی هنری کشور پیچید را می توان به مصداق واقعی کلمه حیف و میل بیت المال توسط مدیرانی دانست که فکر می کنند صندلی های مدیریتی همیشه پابرجا است . خبر کوتاه و ساده بود . “صدا و سیما دکور عظیم مختار نامه را نمی خواهد ” و به همین راحتی نزدیک ۲ میلیارد بودجه بیت المال در آستانه نابودی قرار گرفته است .

پس از گذشت دو دهه از ساخت شهرک سینمایی غزالی به عنوان تنها شهرک سینمایی کشور همه ساله صدا و سیما مجبور است برای تهیه دکور فیلم های تاریخی خود ، با صرف هزینه های سنگین در نقاط مختلف کشور و خارج از این شهرک دکورسازی کند .بلا تکلیفی در رابطه با داشتن یک شهرک سینمایی استاندارد برای ساخت فیلم های تاریخی در حالی است که ، بسیاری از فیلمسازان فضای شهرک غزالی را برای ساخت پروژه های عظیمی نظیر (مختار نامه یا یوسف پیامبر ) نا کافی خوانده و تنها راه حل آن را ساخت شهرکی جدید با فضا و امکاناتی بیشتر می ‌دانند .

بنا بر این گزارش کمبود زمین برای ساخت و ساز دکورها ، اصلی ترین مشکلی است که فیلم سازان را مجبور می سازد تا برای ساخت یک فیلم خاص ، دکور های مخصوص آن فیلم را با صرف هزینه های هنگفتی بسازند و بعد از اتمام این پروژه ها دکور ها را بلا تکلیف و بدون استفاده رها کنند .این درست شبیه بلایی است که بعد از اتمام پروژه فیلم فاخر مختار نامه بر سر دکور های آن آمده و با توجه به نوع خاص دکورها که مخصوص یک دوره تاریخی است ، به نظر می رسد سرمایه هنگفتی که برای ساخت این دکور ها صرف شده ، زیر باد و باران در حال نابود شدن است .

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جالب آنجاست که این اولین باری نیست که بلایی این چنینی بر سر دکورهای پرهزینه فیام های تاریخی می آید و حتی بعد از ساخت فیلم “یوسف پیامبر” نیز ، دکورهای آن همچنان در اطراف شهرک سینمایی دفاع مقدس در حال تخریب و نابودی است و مدیران سازمان صدا و سیما بدون توجه به مخارج هزینه شده در این پروژه ، به سادگی از کنار خطر نابودی این دکور های با ارزش می گذرند .

به عقیده بسیاری از فیلم سازان و طراحان صحنه سریال‌های تاریخی ، با توجه به تاریخ غنی کشور ما و لزوم بررسی وقایع تاریخی اسلامی و یا حتی معاصر در ایران ، همه ساله پروژه هایی نظیر ” امام علی (ع) ” ، ” شیخ مفید ” و ” مردان آنجلس ” در شهرک سینمایی غزالی کلید می خورد ، اما به دلیل حجم کم این زمین ، فیلم سازان مجبورند برای بازسازی برخی صحنه های تاریخی در پروژه های عظیم تری نظیر مختار نامه ، دکورهای خود را در مناطق دیگری بسازند که بعد از ساخت فیلم ها بلااستفاده باقی می ماند .

گفتنی است ، در بسیاری از کشور های جهان ، که صنعت فیلم سازی را به طور حرفه ای دنبال می کنند ، توجه به ساخت شهرک های سینمایی و تلویزیونی باعث شده تا با ساخت شهرک های عظیم سینمایی در مرکز این کشور ها ، علاوه بر آنکه هزینه ساخت دکور در فیلم های آنها پایین می آید ، بعد از اتمام پروژه ها به دلیل ارزش دیداری و جلوه های ویژه این دکورها ، شهرک های سینمایی در غالب یک موزه فیلم سازی به محلی برای کسب درآمد سینماگران و متولیان امور سینمایی در این کشورها تبدیل می شود .

اما متاسفانه عدم توجه به مسئله فوق در کشور ما باعث شده تا علاوه بر اینکه ساخت دکور های هزینه بر برای فیلم های تاریخی هیچ سودی را برای سینماگران و صنعت سینمایی کشور نداشته باشد بلکه ، بعد از مدتی هم بر اثر بی توجهی مسئولین صدا و سیما این دکور های ارزشمند دچار نابودی می شود . واقعیت این است که اگر ساخت سالن‌های مجهز و مدرن سینما برای بهتر دیدن و کیفیت خوب نمایش مهم است، ساخت شهرک‌های سینمایی نیز در تهیه و تولید فیلم‌های باکیفیت و ارزشمند یک ضرورت است و این دو بی‌ارتباط با هم نیستند.

حال سوال اصلی اینجاست که با توجه به هزینه ۲ میلیاردی دکور مختار نامه که قرار است به راحتی و کم ترین توجه به ورطه نابودی کشانده شود چه کسی پاسخگوی این حیف و میل میلیاردی از بودجه بیت المال است؟ آیا نمی شد با طرح تهیه کننده مختارنامه با هزینه کرد سالیانه ۵۰ میلیون تومان ضمن نگه داشتن دکور این پروژه تلویزیونی و نمایش عمومی که می توانست بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشد از وجود این دکور برای بسیاری از پروژه های دیگر سینمایی و تلویزیونی استفاده کرد ؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×